מאחורי גלימת אהרון ברק שוכן אדם רגיש שרואה בבית המשפט העליון - "סנהדרין"

אמירותיו של נשיא בית המשפט בדימוס אכן נאמרות מהלב, ברק מאמין שכוחו של בית המשפט שווה לכוחה של הסנהדרין. דבר אחד משמעותי שונה בינהן, המשפט הוא לאדם ולא לא-להים ולכן צריך להצמיח חשיבה מחודשת על יסודות המשטר

חדשות כיפה הרב יצחק שילת 15/01/23 13:21 כב בטבת התשפג

מאחורי גלימת אהרון ברק שוכן אדם רגיש שרואה בבית המשפט העליון - "סנהדרין"
אהרן ברק, צילום: Miriam Alster/FLASH90

אמירתו של השופט העליון בדימוס אהרן ברק שאם הריגתו תשקיט את הטלטלה הוא מוכן לעמוד בפני כיתת יורים - נשמעה בעת אמירתה פתטית למדי. נו, באמת, הוא מוכן למות על קידוש השם, שמו הטוב של בית המשפט. אבל הסרטון שבו הוא נראה מניח תפילין וחוזר על מילות קריאת שמע כשדמעות בעיניו כבר נראה אחרת.

מסתבר שמאחורי גלימת נשיא בית המשפט העליון שוכן אדם בעל נפש רגישה ואנושית. לפני שנים רבות נוכחתי בכך באופן אישי. היה לנו מכר משותף, חולה נפש, שכבר אינו בין החיים. היה לו איזה ענין שהציק לו, והוא החליט שהוא צריך לפנות אל נשיא בית המשפט העליון. אהרן ברק, שהבין מיד באיזה אדם מדובר, הזמין אותו אליו הביתה פעם ופעמיים לשיחה. נדהמתי אז ממעלתו המוסרית.

הכל שפיט, אבל לא כאשר הנורמות נקבעות ע"י בני אדם

אמירה אחרת של ברק נצרבה היטב בתודעה הציבורית:"הכל שפיט". אילו היה מדובר בסנהדרין, במוסרי תורת ה' שקיבלנו בסיני, היינו אומרים: אכן, הכל שפיט. כל ההתנהגויות האנושיות, של היחיד ושל הציבור, של פשוטי העם ושל מנהיגיו, הכל עומד למבחן ההתאמה למצוות התורה, ועל כל מעשה או מחדל ראוי לתת דין וחשבון האם חובה לעשותו, או שאסור לעשותו, או שהוא בגדר רשות. באופן עקרוני הרשות השופטת בישראל היא אכן בעלת הסמכות העליונה לקבוע את הלגיטימיות של כל התנהגות אנושית.

פרופסור אהרן ברק

פרופסור אהרן ברק צילום: FLASH90

במה דברים אמורים? כאשר המשפט לא-להים הוא. אבל כאשר הנורמות ההתנהגותיות, החוקים, נקבעים על ידי בני אדם ברשות המחוקקת, אזי עולה בכל חריפותה השאלה: מאי חזית ששיקול דעתכם וחוש הצדק שלכם, השופטים, עדיף על שיקול דעתנו וחוש הצדק שלנו, המחוקקים. אדרבה, לנו היתרון באשר אנו נבחרי הציבור. מה שסביר בעינינו מקבל לכאורה גיבוי מהמוני האזרחים שבחרו בנו, ואילו מה שסביר בעיניכם מקבל גיבוי רק מקומץ האנשים שבחר בכם.

להצמיח חשיבה חדשה על יסודות המשטר

אהרן ברק הוא אינטלקטואל. הוא חי בספירה רוחנית הרואה בבית המשפט העליון סנהדרין. אבל למרבה הצער אנחנו רחוקים מזה. כולנו, שמאל וימין, חילוניים ודתיים. עד כמה רחוקים אפשר היה לשמוע בחזרה השברירית של כבוד נשיא בית המשפט העליון לשעבר על מילות שמע ישראל. המשבר הנוכחי צריך להצמיח חשיבה חדשה על יסודות המשטר של מדינת ישראל. על היהדות של המדינה ועל הדמוקרטיה שלה. הכינוי "מדינה יהודית ודמוקרטית" דורש פירוש רחב ומעמיק, שיח ציבורי הוגן. לא הפגנות.