"יזרים לחיזבאללה מיליארדים": סמוטריץ' נגד ההסכם הימי עם לבנון

יו"ר הציונות הדתית הוציא מכתב לראשי הימין בו הוא קרא לא להכיר בהסכם: "לפיד נכנע באופן טוטלי לאיומים ומעניק לממשלת לבנון את מלוא דרישותיה" | נתניהו תקף: "נותן לחיזבאללה שטח ריבוני של מדינת ישראל"

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/10/22 14:57 ז בתשרי התשפג

"יזרים לחיזבאללה מיליארדים": סמוטריץ' נגד ההסכם הימי עם לבנון
צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

ראש הממשלה, יאיר לפיד, התייחס הבוקר (א') בישיבת הממשלה על ההסכם המתגבש ואמר כי הוא צפוי להוביל ליציבות אזורית. בעקבות הסכם הגז שמגבש לפיד עם ממשלת לבנון ועם חיזבאללה, הוציא היום (א') יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ' מכתב לראשי מפלגות הימין, בנימין נתניהו, אריה דרעי, משה גפני ויצחק גולדקנוף ובו קריאה לא להכיר בהסכם זה.

צילום: צילום מסך

במכתבו ציין סמוטריץ' כי "ההסכם אמור להדיר שינה מעיינינו. על פניו, לפיד נכנע באופן טוטלי לאיומי חיזבאללה ומעניק לממשלת לבנון את מלוא דרישותיה הטריטוריאליות והכלכליות. מדובר בהסכם שפוגע בשטחה הטריטוריאלי של ישראל, פוגע באינטרסים הכלכליים שלה, ויזרים לחיזבאללה מיליארדים רבים של כספי גז שישמשו להמשך ההתעצמות והטרור נגד מדינת ישראל".

גוש הימין

גוש הימין צילום: ללא

לסיום כתב יו"ר הציונות הדתית: "אני סבור שעלינו להודיע כולנו בצורה רשמית לכל הגורמים הבינלאומיים הנוגעים בדבר כי לשיטתנו מדובר בהסכם חסר תוקף שלא יוכר ולא יכובד על ידינו בממשלת המחנה הלאומי שנקים בעזרת השם לאחר הבחירות. להודעה מוקדמת כזו, בטרם החתימה, ישנה משמעות גדולה ליכולת המשפטית וללגיטימציה הבינלאומית שלנו לפעול כאמור עם כינון הממשלה הבאה ולשמור על האינטרסים של מדינת ישראל ואזרחיה".

נתניהו: נכנע באופן מביש לאיומים של נסראללה

ראש האופוזיציה, בנימין נתניהו תקף את לפיד על כך שהוא מתכוון לחתום על ההסכם הימי עם לבנון. ״יאיר לפיד נכנע באופן מביש לאיומים של נסראללה. הוא נותן לחיזבאללה שטח ריבוני של מדינת ישראל עם מאגר גז ענק ששייך לכם, אזרחי ישראל.  הוא עושה את זה ללא דיון בכנסת ובלי משאל עם. ללפיד אין מנדט למסור למדינת אויב שטחים ריבוניים ונכסים ריבוניים ששייכים לכולנו.  אם המחטף הלא חוקי הזה יעבור, הוא לא יחייב אותנו. ב-1 בנובמבר נחזיר לישראל הנהגה חזקה, הנהגה מנוסה, שתשמור על הביטחון של כולנו" אמר נתניהו.

לפיד הגיב למתקפה של ראש הממשלה לשעבר ואמר כי "נתניהו, 10 שנים נכשלת בניסיון להביא את ההסכם הזה, לפחות אל תפגע באינטרסים הביטחוניים של ישראל ותסייע לחיזבאללה בהודעות חסרות אחריות".

לפיד על ההסכם הימי עם לבנון: "ההצעה שומרת על האינטרסים של ישראל"

כאמור, בישיבת הממשלה על ההסכם המתגבש, אמר לפיד כי הוא צפוי להוביל ליציבות אזורית. "במהלך סוף השבוע התקבלה בלבנון ובישראל הצעת המתווך האמריקאי להסכם על הגבול הימי בין שתי המדינות. אנחנו מנהלים דיונים על הפרטים האחרונים, כך שאי אפשר עדיין לברך על המוגמר, אבל כפי שדרשנו מהיום הראשון ההצעה שומרת על מלוא האינטרסים הביטחוניים מדיניים של ישראל, וגם על האינטרסים הכלכליים שלנו",  אמר לפיד בפתח ישיבת הממשלה.

עוד הוסיף ואמר כי "יותר מעשר שנים ישראל ניסתה להגיע לעסקה הזו. ביטחון הצפון יחוזק, אסדת כריש תפעל ותפיק גז, הכסף ייכנס לקופת המדינה והעצמאות האנרגטית שלנו מובטחת. זוהי עסקה שמחזקת את הביטחון הישראלי ואת הכלכלה הישראלית. אין לנו התנגדות לפיתוח מאגר גז לבנוני נוסף, שממנו נקבל כמובן את התמלוגים המגיעים לנו. מאגר כזה יחליש את התלות הלבנונית באיראן, ירסן את חיזבאללה ויביא ליציבות אזורית".
 
"הצעת המתווך נמצאת עכשיו בבדיקה משפטית. לאחר שהבדיקה תסתיים נביא את ההחלטה, יחד עם שר הביטחון בני גנץ ועם ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט, ובתיאום עם היועצת המשפטית לממשלה, לדיון ולאישור", אמר לפיד.