סערת מינוי הרמטכ"ל האלוף הסרוג במיל': "בן גוריון לא היה שואל את היועמ"ש"

ברקע דרישת האופוזיציה שלא למנות רמטכ"ל חדש בזמן בחירות והגיבוי שהעניקה לכך היועמ"שית, גרשון הכהן מתנועת "הביטחוניסטים" מסביר מדוע גנץ כן רשאי לפעול בנושא: "יש כאן מקום לגיטימי להעדפה אישית של שר ביטחון"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 22/06/22 17:49 כג בסיון התשפב

האלוף הסרוג במיל': "בן גוריון לא היה שואל את היועמ"ש"
אלוף במיל' גרשון הכהן, צילום: הביטחוניסטים

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה פרסמה היום (ד') את עמדתה בנוגע למינוי רמטכ"ל חדש בתקופת הבחירות והבהירה לשר הביטחון בני גנץ כי עליו לציין מהו ה"צורך חיוני" בדבר על מנת לקדם את המינוי. ההבהרה הגיעה בעקבות דרישת האופוזיציה להימנע ממינויים בשירות הציבורי בתקופה זו.

בריאיון לחדשות כיפה, מספר אלוף במיל' גרשון הכהן מתנועת "הביטחוניסטים", מה האפשרויות הנוכחיות בראשות צה"ל: "יש רק שתי אופציות למצב הזה - או שמחליטים שלא להכריז על מינוי ומבקשים מאביב כוכבי להאריך את הכהונה בשנה נוספת או שבוחרים רמטכ"ל חדש. אי אפשר לגרור את זה. זה תלוי גם בכוכבי, הוא גם נשחק ויש לו סיבות משלו שלא לרצות".

יש דחיפות להכריז דווקא עכשיו על רמטכ"ל חדש?

אם כוכבי עוזב בינואר אז כדאי למנות עכשיו. הרמטכ"ל צריך להיכנס לתפקיד, להכין את עצמו. כשהוא נכנס הוא מאוד עמוס, הוא צריך הוא צריך ללמוד וליצור משנה סדורה בהרבה דברים. נכון לתת לו את הזמן הזה. עולם ומלואו תלוי בזה. 

"בן גוריון לא היה שואל את היועמ"ש"

היועמ"שית הבהירה היום שאפשר לבחור רמטכ"ל רק אם זה "צורך חיוני", משמע שזה לא קריטי.

"בן גוריון לא היה שואל את היועמ"ש", מבהיר הכהן, "שאלות כאלה הן לא ליועמ"ש אלא ליושר העמוק של חובת מנהיג לעם ישראל".

זה ראוי בעינייך למנות כעת רמטכ"ל?

"אין עם זה בעיה", מדגיש האלוף במיל', "בחירת רמטכ"ל לא תהיה שונה לפני בחירות או אחרי זה. יכול להיות שראש ממשלה אחר יבחר רמטכ"ל אחר, אבל זה לגיטימי לגמרי שכל עוד ראש ממשלה ושר ביטחון בתפקיד אז שיבחרו אותו".

גרשון הכהן מדגיש כי הוא סומך על שר הביטחון בני גנץ שיפעל מתוך שיקולים ראויים: "אם בתקופת בחירות הם היו ממנים את יוסי ביילין כדוגמה לרמטכ"ל, אז זה היה הזוי. אבל מכיוון ששלושת המועמדים הם ראויים, ושניים מהם מובהקים לחלוטין כי הם עשו כבר תפקיד כסגן הרמטכ"ל אז אי אפשר לומר שיש כאן משהו לא תקין".

"אם אני הייתי אופוזיציה לא הייתי עושה את זה"

לקו הסיום במירוץ לרמטכ"לות הגיעו שלושה מועמדים: האלופים אייל זמיר, הרצי הלוי ויואל סטריק. גרשון הכהן שמכיר אותם היטב משירותו הצבאי, לא מוכן להמר על זהות הרמטכ"ל הבא: "אני ודאי לא אגיד ואסור לומר דברים כאלה. צריך להישמר מכל משמר ולדאוג שזה יהיה דיסקרטי, גם מי שיש לו דעה לא צריך להעלות אותה על הכתב. הדיון הוא לא כמו בכוכב נולד על שאלת 'את מי אתה מעדיף'. אלה שאלות שאין להם בחינה כמותית, לכל אחד מהמועמדים יש יתרונות וחסרונות. שר הביטחון מכיר את כולם אישית ואני חושב ששיקול הדעת שלו הוא טוב, מה שהוא יחליט זה בסדר". 

זמיר והלוי, הקרב צמוד

זמיר והלוי, הקרב צמוד צילום: פלאש 90

אתה מבין את הדרישה של האופוזיציה שלא למנות רמטכ"ל עכשיו?

"אני מבין אבל אם אני הייתי אופוזיציה לא הייתי עושה את זה", מוסיף הכהן ומדגיש כי, "צריך להבין שהבחירות האלה הם ענייניות. לא הייתי עושה את זה כי זה פוגע בצה"ל. מצד שני, זה גם יכול להיות שראשי ממשלה שונים יבחרו רמטכ"לים שונים. אבל מכיוון ומדובר במצב שכל המועמדים נכונים, ובסמכות הדרג המדיני להחליט. אין ועדה חיצונית שתעשה את זה יותר טוב משר הביטחון וראש ממשלה. זה לא משהו שנתון לשיח ציבורי. יש כאן מקום לגיטימי להעדפה אישית של שר ביטחון". 

"אסור להגיע למצב שיש מועמד מובהק של מפלגה"

באופוזיציה אומרים ששר הביטחון יבחר רמטכ"ל ולא יישאר בתפקיד עד שהוא ייכנס לתפקיד.

"בהחלט יכול להיות. מן הראוי שכשמחליטים על דבר כל כך לאומי וממלכתי כדאי לדבר, הרי הם עושים את זה ממילא בחדרי חדרים", מוסיף הבכיר בתנועת הביטחוניסטים ומחדד: "אסור להגיע למצב שיש מועמד מובהק של מפלגה. חס ושלום". 

אתה מרגיש שיש אמירות כאלה?

"יש בין השיטין. הרמטכ"ל לעולם איננו שייך למפלגה כלשהי. אפילו משה דיין, שאבא שלו היה חבר כנסת במפא"י, הוא לא היה הרמטכ"ל של המפלגה הזאת אלא של כל עם ישראל. קח את האלוף אייל זמיר, שהיה המזכיר הצבאי של נתניהו. הוא היה שם כל כך דיסקרטי, הוא נזהר בתבונה מכל זיהוי פוליטי, ולכן אסור לזהם אותם בזה. זה לא מאבק בין אוהדי מכבי והפועל. הרמטכ"ל הוא רמטכ"ל של כל עם ישראל ולא משנה מי בחר אותו". 

גרשון הכהן חושש ממצב בו לא ייבחר רמטכ"ל וכוכבי יבקש לסיים את תפקידו במועד המקורי, חודש ינואר 2023. "מצב הביניים הזה יעשה לא טוב. אפשר לראות מה קרה למשטרת ישראל שלא מינתה במשך שנתיים מפכ"ל. היה כזה אבל עשו לא עוול שלא הכירו בו רשמית (ניצב מוטי כהן שהיה מ"מ המפכ"ל במשך שנתיים אחרי כהונת אלשיך, י"א). זאת פגיעה במי שמשאירים אותו שם תלוי ועומד".