היועמ"שית: "מינוי רמטכ"ל בעת הזו כפוף לכללי תקופת בחירות" | גנץ: "צורך חיוני"

אחרי המכתב של ראשי האופוזיציה, היועצת המשפטית לממשלה מבהירה כי מינוי רמטכ"ל יהיה כפוף לכללים הנוגעים לקבלת החלטות בידי הממשלה בתקופת בחירות | גנץ הגיב: "אתייעץ עם נתניהו, המינוי הוא צורך חיוני אסטרטגי ביטחוני ראשון במעלה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/06/22 10:41 כג בסיון התשפב

היועמ"שית: "מינוי רמטכ"ל בעת הזו כפוף לכללי תקופת בחירות" | גנץ: "צורך חיוני"
בנט גנץ וכוכבי בתרגיל. יבחר רמטכ"ל?, צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ

בצל ההחלטה על פיזור הכנסת, גלי בהרב-מיארה מבהירה את עמדתה בנוגע למינוי רמטכ"ל בעת הזו. כזכור, בשבועות האחרונים מקדם שר הביטחון גנץ הליך בחירה לרמטכ"ל, ואחרי ההחלטה על פיזור הכנסת העתיד הפוליטי לוט בערפל. "היועצת המשפטית לממשלה מבהירה כי מינוי רמטכ"ל בעת הזו כפוף לכללים הנוגעים לקבלת החלטות בידי הממשלה בתקופת בחירות".

המכתב של היועמ"שית

בהמשך ההודעה נכתב כי "בתקופת בחירות יש להימנע ממינויים בכירים שאינם במסגרת הליך תחרותי, אלא אם קיים צורך חיוני באיוש מיידי של המשרה באופן קבוע, ולא ניתן למצוא לכך פתרון סביר והולם אחר בנסיבות העניין".
 
הודעתה של היועמ"שית מגיעה בעקבות פניית היועץ המשפטי של מערכת הביטחון, והיא העבירה לו בקשה לקיים בדחיפות בחינה פרטנית של האפשרות למנות רמטכ"ל בתקופת בחירות, תוך התייחסות לחיוניות בקידום הליך המינוי בעת הזו. לאחר שתתקיים הבחינה הדברים ישובו וייבחנו על ידי היועצת המשפטית לממשלה.

גנץ: צורך חיוני

בתגובה לדברים אמר שר הביטחון: "פיזור הכנסת מחייב אותנו בצעד של שמירה, להבטיח שקיים גם דרג מקצועי חזק. אחד המקרים המובהקים ביותר הוא מינוי הרמטכ"ל הבא שהוא צורך חיוני אסטרטגי ביטחוני ראשון במעלה. זה מינוי שקשור לחיי אדם. אני מתכוון להתייעץ עם כל הגורמים הרלוונטיים, כולל המשפטיים ועם נתניהו, ראש הממשלה לשעבר". את הדברים אמר בכנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה של המכון הישראלי לדמוקרטיה.

ראשי האופוזיציה: שיקולים זרים

כזכור, אמש (ג') שלחו ראשי הליכוד, הציונות הדתית, ש"ס ויהדות התורה ליועצת המשפטית מכתב ובו הם מבקשים ממנה להנחות את הממשלה שלא לפעול ולמנות מינויים חדשים בתקופה הקרובה. "אנו מבקשים כי תבהירי בהנחייתך כי האיסור לבצע מינויים יחל מיד החל מיום מכתבנו זה, הסמוך לתחילת כהונתה של הממשלה הנוכחית כממשלת מעבר, ועד לכינונה של הממשלה החדשה".

"המינויים שבכוונת הממשלה ושריה לבצע, מונעים משיקולים זרים", הוסיפו וטענו כי, "הנימוקים שפורסמו להצדקתם, כגון: 'יציבות', ו'רציפות', אינם אלא אמתלות".