בניגוד לדיווחים: חוק פסקת ההתגברות מתקרב ויש תאריך להצבעה בכנסת

התקדמות משמעותית ברפורמה המשפטית. החוק שנועד לאפשר לכנסת להתגבר על בג"ץ מגיע לוועדת השרים לענייני חקיקה וכבר בשבוע הבא צפוי לעלות להצבעה בקריאה ראשונה בכנסת | פסקת ההתגברות תחודש בכל כנסת מחדש

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 07/02/23 22:11 טז בשבט התשפג

בניגוד לדיווחים: חוק פסקת ההתגברות מתקרב ויש תאריך להצבעה בכנסת
שמחה רוטמן, מאיץ את הרפורמה, צילום: Ben Hakoon/Flash90

התקדמות משמעותית ברפורמה: יו"ר ועדת חוקה, חבר הכנסת שמחה רוטמן מקדם ללא הפסקה את הרפורמה במערכת המשפט וההצבעה על הוועדה לבחירת שופטים ופסילת חוקי יסוד תעלה כבר השבוע או בתחילת שבוע הבא. היום מפרסם כתב כיפה, עמיאל ירחי, כי גם בחוק פסקת ההתגברות תירשם התקדמות משמעותית בימים הקרובים והוא יובא להצבעה, בניגוד לדיווחים על פיצול הרפורמה. 

החוק אותו רוטמן מקדם כחוק פרטי, נכנס לסדר היום של ועדת השרים לענייני חקיקה שתתכנס ביום ראשון הקרוב ועל פי גורמים המעורים בפרטים, כבר ביום רביעי הבא יגיע למליאה להצבעה בקריאה ראשונה. 

וועת חוקה בכנסת

וועת חוקה בכנסת צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"יהיה חסין מפני ביקורת שיפוטית במשך כל תקופת כהונתה של הכנסת"

בדברי ההסבר לחוק נכתב כי "מוצע לעגן בחקיקה, לראשונה, כי רק לבית המשפט העליון סמכות לדון בתוקפם של חוקים ובהתאמתם לחוקי היסוד השונים, ולהבהיר כי שימוש בסמכות זו אינו דבר של מה בכך, ועל כן החלטה בעניינים אלה חייבת להיות כאשר הדיון מתקיים בהרכב הכולל את כל שופטי בית המשפט העליון וההחלטה מתקבלת פה אחד". 

השניאה חיות, תגובה ראשונה

השניאה חיות, גם פסקת ההתגברות תחוקק |  צילום: Shir Torem/Flash90

בהמשך הצעת החוק מוזכרת גם פסקת ההתגברות: "כמו כן בחוק מוצע לקבוע שחברי הכנסת רשאים לקבוע בכל חוק הוראת חוק גוברת לפיה החוק יחול על אף הוראות חוקי היסוד. חוק שנכללה בו הוראת חוק גוברת, שהתקבלה ברוב חברי הכנסת, יהיה חסין מפני ביקורת שיפוטית במשך כל תקופת כהונתה של הכנסת שחוקקה אותו וכן עד שיחלפו שנתיים מיום שתיבחר הכנסת שנבחרה לאחר חקיקתו". 

התנאים להישארות פסקת ההתגברות בספר החוקים

הצעת החוק מסדירה גם את האפשרויות של מעבר החוק בין הכנסות הנבחרות והאפשרות של כל כנסת להאריך את החוק: "ככל שתבחר הכנסת החדשה להאריך את הוראת החוק הגוברת, תוכל לעשות זאת בהחלטה שגם היא תתקבל ברוב חבריה. במקרה בו שתי כנסות רצופות סברו שמדובר בחוק שיש להעמידו מעל הוראות חוקי היסוד האחרים ולחסנו מביקורת שיפוטית, תעמוד הוראת החסינות בתוקפה עד שהכנסת תבטלה בחוק".