סקר חדש: אחד מכל ארבעה ישראלים מתלבט למי להצביע בבחירות

סקר חדש שערך המכון הישראלי לדמוקרטיה בדק כמה יצאו לבחור בבחירות הקרובות | בין הממצאים: מספר המתבלטים במרכז גבוה מאשר בימין ובשמאל, רבע מהציבור הערבי לא מתכוון להצביע בבחירות

חדשות כיפה חדשות כיפה 31/08/22 11:12 ד באלול התשפב

סקר חדש: אחד מכל ארבעה ישראלים מתלבט למי להצביע בבחירות
בחירות , צילום: פלאש 90, הדס פרוש

בחירות 2022: 62 ימים לבחירות וסקר חדש שפורסם היום (ד') על ידי מרכז ויטרבי לחקר דעת קהל ומדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה חושף מספר נתונים מעניינים על כוונתם של אזרחי ישראל להצביע בבחירות הקרובות.

במרכז 27% מתלבטים למי להצביע

כמעט רבע (23%) מהציבור מתלבטים עבור מי להצביע בבחירות הקרובות. בקרב יהודים, במרכז 27% מתלבטים למי להצביע, מעט יותר מאשר בשמאל (21%) ובימין (20.5%).

מתכוונים להצביע בבחירות הקרובות לאותה מפלגה (%, כלל המדגם, לפי הצבעה בבחירות הקודמות, יולי ואוגוסט 2022):

צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

בדומה לחודש יולי, מבין מצביעי המפלגות שהרכיבו את האופוזיציה רוב גדול (78%) מתכוונים להצביע לאותה המפלגה גם בבחירות הקרובות ואילו 4% בלבד ציינו כי יצביעו למפלגות הקואליציה. לעומת זאת  ממצביעי המפלגות שהרכיבו את הקואליציה רק 43.5% מתכוונים להצביע לאותה מפלגה ו-10% נוספים ציינו כי יצביעו למפלגות האופוזיציה (רובם מצביעי "ימינה" לשעבר).

רוב היהודים (61%) ענו כי בבחירות הקרובות יצביעו כמו בני משפחתם או חבריהם; מתוכם 38% יצביעו לאותה מפלגה ועוד 23% יצביעו למפלגה אחרת אך שהיא חלק מאותו מחנה פוליטי. מבין המרואיינים הערבים כשליש (32%) ענו שיצביעו לאותה המפלגה כמו בני משפחתם או חבריהם ו-11% למפלגה אחרת. שיעור גבוה (30%) אינם יודעים למי בני משפחתם או חבריהם מצביעים.

מחצית מערביי ישראל תומכים באיחוד הרשימה המשותפת ורע"מ

מעל רבע (26%) מהערבים השיבו כי אינם מתכוונים להצביע בבחירות הקרובות, 21% נוספים טרם החליטו עבור מי להצביע. 61% ממי שהצביעו לרשימה המשותפת בבחירות הקודמות מתכוונים לעשות זאת גם כעת, לעומת 45% בלבד מאלו שהצביעו לרע"ם. בנוסף, 15% מאלו שהצביעו לרע"ם בבחירות האחרונות ציינו כי  הפעם יצביעו לרשימה המשותפת, בעוד רק אחוז אחד ממי שהצביעו לרשימה המשותפת דיווחו כי יצביעו הפעם לרע"ם. רוב גדול (75%) מהמרואיינים הערבים שהצביעו בבחירות הקודמות למפלגות ציוניות לא ערביות (כ-19% ממדגם הערבים) ציינו כי יצביעו להן שוב בבחירות הקרובות.

לאיזו מפלגה בכוונתך להצביע בבחירות הקרובות לכנסת? (%, ערבים, לפי הצבעה בבחירות הקודמות):

צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

מעל מחצית מהמרואיינים הערבים (54%) תומכים באיחוד הרשימה המשותפת ורע"ם לקראת הבחירות הקרובות, לעומת מעל מעל רבע (27.5%) שמתנגדים לכך. רוב אלו שהצביעו לרשימה משותפת (69%) ולרע"ם (64%) בבחירות 2021 תומכים באיחוד כזה, בהשוואה למחצית בלבד (49%) מאלו שהצביעו למפלגות ציוניות לא ערביות ורבע (25%) ממי שלא הצביעו כלל בבחירות האחרונות.

גנרלים בצמרת: הציבור היהודי חצוי עד כמה חשוב שיהיו קצינים בכירים בצה"ל במפלגה

הציבור היהודי חצוי עד כמה חשוב להם שבצמרת רשימת המועמדים לכנסת של המפלגה לה הם מתכוונים להצביע יהיו קצינים בכירים בצה"ל בדימוס. 47% השיבו כי הדבר חשוב להם ואילו 50% השיבו שאין לכך חשיבות בעיניהם. במחנה הימין והמרכז שיעור דומה מקנים לכך חשיבות (53% ו-49% בהתאמה), לעומת רק 20% ממחנה השמאל. עוד נמצא כי לנשים יהודיות חשוב יותר מלגברים שבצמרת הרשימה יהיו קציני צה"ל בדימוס (51% לעומת 42%).

חשוב להם שבצמרת המפלגה עבורה הם מתכוונים להצביע יהיו קצינים בכירים בדימוס בצה"ל (%, יהודים, לפי כוונות הצבעה בבחירות הקרובות):

צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה