ברקע הרפורמה המשפטית: אמון הציבור בבית המשפט העליון בירידה

על פי הנתונים של המכון הישראלי לדמוקרטיה, 42% מהציבור נותנים אמון בבית המשפט העליון ו-23% בתקשורת | בצה"ל ובנשיא המדינה נרשמת עלייה| הנתונים המלאים

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 15/01/23 17:15 כב בטבת התשפג

ברקע הרפורמה המשפטית: אמון הציבור בבית המשפט העליון בירידה
בית המשפט העליון , צילום: יוסי זמיר/פלאש 90

בימים האחרונים, בעקבות פרסום רפורמת המשילות של שר המשפטים, יריב לוין, הציבור הישראלי חצוי בדעתו בנושא היחס למערכת המשפט במדינה. בתוך כך, המכון הישראלי לדמוקרטיה פרסם היום (א') את מדד הדמוקרטיה הישראלית לשנת 2022, שממנו עולה כי ניכרת ירידה באמון הציבור במוסדות המדינה, בייחוד בבית המשפט העליון.

85% מהציבור נותנים אמון בצה"ל, 42%בבית המשפט העליון

מ-2003 מדדי הדמוקרטיה בודקים את אמון הציבור בשמונה מוסדות: צה"ל, משטרה, נשיא המדינה, בית המשפט העליון, הממשלה, הכנסת, המפלגות הפוליטיות והתקשורת. במדידת 2022 (ממוצע יוני ואוקטובר) נמצאה ירידה באמון הציבור בכל המוסדות בהשוואה לממוצע הרב-שנתי של כל אחד מהם.

המכון הישראלי לדמוקרטיה

המכון הישראלי לדמוקרטיה צילום: Yonatan Sindel/Flash90

אולם, במדידת אוקטובר 2022 גם מצאנו עלייה באמון בשני מוסדות בהשוואה לשנה שעברה – צה"ל (יהודים – מ-78% ל-85%) ונשיא המדינה (כלל המדגם מ-55% ל-62%). עבור ארבעה מוסדות מדידת אוקטובר 2022 היא הנמוכה ביותר אי פעם: בית המשפט העליון (42%), התקשורת (23%), הכנסת (18%) והמפלגות (9%).

ירידה בשיעור המעדיפים את עקרונות הדמוקרטיה מול ציווי ההלכה בציבור היהודי

עוד עולה כי בעשור האחרון חלה עלייה חדה בשיעור המעוניינים במנהיג חזק שיוכל לפעול ללא מגבלות (מ-41% ל-61%). בנוסף רוב קבוע בציבור (55.6%) תומכים בכך שלבית המשפט העליון תהיה סמכות לבטל חוקים שחוקקה הכנסת אם נמצא שהם נוגדים את עקרונות הדמוקרטיה.

השניאה חיות, קריאות להדיחה

השניאה חיות, קריאות להדיחה צילום: Shir Torem/Flash90

רוב גדול בציבור היהודי (69%), לעומת מיעוט בלבד בציבור הערבי (31%), סבורים כי ישראל היא דמוקרטיה גם עבור אזרחיה הערבים. בציבור היהודי חלה בשנים האחרונות ירידה בשיעור המעדיפים את עקרונות הדמוקרטיה במקרה של סתירה בין עקרונות אלה לציוויי ההלכה היהודית.