התגובות לנאום הנשיא: הארגון הדתי תומך בפשרה

נאומו של נשיא המדינה והצעתו הפומבית להגיע לפשרה ברפורמה במערכת המשפט, עוררה מספר תגובות, מצד נבחרי ציבור וארגונים | השר קרעי: "להמשיך עם הרפורמות בכל הכח". רבני ורבניות בית הלל: "מניעת קיטוב ויריבות פנימית היא תפקיד ראשון במעלה"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 12/02/23 21:23 כא בשבט התשפג

התגובות לנאום הנשיא: הארגון הדתי תומך בפשרה
הפגנה נגד הרפורמה | , צילום: Shir Toren/Flash90

נשיא המדינה יצחק הרצוג נשא הערב (א') נאום מיוחד בו עשה את הניסיון הפומבי הראשון כדי להגיע לפשרה ברפורמה המשפטית שמקדמת ממשלת הימין. הנשיא הציג במהלך דבריו חמישה עקרונות ופנה ליושב ראש ועדת חוקה שמחה רוטמן ולקואליציה, "בבקשה שלא להביא את החוק לקריאה ראשונה ולשקול את העקרונות שהצעתי כאן כבסיס להמשך דיונים בוועדה - עוד לפני הקריאה הראשונה". לנאומו של הנשיא נרשמו תגובות בעיקר מהאופוזיציה.

הנשיא הרצוג, הערב |

הנשיא הרצוג, הערב | צילום: חיים צח, לע"מ

"להמשיך עם הרפורמות בכל הכח"

שר התקשורת שלמה קרעי היה תקיף מאוד בתגובתו וקרא להמשיך ברפורמה: "בזמן ממשלת ההונאה, כאשר חירפו וגידפו מערכות אלוקים חיים, לא שמעתי אף אחד מציע פשרה. כאשר רדפו אברכים ולומדי תורה, כאשר רמסו ליכודניקים באשר הם, את המסורת, את הציונות, לא היתה שום קריאה להידברות. צביעות היא שם המשחק ואנחנו מזמן סיימנו להשתתף בו. להמשיך עם הרפורמות בכל הכח".

קודם לנאום הנשיא, חבר הכנסת משה גפני אמר: "הצעת הפשרה של הנשיא בנושא הרפורמה המשפטית לא רלוונטית, אם הם היו רוצים פשרה - היו צריכים לבוא לפני 30 שנה, לא עכשיו".

"לכולם ברור שמניעת קיטוב ויריבות פנימית היא תפקיד ראשון במעלה של מנהיגות תורנית בעת הזו"

בארגון "רבני ורבניות בית הלל", הודו לנשיא על קריאתו לפשרה ולהידברות. "רבני ורבניות בית הלל מגוונים בדעותיהם ובעמדותיהם - אבל לכולם ברור שמניעת קיטוב ויריבות פנימית היא תפקיד ראשון במעלה של מנהיגות תורנית בעת הזו. אנו מצפים ממנהיגינו להבין שצעדים מהירים מדי שיתבצעו באווירה של זעם וחשדנות עלולים לגרום לשבר לאומי שמרה תהיה אחריתו. מדינת ישראל היא נס שזכינו לו ועלינו להיות ראויים לו - בכך שנשמור מכל משמר על האחווה שבינינו".

תגובתו של ראש האופוזיציה יאיר לפיד, הגיעה כשעה ורבע לאחר סיום נאומו של הנשיא: "הנשיא הרצוג הציב מתווה ראוי: 1. עצירה מיידית של החקיקה לפני הקריאה הראשונה כתנאי לכל הידברות. 2. הדיון במתווה יתקיים במשכן הנשיא, במסגרת ועדה נשיאותית. 3. מסגרת חמשת העקרונות שהציב הנשיא תשמש כבסיס למתווה. עד אז: המאבק לא ייפסק, המחאה לא תיעצר. אנחנו נלחמים על ערכי מגילת העצמאות, ועל עצם הרעיון של חיים משותפים והיותנו עם אחד", הודיע.

יאיר לפיד

יאיר לפיד | צילום: יונתן סינדל/פלאש90

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, מסר כי הוא מחזק את הנשיא על דבריו. "חבריי למחנה הממלכתי ואני נכונים, כפי שהודענו, לשיח של הסכמות על רפורמה אמיתית שבבסיסה אי פוליטיזציה ושמירה על עצמאות הרשות השופטת ומערך הייעוץ המשפטי, חקיקת חוק יסוד: החקיקה רחב וטיפול בסוגיות שיתנו מענה לצורכי האזרחים ולא לגחמות הפוליטיקאים. אם תיעצר החקיקה ונוזמן כולנו לבית הנשיא לשיח אמיתי נהיה מראשוני המתייצבים".

שר המשפטים לשעבר, גדעון סער, אמר הערב: "לא צריך להסכים לכל ניואנס בדברי הנשיא הרצוג כדי לקבוע שזהו בסיס הגון להדברות. כפי שעמד על כך גם הנשיא: תנאי להדברות כנה ואמיתית הוא עצירה מיידית של החקיקה".

נאום נשיא המדינה: