ראיון הרב בני פרל על הרפורמה בבגרויות: "יכולה להיות טובה או גרועה"

בשיחה עם חדשות כיפה, הרב בני פרל סובר כי הרפורמה החדשה בבגרויות של השר קיש צריכה להילקח ברצינות כדי שהיא תצליח: "אם היא תהיה לאורך זמן, ולא תספוג שר חינוך שיהפוך אותה על פיה - אז היא יכולה לתת מענה סביר לעתיד החינוך בארץ"

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 15/03/23 15:56 כב באדר התשפג

הרב בני פרל על הרפורמה בבגרויות: "יכולה להיות טובה או גרועה"
צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

שר החינוך, יואב קיש, הציג אמש (ג') את "תכנית הבגרויות הגמישה", המאפשרת גמישות פדגוגית ובחירה למנהלים וכוללת מבחני ידע חיצוניים ארציים, משימות תוך שילוב מיומנויות הנדרשות באקדמיה ובמאה ה-21 והערכה בית ספרית במקצועות החברה, המורשת והרוח (תנ"ך, היסטוריה, אזרחות, ספרות ומורשת).

בשיחה עם חדשות כיפה, ראש ישיבה לאמנויות ולמדעים בר-אילן בתל אביב, הרב בני פרל, סובר כי הרפורמה החדשה בבגרויות של השר קיש צריכה להילקח ברצינות כדי שהיא תצליח.

צילום: ללא

"התוכנית הזו יכולה להיות טובה ויכולה להיות גרועה"

"התוכנית הזאת היא בעצם אקלקטית", פתח הרב פרל את דבריו, "היא 'שמיכת טלאים', מורכבת מכמה טלאים וזה קורה בדרך כלל במקומות שכולם צודקים. ולכן התוכנית הזו יכולה להיות טובה ויכולה להיות גרועה. אם יכשירו את המורים כמו שצריך, לכתיבת עבודות, להערכה חלופית, ישפרו את מה שהתחיל הרב שי פירון בתקופתו את 'הלמידה המשמעותית', שהם אחוזים די ניכרים מציון הבגרות, ויצליחו לתת תיקוף לכל הדברים האלה, מדובר במשהו שהוא טוב, נותן מענה לכל אחד. כרגע לצערי אין בו סטנדרטיזציה. יש בתי ספר שעושים אותו מצוין ויש בתי ספר שזה בדיחה".

שר החינוך קיש, אתר למערכת החינוך

יבוא אחרי יואב קיש מישהו אחר ויקיש על דלתנו שוב פעם. שר החינוך קיש, אתר למערכת החינוך צילום: Yonatan Sindel/Flash90

עם זאת, הרב פרל הטיל ספק בהצלחת התכנית בעקבות חילופי השרים במשרד החינוך.  "אבל במערכת החינוך בישראל כמו תמיד, זורקים רפורמה ומתחלף שר חינוך. יבוא אחרי יואב קיש מישהו אחר ויקיש על דלתנו שוב פעם. לכן אם התוכנית הזו היא באמת תילקח ברצינות, והיא תהיה לאורך זמן, ולא תספוג שר חינוך שיהפוך אותה על פיה, אז היא יכולה לתת מענה סביר לעתיד החינוך בארץ, לא מתלהב משום דבר".

המוסד אקדמי מסתכל על ההערכה החיצונית כי הם לא נותנים אמון בבתי הספר

במהלך השיחה, הרב פרל התייחס לנושא "ההחסרה בהיבחנות החיצונית במדעי הרוח". "לצערנו, כל מה שלא נבחן חיצונית לא מקבל הערכה לא מהתלמידים לא מהמורים, לא מהאקדמיה ולא מההכשרות המקצועיות. תלמיד מגיע למוסד אקדמי עם תעודה ויש בו הערכה פנימית והערכה חיצונית, הם מסתכלים על ההערכה החיצונית משום שלא נותנים אמון בבתי הספר. אז החזרנו את לימודי הרוח למתכונתם הקודמת, להיבחנות החיצונית. הדבר הזה אומר שני דברים. דבר אחד הוא אומר זה היה מדעי הרוח הם חשובים ולכן אנחנו החזרנו אותם להיבחנות חיצונית והדבר העצוב, אולי העלוב, הוא שרק היבחנות חיצונית יכולה להפוך דבר רציני". 

בחינות בגרות, צריך לשנות את השיטה

בחינות בגרות, צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

"העוגן האמיתי של המורה זה לא משרד החינוך אלא מסורת בית הספר"

הרב פרל סיפר איך הוא מתמודד כראש ישיבה תיכונית עם הרפורמות התכופות בבגרויות. "אנחנו לא יכולים לבוא ולהגיד שנעשה בגרות כרצוננו, אנחנו כפופים למערכת החינוך. כל מנהל רוצה שהתלמידים שלו יצאו עם תעודת בגרות. בכל זאת, זה המפתח לחיים, אז אתה מקבל את מה שעושים לך. אבל הדבר הזה שכל כמה שנים מתהפך הגלגל חדש זה הרס אדיר למערכת החינוך, המורים כבר לא נותנים אמון בכלום. כל חצי שנה מתחלף שר חינוך ומספר מה טוב וראוי".

משרד החינוך

"העוגן האמיתי של המורה זה לא משרד החינוך", משרד החינוך צילום: Yonatan Sindel/Flash90

עוד הוסיף וציין כי צוות המורים בבית ספרו מתוסכל עם הרפורמות החדשות. "אני אומר להם שניישר קו עם הרפורמה והם ידאגו שבסופו של דבר התלמידים ידעו, זו אחריות שלהם. היעד שלנו זה שיהיה לכל תלמיד בכיס תעודת בגרות ושהוא באמת ידע. העוגן האמיתי של המורה זה לא משרד החינוך, שמתחלף כל כמה זמן, אלא מסורת בית הספר".