לראשונה: תכנית ענק למניעת הרס עתיקות ביהודה ושומרון

הממשלה תאשר תוכנית תקדימית ורב שנתית למלחמה בהרס העתיקות ואתרי המורשת ביהודה ושומרון | השר אליהו: "מביאים בשורה אדירה לציונות ולהתיישבות", השר סמוטריץ': "משמרים את חבלי המולדת הנצחיים שלנו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/07/23 12:46 כה בתמוז התשפג

לראשונה: תכנית ענק למניעת הרס עתיקות ביהודה ושומרון
צילום: דוברות מתפ"ש

בשנים האחרונות התגברה באופן משמעותי הפעילות העוינת נגד אתרי המורשת הלאומית ביהודה ושומרון על ידי פלשתינים. על פי נתוני משרד המורשת ברחבי יו"ש, ישנם  3,064  אתרי מורשת יהודית, מהם 2,452 בשטחי C. שליש מהאתרים, 1,150 במספר, נפגעו בדרגות שונות על ידי הפלשתינים ובעידוד הרשות הפלשתינית.  מלבד הפגיעה הפיזית בשטח, מנסה הרשות הפלסטינית לקדם הכרה של אונסק"ו ומדינות ברחבי העולם באתרי המורשת היהודיים- כפלשתיניים.

בתוך כך, שר המורשת הרב עמיחי אליהו, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר התיירות חיים כץ יביאו בישיבת הממשלה הקרובה את ההחלטה התקדימית לאישור הממשלה. התוכנית תתוקצב בכ-120 מיליון שקלים בשלוש השנים הקרובות, ותכלול בין היתר:

  • השקעה של עשרה מיליון שקלים באכיפה ומניעה בשטח: הצבת אמצעי מיגון וגידור סביב אתרים שונים, פיקוח והקמת חמ"ל מקצועי, איסוף מודיעין מקדים וניטור בשטח וכן רכישת טכנולוגיות מתקדמות כמו מצלמות ורחפנים.
  • השקעה של 17 מלש"ח בפיתוח תשתיות באתרי המורשת השונים ופעולות הצלה נרחבות בקרב האתרים שנפגעו על ידי הרשות הפלסטינית.
  • פיתוח כלכלי: השקעה של 45 מיליון שקלים בהקמת אתרי עוגן קולטי קהל, פיתוח תיירותי וכלכלי וכן שת"פ עם גורמי תיירות בינלאומיים.
  • השקעה של 23 מיליון שקלים בפרויקטים להנחלת המורשת באוכלוסייה, דיגיטציה ואגירת חומרים היסטוריים וכן חיבור לקהילה באמצעות אימוץ אתרים על ידי יישובים. 
  • הקמת דרכי גישה ויצירת פתרונות תחבורתיים בהגעה אל אתרי המורשת ביו"ש בשיתוף משרדהתחבורה.
  • השקעה ייעודית של 20 מלש"ח בהצלה, שימור ופיתוח של אתר המורשת המשמעותי "ארמונות החשמונאים, במטרה להסדיר את תנועת המבקרים הקבועה באתר. כמו כן תיבחן סלילה של כביש ייעודי לאתר.
  • הקצאת מיליוני שקלים לפעולות הסברה בינלאומיות שיציגו לעולם את הנזק המשמעותי שנגרם להיסטוריה ולארכיאולוגיה ברחבי יו"ש וכן קידום מחקר מקצועי בנושא. 

השר אליהו: "מביאים בשורה אדירה לציונות ולהתיישבות"

שר המורשת הרב עמיחי אליהו: "כפי שהבטחנו אנחנו משנים את המציאות ההזויה שהתקיימה בשנים האחרונות ברחבי יהודה ושומרון. השקעת הענק של ממשלת ישראל בשימור, הצלה ופיתוח אתרי המורשת ביהודה ושומרון היא בשורה אדירה להתיישבות ולציונות. לא ניתן לאויבינו למחוק את הזהות היהודית ואת ההיסטוריה של עם ישראל שמשתקפת באתרי המורשת ביהודה ושומרון אלפי שנים אחורה. אני מודה לשר איתמר בן גביר שהתעקש להכניס את התוכנית כבר בהסכמים הקואליציוניים ופעל על מנת שתצא לדרך".

השר אליהו

השר אליהו צילום: Yonatan Sindel/Flash90

השר סמוטריץ': "משמרים את חבלי המולדת הנצחיים שלנו"

שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ': "עם שאינו יודע את עברו ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל. שוד העתיקות המתנהל יום יום ביו"ש, במטרה למחוק את ההיסטוריה היהודית, לא יצלח. אנחנו נחושים לקדם את ההחלטה החשובה הזו שמלווה בתקציב גדול מאד מתוך מטרה להילחם מלחמת חורמה בעברייני העתיקות ולשמר את חבלי המולדת הנצחיים שלנו. כמי שעוסק בתחום שנים רבות, אני שמח על הזכות לקדם כעת את ההחלטה הזו דרך משרד המורשת. אני רוצה להודות למשה גוטמן שמרים את הנושא החשוב הזה על נס בשנים האחרונות ומקדם את המלחמה בשוד העתיקות באופן יעיל ומיטבי".

סמוטריץ

סמוטריץ', סרטון בכיכובו צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

שר התיירות חיים כץ: "יהודה ושומרון, חלק בלתי נפרד מההיסטוריה של העם היהודי והעתיד של התיירות. המשרד בראשותי רואה את הפוטנציאל התיירותי הגדול באזור ובהתאם לכך, גם משקיע בו. רק לאחרונה העברנו בממשלה את ההחלטה לשיקום גן סבסטיה וכעת אנו מגדילים עוד את ההשקעה. נפעל לשימור ולטיפוח יו"ש, תוכניות נוספות בדרך".

כתיבת התוכנית לוותה בעבודת מטה ארוכה שכללה הקמת וועדה בין- משרדית בהובלת מנכ"ל משרד המורשת נתנאל איזק, יחד עם  מנהלת ההתיישבות במשרד הביטחון, נציגי משרד האוצר, משרד התיירות, משרד הביטחון, משרד המשפטים, משרד התרבות וכן המנהל האזרחי. משרדי ממשלה נוספים שותפים בתוכנית הרב שנתית, כמו משרד התחבורה, משרד התפוצות, משרד החוץ ומשרד ההסברה.