4 ח"כים לא יכולים חוקית להצביע: המהלך של לפיד לבלימת הקמת הממשלה

ראש הממשלה היוצא התייחס בפתח ישיבת הסיעה לחוק דרעי: "יש ארבעה אנשים שאסור להם להצביע על החוק הזה בגלל ניגוד עניינים: ביטן, נתניהו, חיים כץ ודרעי" | מרכז האופוזיציה פנה ליועמ"שית של הכנסת

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/12/22 14:43 יח בכסלו התשפג

4 ח"כים לא יכולים חוקית להצביע: המהלך של לפיד לבלימת הקמת הממשלה
יאיר לפיד, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ראש הממשלה היוצא ויו"ר סיעת יש עתיד,יאיר לפיד תקף היום (ב') בחריפות את יו"ר הליכוד וראש הממשלה המיועד בפרט ואת הממשלה המסתמנת בכלל  והתייחס לכוונתם להעביר את חוק דרעי עם הקמת הממשלה. בנוסף, יו"ר סיעת יש עתיד ומרכז האופוזיציה, חבר הכנסת בועז טופורבסקי פנה ליועצת המשפטית של הכנסת, בדבר ההצעה על "חוק דרעי", שלדבריו, "נגועה בניגוד עניינים מובהק לכל חברי הכנסת הנמצאים בהליך משפטי". 

דרעי עם נתניהו

דרעי עם נתניהו צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"הממשלה הנכנסת מקימה ועדה מיוחדת כדי להעביר את חוק דרעי. חוק מושחת לגמרי, חוק פרסונלי לגמרי, שיש לו רק מטרה אחת: לאפשר לאדם שהורשע בפלילים להיות שר. אריה דרעי הוא עבריין סדרתי שישב בכלא, שוחרר, ואז חזר לסורו והורשע בעבירות מס חמורות. במסגרת הסדר הטיעון שלו הוא התפטר מהכנסת והתחייב בבית המשפט שהוא פורש מהחיים הציבוריים כדי לברוח מקלון נוסף", אמר לפיד. 

בממשלה הקיצונית בתולדות המדינה אין דבר כזה חוקים

"אלא שעכשיו הוא גילה שבממשלה הקיצונית בתולדות המדינה אין דבר כזה חוקים. ביבי חלש, דרעי ידע שהוא ייכנע לו כמו שהוא נכנע לכולם. אז במקום לעבור על החוק, אריה דרעי משנה את החוק. ככה הוא יסדר לעצמו להיות שר. הממשלה הנכנסת הודיעה שהיא תעביר בהליך מזורז תיקון לחוק יסוד הממשלה, שיאפשר לדרעי להיות שר הפנים, שר הבריאות, משנה לראש הממשלה, ובעוד שנתיים, האיש שהורשע בעבירות מס, רוצה להיות שר האוצר ואחראי על רשות המיסים".

דוד ביטן

דוד ביטן צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

עוד הוסיף ואמר כי "אלא שמרוב שכרון כוח ויהירות, הם שכחו דבר אחד: בקואליציה החדשה יש ארבעה אנשים שאסור להם להצביע על החוק הזה, מפני שהם בניגוד עניינים. חבר הכנסת דוד ביטן, עומד בימים אלה לדין בגין שוחד, הלבנת הון, קבלת דבר במרמה, מרמה והפרת אמונים. הוא לא יכול להצביע על החוק הזה, מפני שזה ישפיע על גורלו".

הארבעה האלה לא יכולים לשבת במליאת הכנסת

"חבר הכנסת חיים כץ, הורשע רק לפני שנה בקשירת קשר להשגת מטרה באמצעים פסולים, הוא קיבל מאסר על תנאי, מועמד בימים אלה להיות שר. לחוק הזה יש כמובן השפעה ישירה עליו ולפיכך הוא בניגוד עניינים. חבר הכנסת בנימין נתניהו עומד בימים אלה לדין בשלושה תיקים חמורים על שוחד, מרמה והפרת אמונים. ברור מאליו שגם הוא נמצא בניגוד עניינים חמור ולא יכול להצביע על החוק הזה".

חיים כץ

חיים כץ צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בסיום דבריו, אמר לפיד כי "אריה דרעי עצמו נמצא בניגוד עניינים מובהק. הוא הורשע בהסדר טיעון, והחוק הזה פועל לטובתו באופן ישיר, הוא נכתב בשבילו, הם אפילו לא ניסו לטעון אחרת או להכחיש את זה.  הארבעה האלה לא יכולים לשבת במליאת הכנסת ולהצביע על החוק הזה. אנחנו נוציא היום פניה דחופה ליועצת המשפטית לכנסת למנוע מארבעתם להצביע על החוק בגלל ניגוד עניינים מובנה וחמור".

"השפעה ישירה על חברי כנסת נוספים המצויים בשלבים מתקדמים של הליכים פליליים"

יש עתיד הגישה היום (ב׳) מכתב ליוע״משית הכנסת בעקבות "חוק דרעי" אשר, לדבריו של טוםורובסקי, "כל מטרתו היא הכשרת ממשלה המושתתת על עבריין מורשע שאינו רלוונטי רק לאדם המדובר, אלא יש לו השפעה ישירה על חברי כנסת נוספים המצויים בשלבים מתקדמים של הליכים פליליים המופעלים נגדם. ההצעה של אותם חברי כנסת על חוק זה משרתת את האינטרסים האישיים ובמצב כזה מתקיים ניגוד עניינים אינהרנטי, מובהק וזועק". 

עוד הוא אמר כי "בקוד האתי של חברי הכנסת כתוב במפורש, כי במסגרת ההתנהגות הראויה של חברי הכנסת, ישנה חובה להימנע מניגוד עניינים ושימוש בלתי רצוי בזכויותיהם וניצול תפקידו ומעמדו של חבר הפרלמנט לתועלתו האישית. ישנו טעם נפגם בעת שחברי הכנסת בנימין נתניהו, דוד ביטן, חיים כץ ואריה דרעי, שחוק זה נוגע אליהם ישירות, יהיו בעלי זכות הצבעה בחוק יסוד רגיש וחשוב״.