אחרי העתירה לבג''ץ: משרד הבריאות ביטל את האיסור לניתוח קיסרי-צרפתי

לאחר הוראת משרד הבריאות להפסיק לבצע ניתוח קיסרי צרפתי, קבוצה של נשים עתרה לבג''ץ בבקשה לבטל את האיסור. בדיון שהתקיים בוועדה למעמד האישה, חזר בו משרד הבריאות מהחלטתו

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/01/23 18:01 כג בטבת התשפג

אחרי העתירה לבג''ץ: משרד הבריאות ביטל את האיסור לניתוח קיסרי-צרפתי
פנינה תמנו שטה, יו''ר הוועדה לקידום מעמד האישה, צילום: Miriam Alster/Flash90

בשנים האחרונות עלתה הפופולריות של ניתוח "צרפתי קיסרי", בו החתך נעשה בצדי הבטן ולא במרכזה' כך שהצלקת פחות בולטת כמו בניתוחים אחרים. הפרסומים מבטיחים גם החלמה מהירה יותר, הליך המאפשר ליולדת להיות במרכז חווית הלידה והפחתה משמעותית של הכאב לאחר הניתוח. בשבוע שעבר, משרד הבריאות הורה לכל בתי החולים בארץ להפסיק לבצע את הניתוח בעקבות החשש שהוא מלווה בשיעורי סיבוך גבוהים מניתוחים שגרתיים אחרים. הדבר עורר גל התנגדויות ועתירה של קבוצת נשים לבג''ץ.

"ישנן מאות נשים שנמצאות במצוקה אדירה אל מול החלטת משרד הבריאות"

היום (ב') התכנסה הוועדה לקידום מעמד האישה בכדי לדון בהחלטת משרד הבריאות, ובראשה חברת הכנסת פנינה תמנו שטה שהסבירה את המצב, "ישנן מאות נשים שנמצאות במצוקה אדירה אל מול החלטת משרד הבריאות". ד''ר מזרחי, נציגת משרד הבריאות בוועדה, השיבה, "כאישה, אני עברתי באופן אישי שני ניתוחים קיסריים והתאוששתי מהם היטב", היא שיתפה, "מצער אותי לשמוע שיולדות סובלות ואני מבינה את הצורך לחוות חוויה חיובית. נפגשתי עם חלק מהיולדות ושמעתי את הצדדים. משרד הבריאות קיבל לידיו שני אירועים משמעותיים שבהם היתה פגיעה בילדים". 

פרופ' אליעזר שלו, יו"ר המועצה הלאומית לרפואת נשים, הסביר מצידו, "הניתוח הזה לא חדש והוא מבוצע יותר מ-15 שנה, ולכן איש לא פצה פה. האיגוד הגניקולוגי קיבל מידע שיש סיבוכים ולכן נעשתה עצירה של יומיים ואז התברר שיש אולי סיכון לילוד", הוא נימק את החלטת משרד הבריאות, "זכות היולדת לבחור את צורת הלידה ואין שום חולק על זה". גם ד"ר ישראל הנדלר, בכיר הרופאים בישראל המנתח בשיטה זו, הוסיף ונימק, "שיעור הסיבוכים שלנו נמוך מ-2 אחוז. אני מרגיש התרוממות רוח בכל רגע שאני עושה את הניתוח הזה".

לימור סון הר מלך

לימור סון הר מלך צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ח"כ לימור סון הר-מלך: אם הייתה לי את האפשרות ללדת בלידה כזאת אולי היה נחסך ממני הסבל הזה"

גם חברת הכנסת לימור סון הר-מלך מעוצמה יהודית לקחה חלק בדיון, ושיתפה בחווית הלידה האישית שלה, "אני ילדתי בניתוח חירום קיסרי באירוע טראומתי מאוד", היא סיפרה בועדה, "בלידה הזאת לא באמת הייתי שם, לא הייתי בחוויה וזאת הייתה לידה שהשיקום ממנה היה קשה ביותר". חברת הכנסת הביעה את תמיכתה בשיטת הניתוח הקיסרי-צרפתי, והוסיפה, "אם הייתה לי אז את האפשרות ללדת בלידה כזאת שאת נשארת בהכרה מלאה ועוברת את החוויה, אולי היה נחסך ממני הסבל הזה".

משרד הבריאות: "נקיים ועדה שתבדוק את כל המקרים בבתי החולים"

בסיום הוועדה הודיע משרד הבריאות כי החלטתו על הפסקת הניתוחים הצרפתיים מבוטלת. כד''ר מזרחי, נציגת משרד הבריאות, נשאלה מדוע ההחלטה לאסור את הניתוחים התקבלה רק לאחרונה למרות שמדובר בנתונים מ-2018, היא השיבה, "הנתונים שהועברו אלי ביום חמישי תרמו להחלטה לאפשר את הניתוחים. שאלתם מדוע שיניתי את החלטתי, משום שקיבלתי את הנתונים מבית החולים בנצרת. נקיים ועדה שתבדוק את כל המקרים בבתי החולים ונביא מידע רחב ונקבל מסקנה מגובשת".