דו"ח הממונה על השכר חושף את פערי השכר בין המורים הצעירים לוותיקים

דו"ח חדש מציג את פערי השכר המשמעותיים בין מורים וותיקים למורים צעירים, כאשר שכר של מורה צעיר עומד על כ-29% משכרו של מורה וותיק | וכמה מורים צעירים עוזבים את עבודתם? | כל הנתונים

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/08/22 08:21 ד באב התשפב

דו"ח הממונה על השכר חושף את פערי השכר בין המורים הצעירים לוותיקים
יפה בן דוד בהפגנה, צילום: Tomer Neuberg/Flash90

לקראת שנת הלימודים הקרובה, נראה שהמשבר החריף בין הסתדרות המורים לבין משרד האוצר לא קרוב לסיום. המחלוקת היא סביב מחאתם של המורים להעלאת שכרם הנמוך ושיפור התנאים שלהם. היום (ב') פרסם הממונה על השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר, קובי בר נתן, את דו"ח השכר השנתי במערכת החינוך לשנת הלימודים תשפ"א (2020-2021) המראה את פערי השכר בין מורים וותיקים לצעירים.

במערכת החינוך ישנם 136,983 עובדי הוראה: גננות, מורים ומנהלים. מהדו"ח עולה כי ישנם פערי שכר משמעותיים בין עובד הוראה צעיר לוותיק. השכר החודשי הממוצע של עובד הוראה עומד על 12,423 שקלים. עובדי הוראה צעירים מרוויחים כ-29% משכר עובדי ההוראה הוותיקים, ומורים מתחילים משתכרים כ-41% משכרם של המורים שבשיא הוותק שלהם. עלות השכר של כלל עובדי ההוראה בחינוך הרשמי עמדה בשנת תשפ"א עומד על כ-27 מיליארד שקלים, שהם 6.3% מתקציב מדינת ישראל. 

21% מהמורים הצעירים עזבו את עבודתם במערכת החינוך

מהדו"ח עולה כי שכר המורים בישראל דומה למקובל בעולם. מספר שעות הלימודים בישראל ומספר ימי הלימודים - הם גבוהים בהשוואה לשאר המדינות בארגון המדינות OECD. הדו"ח הציג את פערי החופשות בין התלמידים לשאר המשק - שעומדים על 75 ימים. מהדו"ח עולה עוד כי במערכת החינוך רוב העובדים הם נשים, בתפקידים בכירים גברים מהווים יותר מ-30% מהמנהלים.

עוד עולה מהדו"ח כי בשנת הלימודים תשפ"א חל זינוק דרמטי במורים הצעירים שנטשו את עבודתם. 21% מהמורים הצעירים עזבו את המקצוע לאחר שנתיים עד 5 שנים. בעיר תל-אביב חלה הנטישה הגדולה ביותר של עובדים במערכת החינוך: 13% מהמורים בעיר הפסיקו את עבודתם בשנה החולפת.

בר נתן: הדו"ח מדגיש את הצורך בתגמול משמעותי של המורים הצעירים

בתחילת הדו"ח כתב בר נתן כי נתונים אלו צריכים לעורר את הממונים על שכרם של המורים, בעיקר הצעירים. "דו"ח זה מפורסם ערב הסכם חדש עם המורים, שנועד לבנות את הבסיס לילדינו, דור העתיד. הנתונים העולים מהדוח, בייחוד לגבי פערי השכר בין המורים הצעירים לוותיקים, והעזיבה הרבה בשנים הראשונות – מדגישים את הצורך בתגמול משמעותי של המורים הצעירים, במתן אפשרות לחוזים אישיים במקצועות מבוקשים ובהסכם שיצעיד קדימה את מערכת החינוך", כתב בר נתן.

"אחריות גדולה מוטלת על כתפינו כאחראים על הקופה הציבורית ואנו חייבים לוודא שהשימוש בכספי הציבור יהפוך את מערכת החינוך לטובה ביותר. המחויבות שלנו היא לקדם הסכם טוב וראוי לתלמידים, להורים, למורים ולמנהלים".