כמה מרוויחים כוכבי ושבתאי? נתוני השכר במערכת הביטחון נחשפים

דוח השכר של מערכת הביטחון לשנת 2021 מגלה כי השכר בכל מערכות הביטחון גבוה יחסית, ואף עלה ב-3.4% בשנים האחרונות בגופים החשאיים | כל הנתונים

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/12/22 18:50 כ בכסלו התשפג

כמה מרוויחים כוכבי ושבתאי? נתוני השכר במערכת הביטחון נחשפים
אביב כוכבי, צילום: Gideon Markowicz/Flash90

הממונה על השכר, קובי בר נתן, פרסם היום (ד') את הדוח השנתי על הוצאות השכר במערכת הביטחון לשנת 2021. הדוח מציג את נתוני השכר של העובדים והמשרתים בגופי הביטחון השונים וכולל התייחסות לניתוח השכר על פי ותק וגיל, תנאי הפרישה של עובדים אלו וכן התעמקות בתנאי העבודה והשכר במשטרה ובשב"ס. על פי הנתונים, הרמטכ"ל, רב אלוף אביב כוכבי, מרוויח  101,813 שקלים בחודש והמפכ"ל, רב ניצב קובי שבתאי מרוויח 91,070 שקלים. ניצבת שב"ס, קטי פרי, מרוויחה בחודש 94,185 שקלים. 

המפכ"ל יעקב שבתאי

המפכ"ל יעקב שבתאי | צילום: דוברות המשטרה

עוד עולה מהדוח כי מהדוח עולה כי השכר הממוצע של עובדי מערכת הביטחון נע בין 11,337 שקלים בקרב משרתי הקבע הראשוני בצה"ל לבין 30,385 שקלים למשרתים ביחידות הסמך של משרד הביטחון. השינוי הגבוה ביותר בשכר חל בגופים החשאיים - עלייה של כ-3.4% בין שנת 2019 לשנת 2021.

גונדר קטי פרי

גונדר קטי פרי | צילום: דוברות שב"ס

פערי שכר גבוהים בין גברים לנשים בצה"ל

עוד עולה מהדוח כי בשנים האחרונות ישנה עלייה בשיעור הנשים המועסקות בגופי הביטחון, עם זאת מספרן נמוך באופן משמעותי ממספר הגברים המועסקים בהם ושיעורן נע בין 17.96% אזרחיות עובדות צה"ל ל-29.9% משרתות בצה"ל. פערי השכר בין נשים לגברים גבוהים באופן יחסי בגופי הביטחון, כך שבצה"ל נצפים פערי השכר הגבוהים ביותר, כ- 25%.

הממונה קבע כי "פערי השכר הגבוהים ביותר באחוזים הם בצה"ל שכן מדובר בגוף המתאפיין ברמת סיכון גבוהה ובמכלול תפקידים רחב ומגוון. בשנים האחרונות נפתחו יותר תפקידי לחימה גם לנשים ולכן ייתכן שהעתיד יוביל ליותר נשים גם בדרגות הבכירות המאופיינות במשכורות גבוהות ובדרישה לניסיון בתפקידי לחימה". הגוף בעל פערי השכר הנמוכים ביותר מבין גופי הביטחון הוא שירות בתי הסוהר עם פער של 5% בלבד.

קובי בר נתן: שוק העבודה העולמי נמצא בטלטלה ומערכת הביטחון מושפעת גם היא מתהליכים אלו

הממונה על השכר באוצר, קובי בר נתן אמר כי "מערכת הביטחון הינה מהמערכות החשובות ביותר בישראל. בתקופה האחרונה שוק העבודה העולמי נמצא בטלטלה, המייצרת אתגרים חדשים בגיוס ושימור כוח אדם ומערכת הביטחון מושפעת גם היא מתהליכים אלו ונדרשת לפתרונות יצירתיים בהקצאת המשאבים לטובת עמידה ביעדיה והבטחת הביטחון לאזרחי מדינת ישראל. אנחנו בטוחים שאימוץ מודל חדשני, כמו זה הנחתם עם הגופים החשאיים לפני מספר חודשים, יאפשר התמודדות טובה יותר עם אתגרי הגיוס והשימור של גופי הביטחון".

חיילות. אילוסטרציה, למצולמות אין קשר לנאמר

חיילות. אילוסטרציה, למצולמות אין קשר לנאמר | צילום: Flash90

מדובר צה״ל נמסר: "פעם נוספת בחר הממונה על השכר, לפרסם את הדוח מבלי לקבל את התייחסות צה"ל לאמור בו ואנו מגלים את ממצאיו מהתקשורת. כפי שנכתב בדוח, שכר המשרתים הממוצע בצה"ל הוא הנמוך ביותר ביחס לגופי הביטחון האחרים וממשיך להישחק ביחס לכוחות הביטחון האחרים. על מנת להשאיר בשורותיו את המשרתים הטובים והמתאימים, צה"ל נדרש לתת תגמול הולם והוגן למשרתיו".

עוד הוסיפו ואמרו בדובר צה"ל כי "השכר בצה"ל נקבע בהתאם לשכר במגזר הציבורי והגבלות הממונה על השכר, ומושפע בעיקרו מהשכלה, מהוותק וממאפייני השירות הצבאי של כל משרת, תוך תעדוף משמעותי של לוחמים ומפקדים בשדה. באשר לפערים מגדריים, אין כל פער בין בשכרם בצה״ל של נשים וגברים בעלי מאפיינים זהים, שכן השכר נקבע אך ורק על פי מסלול השירות. צה"ל פועל בימים אלו בשיתוף עם משרד האוצר לקידום פתרונות ומענה לאתגרי כוח האדם בצה״ל, על כלל אוכלוסיות המשרתים השונות, לקראת דיוני התקציב הקרובים".