מתקרב לתפקיד שר בכיר: חוק דרעי עבר בקריאה ראשונה

אחרי דיון ארוך שנמשך אל תוך הלילה מליאת הכנסת אישרה את התיקונים בחוק יסוד הממשלה שיאפשרו לדרעי להיות שר ולסמוטריץ׳ לכהן כשר במשרד הביטחון

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 16/12/22 06:30 כב בכסלו התשפג

מתקרב לתפקיד שר בכיר: חוק דרעי עבר בקריאה ראשונה
אריה דרעי, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

מליאת הכנסת אישרה הלילה (בין חמישי לשישי) בקריאה ראשונה את הצעת חוק-יסוד הממשלה, מה שמקרב את י"ור ש"ס, אריה דרעי לתפקיד שר. מדובר במיזוג בין שתי הצעות חוק פרטיות – האחת של חבר הכנסת משה ארבל העוסקת בכשירות שרים, והשנייה של חברי הכנסת שמחה רוטמן וניסים ואטורי שעניינה מינוי שר נוסף במשרד ממשלתי. הצעת חוק־יסוד זו תתקבל ברוב של חברי הכנסת. 63 חברי כנסת תמכו בהצעה, לעומת 52 שהתנגדו, והיא תוחזר להמשך טיפול בוועדה המיוחדת שהוקמה לשם הדיון בה.

דרעי עם נתניהו

דרעי עם נתניהו צילום: Yonatan Sindel/Flash90


בהצעת החוק מוצע לתקן את אחד מתנאי הכשירות למינוי שרים לממשלה, הקבוע בסעיף 6 לחוק היסוד, ולקבוע כי הגבלת הכשירות למינוי אדם לשר בשל הרשעתו בעבירה תתקיים רק אם אותו אדם נידון לעונש מאסר בפועל, עוד מוצע לקבוע, כהוראה של קבע, כי בנוסף לשר הממונה על משרד ממשלתי, ניתן יהיה למנות שר נוסף במשרד, כך שבאותו משרד יכהנו בו זמנית שני שרים. השר הנוסף יהיה השר האחראי על תחומים מסוימים במסגרת תחומי פעילות, בכפוף לשר הממונה על המשרד.

הגבלת הכשירות למינוי שר בממשלה תחול רק אם נגזר עליו עונש מאסר בפועל

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "הממשלה תוכל למנות שר נוסף במשרד שבו מכהן שר הממונה על המשרד. השר הנוסף יהיה אחראי לתחומים מסוימים מתחומי הפעילות של המשרד, בכפוף לשר הממונה על המשרד, כך שהשר הממונה על המשרד ייוותר האחראי בפני ראש הממשלה כאמור בסעיף 4 לחוק היסוד. עוד מוצע לקבוע כי אם מי שמתמנה לתפקיד של שר נוסף במשרד כבר מכהן באותה העת כשר במשרד אחר או כשר בלי תיק, הממשלה תוכל, באישור הכנסת, להחליט כי הוא ישמש כשר נוסף ולקבוע את תחומי הפעילות שיהיה אחראי להם, בכפוף לשר הממונה".



"בנוסף, מוצע לקבוע כי הגבלת הכשירות האמורה למינוי שר בממשלה תחול רק אם העונש שנגזר על המועמד הוא עונש מאסר בפועל, לרבות מאסר על תנאי שהופעל. במקרה כזה, אותו אדם לא יתמנה לשר לפני שחלפו שבע שנים מהיום שגמר לרצות את עונשו. התיקון יביא לצמצום הפער בין הרף הנדרש למינוי השרים הקבוע בסעיף 6 לחוק היסוד ובין הרף הקבוע בסעיף 6(א) לחוק־יסוד: הכנסת, לעניין הזכות להיבחר כחבר הכנסת".