קרב היועמ"שיות ועמדת נתניהו: כל מה שצריך לדעת על הדיון בחוק הנבצרות

הרכב נרחב של 11 שופטי בג"ץ ידון בעתירות שהוגשו כנגד חוק הנבצרות ובשאלה מדוע לא ייכנס לתוקף רק בכנסת הבאה. בניגוד לעמדת יועמ"שית הכנסת, בהרב מיארה מסרבת להגן על החוק ולא תייצג את הממשלה | המפגינים הפתיעו את המשטרה - עצורים מול בית ראש הממשלה

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 28/09/23 07:47 יג בתשרי התשפד

קרב היועמ"שיות ועמדת נתניהו: כל מה שצריך לדעת על הדיון בחוק הנבצרות
מחלוקת בין הייעוץ המשפטי של הכנסת והממשלה, צילום: Yonatan Sindel/FLASH90

במהלך כנס החורף, חוקקה הקואליציה תיקון לחוק יסוד: הממשלה שנועד להגן על נתניהו ממצב בו הוא מוצא לנבצרות בניגוד לרצונו ולא מסיבה רפואית או נפשית. דיון ראשון בבג"ץ התקיים, ואחריו הוצא צו המרחיב את ההרכב ל-11 שופטים ומבקש מהמדינה לנמק מדוע לא יוכל החוק לחול רק בכנסת הבאה ובעצם לנטרל ממנו את העוקץ הפרסונלי.

המפגינים מול בית ראש הממשלה צילום: ללא

המפגינים הפתיעו את המשטרה - עצורים מול בית ראש הממשלה

בתוך כך, הבוקר (ה') הגיעו בהפתעה וללא תיאום עם המשטרה עשרות מפגיני האחים לנשק והפגינו מול בית ראש הממשלה בירושלים. המפגינים מחזיקים שלטים עם הכותרת "שרה תארזי - לוין נכנס". במקום ישנם מספר עצורים.

אחד העצורים הבוקר

אחד העצורים, הבוקר. צילום: ללא

בשעה 10:00: הדיון יועבר בשידור ישיר באתר כיפה

בין העותרים נגד החוק נמנית בין היתר גם התנועה לאיכות השלטון שם אומרים לפני הדיון כי החוק "יוצר תקדים חדש ומסוכן – ככל שלא עולה בידי מי שאוחז בראשות הממשלה לשנות את ההסדרים החוקתיים, כך הוא הולך ומשנה אותם בהתאם לנוחיותו, נוכח הרוב המזדמן שברשותו".

היועמ"שית

בהרב מיארה, מחלוקת עם יועמ"שית הכנסת. צילום: Shir Torem/Flash90

מחלוקת היועמ"שיות ועמדת נתניהו

כזכור, השבוע הגישה יועמ"שית הכנסת את תשובתה לבג"ץ ובניגוד לעמדת היועמ"שית בהרב מיארה טענה כי אין מקום לדחיית מועד תחילת החוק כפי שנקבע על ידי המחוקק, ובפרט שמדובר בחקיקת יסוד, על כל המשמעויות הנובעות מכך. עוד היא טוענת כי "הליך כינון חוק היסוד המתקן, שכלל דיונים מקיפים בהשתתפות חברי כנסת וגורמים נוספים, ובסופו נערכו שינויים בנוסח בעקבות ההערות שנשמעו".

ראש הממשלה נתניהו, ראש בראש עם בן גביר

ראש הממשלה נתניהו, ראש בראש עם בן גביר, צילום: Alex Kolomoisky/POOL

מנגד טענה בהרב מיארה הודיעה כי היא מתנגדת לחוק ולא תייצג את הממשלה בדיון. בתגובתה לבג"ץ כתבה כי "חוק יסוד אינו יכול לשמש כמעין משאב פרטי המסלק מן הדרך בעיות פרסונליות מתחום טוהר המידות והדין הפלילי". גם ראש הממשלה הגיב לעתירה והשיב לבג"ץ כי קבלת העתירות, משמעותה אחת: רמיסה ברגל גסה את הכרעתם של רבבות אזרחי ישראל. הוא הוסיף וכתב: "העותרים מבקשים להפוך את בית המשפט לשחקן נוסף בבחירות הדמוקרטיות".

11 השופטים בדיון

כאמור, 11 שופטים יישבו בדיון הבוקר. השופטים שידונו בחוק הם הנשיאה חיות, המשנה לנשיאה פוגלמן, עמית, סולברג, ברק-ארז, ברון, מינץ, אלרון, וילנר, גרוסקופף ושטיין. מי שייצג את ראש הממשלה נתניהו בדיון, הוא עו"ד מיכאל ראבילו.

מיכאל ראבילו

מיכאל ראבילו, מייצג את נתניהו. צילום: Hadas Parush/Flash90