איבדו כיוון: בימינה ותקווה חדשה חוששים להביע תמיכה בצעדת הדגלים בירושלים

בקרב נציגי גוש השינוי קוראים לביטול צעדת הדגלים בירושלים מסיבות ביטחוניות ופוליטיות. שר הביטחון, שר הבט"פ העתידי וחברי כנסת נוספים דרשו את ביטולו של המצעד. בימין האידאולוגי בוחרים בינתיים שלא להגיב על מנת שלא לפתוח בחזית נוספת בגוש השברירי

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 06/06/21 18:32 כו בסיון התשפא

איבדו כיוון: בימינה ותקווה חדשה חוששים להביע תמיכה בצעדת הדגלים בירושלים
ימינם שותקים בעוד השמאל מדבר. סער ובנט, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

צעדת הדגלים המתוכננת להתקיים ביום חמישי הקרוב בעיר העתיקה בירושלים, מעוררת סערה מדינית ופוליטית. לאחר שגם ברשות הפלשתינית, וגם בארגוני הטרור החמאס והג'יהאד האיסלאמי מאיימים כי קיום הצעדה בירושלים יגרום לפיצוץ ולחידוש גל האלימות.

חברי כנסת מגוש השינוי מיישרים קו עם הטענות כי מדובר בפרובוקציה ימנית שעלולה להתסיס את האיזור. נציגי הימין בגוש השינוי חברי הכנסת ממפלגת ימינה ותקווה חדשה ניסו עד כה להסביר לבוחריהם החוששים, כי הממשלה שתוקם לא תפגע בערכי הימין האידאולוגי, אך נראה כי ברגעי המבחן האידאולוגיים של ממשלת השינוי, הימין הוא זה שבוחר לקחת צעד אחורה ולא להתבטא מטוב ועד רע. בפניית חדשות כיפה למפלגות תקווה חדשה וימינה, החליטה ימינה שלא להתייחס בשלב זה, וממפלגת תקווה חדשה התחמקו וסרבו בשלב זה לתת תגובה. 

כל זאת בניגוד לחברי הכנסת מהמשאל שמרגישים נוח להביע עמדותיהם, כמו ח"כ עיסאווי פריג' המיועד לשר לשיתוף פעולה אזורי. פריג' פנה למפכ"ל המשטרה ודרש כי תבטל את "פעולת ההתגרות" כהגדרתו, מוקדם יותר הבוקר (א') שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ אמר כי ידרוש שלא לקיימה והשר המיועד למשרד לבטחון הפנים חבר הכנסת עומר בר לב קרא אף הוא "לבטל את מצעד הדגלים" לדבריו "חופש הביטוי כמו גם הזכות לצעוד ובפרט בירושלים היא זכות מהותית במדינת ישראל", אך הבהיר כי, "גם אותה יש להגביל במצבי קיצון חריגים. רמת הסיכון בתקופה האחרונה מאמירה ואלו אינם ימים רגילים. רק לפני מספר שבועות ראינו כיצד אירועים דומים בירושלים הביאו להתדרדרות במצב הביטחוני הכולל"

גורמים בקרב מפלגות הימין בממשלה המסתמנת טוענים, כי במפלגות חוששים ובצדק להביע עמדה בנוגע לצעדת הדגלים והסתובבות עם דגלי ישראל באיזור העיר העתיקה, הן מחשש לפיצוץ בטחוני בירושלים שעלול למנוע את הקמת הממשלה עליה עמלו, וכן מחשש להרגיז את השותפות הפוליטיות החדשות, מתוך רצון למנוע עימותים בקרב ממשלת השינוי שנמצאת במצב שברירי מתמיד.

שתיקתן של שתי המפלגות  בנושא קונצנזוסיאלי בכל חלקי הימין, תמוהה שכן בנט וסער מאבדים הזדמנות להוכיח לבוחרים כי לא נטשו את הימין והם עומדים על חשיבותה של ירושלים בטוחה ליהודים.

את ההחלטה האם לקיים את המצעד או לא יקבע נתניהו שעדיין מכהן כראש הממשלה ואשר יישא בהשלכות של החלטתו, ואכן סמוטריץ' מבקר אותו על כך שעוד לא התקבלה ההחלטה. "אלפיים שנה חיכינו למדינה יהודית עצמאית וריבונית לא כדי שיכהן בה שר ביטחון פחדן שנכנע פומבית לאיומי הטרור של חמאס, ולמעשה מזמין עוד איומים ועוד טרור, ומבקש למנוע מיהודים לצעוד עם דגלי ישראל בירושלים עיר הקודש והבירה המאוחדת. אני מצפה מנתניהו ואוחנה להבהיר שהמצעד יתקיים". מי שכן ראה זאת הזדמנות לתקוף את הממשלה החדשה הוא איתמר בן גביר: "על אפם וחמתם של אנשי ממשלת השמאל הקיצוני המתרקמת, נצעד בירושלים".

ראש מועצת קרית ארבע-חברון אליהו ליבמן, אמר כי הוא מחזק את מארגני מצעד הדגלים. "ביטול מצעד הדגלים הוא כניעה למבקשי רעתנו, רק עם ישראל צריך להחליט אם הוא הריבון בירושלים ובארץ ישראל כולה כולל יהודה ושומרון, או לחלופין שהוא פיזית נמצא בארץ ישראל אבל נפשית עדיין בגלות, רק אנחנו צריכים להחליט". ליבמן ציין כי מדינת ישראל מספיק חזקה כדי להחליט שהיא רוצה ויכולה לקיים מצעד דגלי ישראל בעיר הבירה: "ירושלים המאוחדת תשאר לעד של העם היהודי, זו ציונות, זו יהדות".


(נפתלי בנט, וגדעון סער, בריקוד לציון 47 שנים לשחרור ירושלים)

כזכור, שר הביטחון קיים אמש (שבת) הערכת מצב בהשתתפות הרמטכ"ל אביב כוכבי, מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, מפקד פיקוד מרכז תמיר ידעי, מתאם פעולות הממשלה בשטחים רסאן עליאן וגורמי ביטחון נוספים.  

לאחר ששמע את הערכת המצב הביטחונית ואת המאמצים המבצעיים שנדרשים מהמשטרה וצה"ל, סיכם שר הביטחון כי ידרוש שלא לקיים השבוע מצעד דגלים בירושלים במתווה שיצריך מאמץ ביטחוני מיוחד ויכול לפגוע בסדר הציבורי ובתהליכים המדיניים המתקיימים. שר הביטחון הדגיש בפני כלל הגורמים את הצורך בהתאמת המתווים ובהתנהלות אחראית, ואמר כי על רקע מצבור האירועים הצפויים, יש חובה להתנהל ברגישות מדינית, ביטחונית ואזרחית.