פרסום ראשון "החלשת בית המשפט": כך הציג משרד החינוך את הרפורמה בתוכנית לימודים

בפורטל עובדי הוראה של המשרד, שם מוצגים למורים ולתלמידים תכני העשרה, הוצג מערך על הרפורמה המשפטית תחת הכותרת: "החלשת כוחו של בית המשפט". הדבר גרר זעם בקרב מורים והשיעור הוסר | משרד החינוך: "נפלה טעות בניסוח"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 02/03/23 12:14 ט באדר התשפג

"החלשת בית המשפט": כך הציג משרד החינוך את הרפורמה בתוכנית לימודים
משרד החינוך, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מורים במערכת זועמים: הרפורמה המשפטית, אותה הקואליציה מקדמת בכנסת בימים אלו, מעוררת מחלוקת קשה כאשר מנגד, נערכות שבוע אחר שבוע הפגנות ענק של מתנגדי הרפורמה. אחד האתגרים הגדולים ביותר העומדים בפני משרד החינוך נוגע לסוגיית התיווך וההנגשה של הרפורמה לתלמידים. בניסיון לתת כלים למורים ולתלמידים להתמודד עם הסיטואציה, עלה לפורטל עובדי ההוראה מערך שיעור בנושא. אולם, מורים לאזרחות שגלשו באתר זעמו, לאחר שגילו כי מערך השיעור מגמתי ומוטה כלפי המתנגדים לרפורמה. לאחר פניית "חדשות כיפה" במשרד החינוך הסירו את התוכנית מהאתר.

התוכנית כפי שעלתה לפורטל משרד החינוך

התוכנית כפי שעלתה לפורטל משרד החינוך צילום: צילום מסך

"חברי הכנסת הצביעו על הצעת החוק המחלישה את כוחו של בית המשפט"

לאחר שההצבעה על סעיפי הרפורמה עברה בכנסת בקריאה ראשונה, מערך השיעור עלה לפורטל עובדי הוראה באתר משרד החינוך, אתר המיועד למורים ותלמידים ומספק שיעורי העשרה במגוון נושאים. הכותרת בה הציגו את הנושא הייתה: "החלשת כוחו של בית המשפט" ובגוף הידיעה נכתב: "חברי הכנסת הצביעו השבוע על הצעת החוק המחלישה את כוחו של בית המשפט העליון". 

עוד נכתב בגוף הידיעה על מאמצי הנשיא להגיע לפשרה תוך שהוצגה ההתבטאות שנאמרה יום אחרי ההצבעה: "זהו בוקר קשה, אני חייב לומר שזה בוקר מאוד מאוד קשה כי יש איזה תחושה של עצב. הרבה מאוד אזרחים מכל רחבי החברה הישראלית חרדים לאחדות העם" צוטטו דברי הנשיא, כשעוד קודם נכתב: "במקביל לדיון בכנסת התקיימה מוץ למשכן הכנסת הפגנה ובה השתתפו רבבות בני אדם המתנגדים להחלשת כוחו של בית המשפט".

ההפגנה מול הכנסת

ההפגנה של מתנגדי הרפורמה מול הכנסת צילום: Yonatan Sindel/Flash90

משרד החינוך: "נפלה טעות בניסוח הדברים ועל כן הניסוח הוסר"

הדברים עלו לפורטל עבור תלמידי בתי הספר היסודיים תחת קטגוריית "עברית - חינוך לשוני" ובין היתר כללה מקרא של מספר מילים מתוך הטקסט דוגמת: הידברות ומתווה. לאחר פניית "חדשות כיפה" למשרד החינוך, נמסר כי אכן מדובר בטעות בניסוח והטקסטים המגמתיים הוסרו מהאתר. ממשרד החינוך נמסר: "מדובר בחומרים מקצועיים בפורטל עובדי הוראה. אכן נפלה טעות בניסוח הדברים ועל כן הניסוח הוסר".

לוין ורוטמן חוגגים ניצחון ראשון

לוין ורוטמן חוגגים את העברת החוק בקריאה ראשונה | צילום: יונתן סינדל/פלאש90

"דעתם של תומכי הרפורמה כלל לא מוזכר בידיעה"

מורים מתוך המערכת ששוחחו עם "חדשות כיפה", זעמו על הדרך בה הוצגו הדברים וטענו כי זו לא הפעם ראשונה בה תכני המשרד נוטים לכיוון מסויים. מורה מן החינוך החרדי אומר לנו כי, "הצורה בה בחרו להציג את הרפורמה הכעיסה אותי מאוד". המורה טוען כי בניגוד לתגובת משרד החינוך, לפיה התכנים מיועדים למורים, הם מיועדים גם לתלמידים שנכנסים לאתר: "זה פתוח לכולם, כל תלמיד יכול להיכנס ולהבין אלו הם פני הדברים. זה מטריף את הדעת שדעתם של תומכי הרפורמה כלל לא מוזכר בידיעה".

תלמידי מערכת החינוך, איך מתווכים את הרפורמה לתלמידים?

תלמידי מערכת החינוך, איך מתווכים את הרפורמה לתלמידים? צילום: onatan Sindel/Flash90

מורה נוספת לאזרחות איתה דיברנו, הביעה גם היא זעם על הצגת הדברים וטענה כי "זה לא חדש שהאתרים שעוסקים בנושאי אזרחות הם לא תמיד ימניים והנטייה היא לכיוון אחד". לדבריה, כאשר היא גולשת באתר של מט"ח, היא נתקלת במסרים שאינם עומדים בקנה אחד עם תפיסת עולמה. "כשאני מדברת על זהות יהודית יש שם לדעתי הטיה. הזהות האזרחית, חוק יסוד כבוד האדם וחרותו והזהות האזרחית ליברלית תופסים שם מקום יותר חזק מהזהות היהודית".

איך בכל זאת מתמודדים המורים לאזרחות עם תיווך הרפורמה לתלמידים?

"אנחנו נתנו לתלמידים (כיתה י"ב) לכתוב עבודה שעוסקת ברפורמה ובכדי לקבל תמונה רחבה על הדברים, הם התבקשו לקרוא את תוכנה של הרפורמה ממקור אובייקטיבי שסיפקנו להם", היא מסבירה. "בשלב שני" היא ממשיכה, "כל תלמיד היה צריך לחפש מקור מתנגד לרפורמה ומקור תומך ברפורמה ולכתוב את הנימוקים שעלו שם".

שר החינוך קיש, אתר למערכת החינוך

שר החינוך קיש, אתגר למערכת החינוך צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"בחלק האחרון והכי מעניין", היא מתארת, "הם היו צריכים לכתוב את דעתם על הרפורמה. ניסינו לתת סיקור שנותן את כל הצדדים השונים. זה היה מאוד מעניין לראות שכל תלמיד הביא מקורות שונים לגמרי, הם למדו להביע את דעתם על סמך עובדות ומעניין לראות את הדעות שהם סיפקו".