מה נעשה בלי למזוג אורז? האקדמיה ללשון במהלך שישפיע על סעודת השבת

במסגרת שבוע העברית, יקדישו באקדמיה ללשון הרצאה מיוחדת לעברית המזרחית ממנה השתרש הפועל "למזוג". באקדמיה מבהירים כי אי אפשר למזוג אוכל מוצק. אז מה אומרים כשרוצים אורז?

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 05/01/23 14:39 יב בטבת התשפג

מה נעשה בלי למזוג אורז? האקדמיה ללשון במהלך שישפיע על סעודת השבת
אורז , צילום: shutterstock

למזוג לך אורז לצלחת? המשפט הזה יעסיק את האקדמיה ללשון בפתח שבוע העברית שיחל ביום ראשון הקרוב. באקדמיה מסבירים כי הפועל למזוג, כשהוא מתייחס לחומרים מוצקים, הושרש בעברית המזרחית כפועל מקביל לפעלים בערבית. בשבוע הבא, בפתח שבוע העברית יקדישו באקדמיה הרצאה מיוחדת שתוקדש לעברית המזרחית.

הפוסט המלא של האקדמיה ללשון:

אפשר להתפשר על: "לשים לך אורז בצלחת"

באקדמיה מסבירים: "בחלק מן הלהגים המדוברים של הערבית היהודית הורחבה משמעותו של פועל זה גם להעברת אוכל מוצק מן הכלי המרכזי לצלחת האישית. בהשפעת להגים אלו נוצר שימוש מקביל בפועל העברי מָזַג". אך הם ממשיכים ומסבירים כי במקורות המונח יצק כוון לנוזלים בעיקר: "בעברית לדורותיה יוצקים ומוזגים נוזלים ולא מוּצָקִים. כך למשל מוזגים מיץ לכוס או יין לגביע, ואולי אף מוזגים מרק לצלחת או יוצקים אותו. אבל לאוכל מוצק לא נוצר פועל מיוחד, ובמקורות העברית שָׂמִים, מַגישים או נותנים בשר, לחם וכדומה. לפי זה נֹאמר "לשים לך אורז בצלחת".

אליעזר בן יהודה. | צילום: ויקיפדיה - נחלת הכלל

אליעזר בן יהודה והפגישות עם יהודי צפון אפריקה ‍‍‍‍‍

חברת האקדמיה ללשון העברית פרופ' יהודית הנשקה - חוקרת העברית המזרחית בישראל, תעביר בהרצאתה מסע, שיחל בפגישותיו של אליעזר בן־יהודה עם יהודים ממוצא צפון אפריקאי ובהשפעותיהן עליו ותמשיך בניביה של העברית בת זמננו. בהרצאה תיבחן גלגוליה של העברית הרצויה והמצויה במהלך המאה ה־20 ועד ימינו אנו.