לקראת הדיון בחוק: בן גביר מוכן להתפשר רק על דבר אחד

לקראת המשך הדיונים על חוק בן גביר, ממשיך השר המיועד להתעקש על סמכויות בנושאי מדיניות החקירות של המשטרה. בן גביר מוכן להתפשר על מעמדו של המפכ"ל, שיוגדר כמפקד העליון של המשטרה

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/12/22 08:55 כה בכסלו התשפג

לקראת הדיון בחוק: בן גביר מוכן להתפשר רק על דבר אחד
בן גביר בוועדה, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

חוק בן גביר: התיקון לפקודת המשטרה יגיע היום (ב') לקריאה ראשונה בוועדה במטרה לקדמו במהירות לקראת הצבעה עליו בכנסת. בן גביר הודיע כי הוא מוכן למספר שינויים ובהם שייכתב כי המפכ"ל הוא המפקד העליון של במשטרה וכי השר יצטרך לשמוע את חוות דעת היועמ"שית לפני קבלת החלטות בנושאי חקירות. מצד שני מתעקש השר המיועד לביטחון לאומי, כי הסמכות לקביעת מדיניות בעניין החקירות יהיה בידיו. בן גביר גם מתעקש לשלוט בנושא משך הזמן לטיפול בתיקים במטרה למנוע סחבת.

"ישבתי שלושה ימים רצופים בועדה כדי לשמוע את כל העמדות השונות"

השר המיועד בן גביר אומר כי "כפי שאמרתי, הגעתי לדיוני הועדה לשמוע בלב פתוח ונפש חפצה ובניגוד למציעי חוק אחרים מהממשלה היוצאת, ישבתי שלושה ימים רצופים בועדה כדי לשמוע את כל העמדות השונות. מחד גיסא השתכנעתי כי ניתן להדגיש גם בחוק שהמפכ"ל יהיה הדרג הפיקודי העליון וכי יש לשמוע את היועצת המשפטת טרם קבלת החלטה בעניין החקירות, אך מאידך אני עומד על כך שהמפכ"ל כפוף לשר וכי לשר גם תהיה יכולת להשפיע על המדיניות הכללית בעבירות כמו פרוטקשן ובריונות וגם למנוע סחבת ולהביא לכך שטיפול בתיקים לא יגרר במשך שנים".

המפכ"ל יעקב שבתאי

המפכ"ל יעקב שבתאי צילום: דוברות המשטרה

באופוזיציה תוקפים: "הליך חקיקה חפוז ורשלני"

באופוזיציה פחות מתרשמים מדבריו של בן גביר וטוענים כי השינויים להם מוכן בן גביר קוסמטיים בלבד וכי הוא מתכנן לשלוט במשטרה. חבר הכנסת גלעד קריב אמר בנושא: "בן גביר נהנה מהליך חקיקה חפוז ורשלני, שיסתיים בפוליטיזציה של המשטרה. הנוסח החדש של בן גביר אינו כולל את האיסור להתערבות פוליטית בחקירות ספציפיות ומאפשר לשר השפעה דרמטית על הפסקת חקירות. בנוסף, הנוסח אינו מותיר בידי ראש הממשלה את היכולת להתערב בנושאים רגישים מדינית וביטחונית".