הקואליציה לאופוזיציה: מוכנים לעצור את החקיקה לטובת הידברות

לראשונה מאז החלו את הליך החקיקה של הרפורמה במערכת המשפט, בקואליציה העבירו מסר לאופוזיציה כי הם מוכנים לעצור את קידומה לטובת הידברות

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/03/23 07:35 ח באדר התשפג

הקואליציה לאופוזיציה: מוכנים לעצור את החקיקה לטובת הידברות
לוין בראש הוועדה | , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

היום (ד') מתוכננות הפגנות נגד הרפורמה במערכת המשפט ברחבי הארץ תחת הכותרת: "יום השיבוש הלאומי", בעקבות ההצבעה על הצעת החוק בעניין צמצום הביקורת שיפוטית של בית המשפט העליון על חקיקה וחוק פסקת ההתגברות בועדת חוקה לקראת קריאה ראשונה.

הקואליציה לאופוזיציה: מוכנים לעצור את החקיקה לטובת הידברות

על פי פרסום של הכתבים זאב קם ויערה שפירא מכאן חדשות, לראשונה מאז החלו את הליך החקיקה של הרפורמה במערכת המשפט, בקואליציה העבירו מסר לאופוזיציה כי הם מוכנים לעצור את קידומה לטובת הידברות.  בקואליציה מוכנים לא לקיים בשבוע הבא דיונים במליאה ובוועדת החוקה בנוגע לקידום חוקי הרפורמה אם באופוזיציה יסכימו לקיים הידברות באותם ימים.

יאיר לפיד

יסכים להגיע להידברות? יאיר לפיד צילום: פלאש 90. הדס פרוש

ההצעה באה בעקבות חג הפורים שיחול בשבוע הבא, שכן בימים שלישי ורביעי לא תהיה פעילות בכנסת בגלל החג. המסר של אותם גורמים בקואליציה היה שהם מוכנים שלא לעסוק בדיוני הרפורמה גם בימים ראשון ושני שבהם כן יהיו דיוני ועדות וישיבות מליאה ולהפוך את השבוע הבא לכזה שלא תקודם בו החקיקה בתמורה להידברות מול האופוזיציה.

ועדת החוקה תצביע על פסקת ההתגברות

בתוך כך, יו"ר ועדת חוקה ומשפט, שמחה רוטמן הודיע היום כי על שניים מחוקי הרפורמה במערכת המשפט: פסקת ההתגברות וביקורת שיפוטית על חקיקה רגילה. זאת לקראת העלאתם בקריאה ראשונה במליאת הכנסת.

"על פי ההצעה בית המשפט יוכל לבטל חקיקה הפוגעת בהוראות חוקי יסוד. (כבוד האדם וחירותו וחוקי יסוד אחרים ששוריינו) בהרכב הכולל את כל שופטי בית המשפט העליון וברוב של 80% מההרכב. בית המשפט גם יוכל לקבוע כי חוק אינו תקף אם לא עבר ברוב הנדרש או במספר הקריאות הנדרש על פי חוק יסוד, חוק או תקנון. נקבע מנגנון להעברת הליך מבית משפט רגיל בו מתעוררת שאלה על תוקפו של חוק להרכב המיוחד של בית המשפט העליון", אמר רוטמן.

עוד הוסיף ואמר כי "בנוסף, הכנסת יכולה להותיר בידיה אתהמילה האחרונה בדבר תוקפו של חוק באמצעות פסקת התגברות. פסקה שכזו דורשת למעשה 2 כנסות ברצף, שיצביעו בעד החוק המתגבר ברוב של 61 בכל הקריאות. כך ניתן יהיה לוודא שלא מדובר ברוב מקרי או מזדמן".