שידור חי סוער בכנסת: חוק בן גביר עולה להצבעה

אחרי דיונים ארוכים בוועדת הפנים, תיקון פקודת המשטרה שמכונה חוק בן גביר עולה להצבעה במליאה לקריאה ראשונה - השר המיועד יציג את החוק

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 20/12/22 10:20 כו בכסלו התשפג

סוער בכנסת: חוק בן גביר עולה להצבעה
צילום: Yonatan Sindel/FLASH90

יום סוער בכנסת: בקואליציה מקווים לעשות היום צעד משמעותי לקראת השבעת הממשלה, ולהעביר את חוק בן גביר בקריאה ראשונה, חוק שיעניק לבן גביר סמכויות רבות במשרד לביטחון פנים. יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר עולה להציג את החוק לקול מחאת האופוזיציה.

צפו בשידור חי:

"ההצעה שלנו באה להציב את ישראל לצד מדינות דמוקרטיות"

יו"ר עוצמה יהודית נאם עם פתיחת הדיון במליאת הכנסת. "אנחנו ב-2022, דברים השתנו המדינה התקדמה, התקדמנו. ההצעה שלנו באה להציב את ישראל לצד מדינות דמוקרטיות רבות בעולם. בכל הדמוקרטיות בעולם השר הממונה הוא זה שקובע את המדיניות. השר הוא זה שלוקח אחריות, ומי שבא לקחת אחריות צריך לקבל את הסמכות".

צילום: Yonatan Sindel/FLASH90

עוד הוסיף ואמר כי "זו הצעת חוק היסטורית שבאה לתקן פקודה מנדטורית משנת 1926 דברים השתנו, המדינה התקדמה, ויש דבר אחד שנשאר אותו דבר - הפקודה המיושנת הזו. ההצעה שלנו באה להציב את ישראל לצד מדינות דמוקרטיות רבות שבכולן השר הממונה על המשטרה קובע את המדיניות, מתווה את דעתו ומקבל את הסמכות. כיום השר לביטחון לאומי נושא באחריות אבל לא מחזיק בסמכות. התיקון לחוק המשטרה הוא ברכה לדמוקרטיה".

"רוני אלשיך היה מפכ"ל כושל"

במהלך נאומו תקף בן גביר את המפכ"לים לשעבר, רוני אלשיך ומשה קראדי. "קחו למשל את רוני אלשייך, שהיה מפכ"ל כושל. הוא עובר מאולפן לאולפן. לפני חצי שנה הוא אמר על התפקיד של השר לביטחון פנים שהוא תפקיד די מתסכל ללא סמכויות. פתאום כשזה בן-גביר, הוא אומר שלא צריך לשנות את הפקודה?".

אמור, בחוק מוצע לתקן את פקודת המשטרה ולקבוע כי משטרת ישראל תהיה נתונה למרות הממשלה וכי המפכ"ל יהיה מופקד על ניהול משטרת ישראל, על הפעלתה ועל פיתוח יכולותיה, בהתאם להתוויית המדיניות ולעקרונות הכלליים של השר. ההצעה מחריגה את עניין חקירה או תיק מסוימים, לרבות לעניין פתיחתם, ניהולם או סגירתם, למעט עניין מדיניות בתחומי חקירות, טיפול בתיקים והעמדה לדין.

בדברי ההסבר נכתב: "עקרון יסוד בדמוקרטיה המודרנית הוא כי הדרג המדיני, קרי נבחרי הציבור, מתווה מדיניות ומנחה, והדרג הביצועי מיישם מדיניות זו. ואכן, ניתן לראות כי במבנה המשטרי של מדינת ישראל, צה"ל מבצע את מדיניות הממשלה ואת מדיניות השר הממונה וכפוף להנחיותיהם".