בכירים בליכוד: יתכנו שינויים ברפורמה המשפטית של יריב לוין

שר המשפטים אמר בסוף השבוע בנוגע לרפורמה במערכת המשפט, כי הוא מחויב "לקיים דיאלוג ושיח מקיפים עם נציגי כל חלקי העם כדי להגיע לתוצאה המאוזנת והטובה ביותר" - אלא שנראה כי למרות הכול ייתכנו בה שינויים | בכירים בליכוד: ""בכל מקרה, יהיו כאן תמורות משמעותיות"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 14/01/23 18:39 כא בטבת התשפג

בכירים בליכוד: יתכנו שינויים ברפורמה המשפטית של יריב לוין
יריב לוין | , צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

"אני מחויב לקיים דיאלוג ושיח מקיפים עם נציגי כל חלקי העם כדי להגיע לתוצאה המאוזנת והטובה ביותר", כך אמר שר המשפטים יריב לוין בתגובה למתקפה של נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות על הרפורמה במערכת המשפט אותה הציג. "מיליוני אזרחים, ואני בתוכם, נחושים להשיב את האיזון בין רשויות השלטון ולשקם את האמון במערכת המשפט בישראל", אמר לוין, אולם נראה כי יתכנו בכל זאת שינויים ברפורמה המדוברת.

הרפורמה לא הוגשה כדי לעבור כפי שהיא

גורמים בכירים בליכוד אומרים כי הרפורמה אינה סופית, ואף לדבריהם יהיו בה שינויים - כך פרסם אתמול עמית סגל בטרם נכנסה השבת. על פי הבכירים הרפורמה לא הוגשה כדי לעבור כפי שהיא, ויש בה מרחב לתזוזות. עוד על פי הדיווח של סגל - יתכן שהתגובות הסוערות בשני הצדדים, לוין והליכוד אל מול האופוזיציה וחיות, מסכלת את האפשרות להעביר את הרפורמה בקריאה ראשונה ורק אז לנהל משא ומתן עם הצד השני, זאת מחשש שאף צד לא יתפשר.

גם אם בצד השני יסכימו להגיע לשינויים כאלה ואחרים, וגם אם לא, הבכירים בליכוד אומרים כי "בכל מקרה, יהיו כאן תמורות מאוד משמעותיות, אבל הן לא חייבות להיות רדיקליות".

נתניהו: "מציע לכולם להרגיע את הרוחות ולהיכנס לדיון ענייני"

שעות לפני כניסת השבת התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לסערת הרפורמה במערת המשפט: "רוב גדול בציבור מסכים שיש צורך לערוך תיקונים במערכת המשפט ואכיפת החוק. דיברנו על זה לפני הבחירות וקיבלנו על כך מנדט ברור מהציבור".

לדבריו, "התיקונים צרכים להיעשות באחריות ובשיקול דעת, תוך שמיעת כל העמדות. וזה בדיוק התהליך שיקרה עכשיו בבית המחוקקים. אני מציע לכולם להרגיע את הרוחות ולהיכנס לדיון ענייני".

נתניהו הסביר את כוונתו לדיון ענייני: "כשאומרים שהתיקון הכי קטן זה הרס הדמוקרטיה, זה לא רק טיעון לא נכון - זה גם טיעון שלא נותן אפשרות להגיע להבנות שרצוי להגיע אליהן בהדברות עניינית בכנסת ישראל.  אני רוצה להרגיע אתכם. דמוקרטיה בנויה מאיזון ראוי בין שלוש הרשויות והאיזון הזה קיים בכל הדמוקרטיות בעולם, הוא גם התקיים בישראל בחמישים שנותיה הראשונות. אז לא הייתה כאן דמוקרטיה? אז לא הייתה הגנה ראויה לזכויות מיעוט?", תהה נתניהו והשיב: "ברור שכן, וכך יהיה גם אחרי הרפורמה, לטובת כל אזרחי ישראל".