הרב שרלו מגיב לדברי הרב מדן על גיוס בנות לצבא

הרב התבקש להתייחס לדברי ראש ישיבת הר עציון, בנוגע לגיוס נשים דתיות, ולאחר שהסביר כי הדבר קשה לו אמר כי על חלק מהטענות הוא מסכים, ובדברים אחרים הם "פוסעים במסילות שונות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/11/18 13:21 ל בחשון התשעט

הרב שרלו מגיב לדברי הרב מדן על גיוס בנות לצבא
הרב יובל שרלו, צילום: ללא קרדיט

ראש ישבת אורות שאול בכפר בתיה ואחד מראשי 'צהר', הרב יובל שרלו, הגיב היום (חמישי) לדבריו החריפים של הרב יעקב מדן בנוגע לשירות בנות ביחידות קרביות.

"שתיקתך על דברי הרב מדן מפקירה אותנו", כתבה לו מישהי בדרישה שיביע את דעתו על דבריו של ראש ישיבת הר עציון.

הרב שרלו הסביר כי כלל לא נחשף לפרסומים וכי הוא יתקשה להתייחס לציטוטים של הרב מדן, מבלי שייחשף להקלטות המלאות שלו. בנוסף ציין, כי הוא "חש קשר נפשי עמוק מאוד לרב מדן הי"ו. הוא מורי ורבי".

מוקדם יותר פורסם בעיתון 'שביעי', כי הרב מדן השתתף בכנס מיוחד שנערך לזכרו של הרב אהרון ליכטנשטיין זצ"ל לפני מספר חודשים, ובפאנל בנושא גיוס בנות אמר כי הוא "רוצה לומר משהו לא פוליטיקלי קורקט; צריכים לזכור, כשעוקרים בכוח, ואני אומר כמעט באלימות, מבנות את תפקידיהן המסורתיים של בניין המשפחה, יוצרים מכוח זה מצוקה בדור הבא מחמת דילול המתגייסים".

בתגובה לדברי ח"כ אלעזר שטרן, כי עמדתו דומה לעמדתם של רבני מכינת עלי, אמר כי "ההבדל בין מה שאומרים בעלי למה שאני אומר הוא, שבעלי אומרים שבנות לא צריכות ללכת לא לכאן ולא לכאן ולא לכאן, כדי שיוכלו להקים משפחות גדולות. אני סבור שכל בת יכולה וזכותה לעשות מה שהיא רוצה". לצד זה הוסיף כי הוא "לא נאבק ברצון של בנות ללכת ליחידות קרביות. שיהיו אריות הירדן, לביאות הבקעה, מה שהן רוצות, בתנאי שהיחידות נפרדות. אני לא נותן לאף בת הוראה מה היא צריכה לעשות. תדעו להביט בעיניים פקוחות על המחיר שאנחנו משלמים".

הרב יעקב מדן נואם

הרב יעקב מדן נואםצילום: אריאל הר טוב

הרב שרלו התייחס לדברים ואמר כי "כששומעים עמדה של אדם אחר צריך קודם כל לדייק אותה, לנסות להבין מה בדיוק אמר, וביושרה – להציב את הדברים כפי שהוא היה רוצה שהדברים ייאמרו. כך כתבתי בספרי "לשם שמיים" ובמקומות רבים, וכך אני נוהג לעשות, מול דעות אחרות, בין אם אני מסכים איתן ובין אם לא. 

"לכן, אני מתייחס רק לעמדה כפי שהוצגה, בלי לקשור אותה לעמדת הרב מדן עצמו. אני חושב שהעמדה הזו, כפי שהוצגה, היא ראויה לתשומת לב, ואני נענה לבקשתך. אם אני מבין נכון, העמדה כפי שצוטטה טענה חמש טענות: א. עמדה עובדתית: הליכה של נשים לתחומי הצבא, האקדמיה וכדו' – מביאה לילודה פחותה יותר. ב. עמדה שיפוטית: זה רע. ג. עמדה ערכית: צריך להציב את המחיר הזה בפני החברה כולה, גברים ונשים. ד. תפישת מעמד הרב: אינו קובע במקרה הזה מה לעשות, אך חייב להתריע את המשמעויות. ה. צריך לא לפחד מלהיות פוליטקלי-קורקט".

בתשובה לטענות שהועלו, כפי שהוא הבין אותן, אמר הרב, "א. נראה לי שמבחינה עובדתית – העובדות נכונות. הטענה כי בשל השינוי במעמד הנשים – הילודה פוחתת נראית טענה שעומדת בכל מבחן מדעי סטטיסטי, ונראה לי כי המבקשים להכחיש את העובדה הזו – לא יצליחו.

לוחמות בצה"ל

לוחמות בצה"לצילום: פלאש 90 אביר סולטן

"ב. ההכרעה שבשקלול בין השערים שנפתחו בפני נשים לכיוונים אין-ספור ובין הירידה בילודה – היא הכרעה ערכית. כאן נראה לי שאנו פוסעים במסילות שונות. אנחנו שותפים בעמדה כי משפחות גדולות הם דבר המתאים יותר לדרכה של תורה (אם כי, גם כאן כל משפחה צריכה לבדוק גם את היכולת של עצמה) אבל אני סובר, ואני מעריך שרבים רבים מסכימים לכך, שהערכיות אינו בא לידי ביטוי ברמת הילודה בלבד. הערך העצום של פריצת הנשיות לתוך נושאים רבים ומגוונים אף הוא חלק בלתי נפרד מהתקדמות העולם, גם אם יש לכך מחיר. שנים רבות אני טוען כי פמיניזם שייך לאותו תחום עצום של "צדיקים ילכו בם ופושעים ייכשלו בם". לאמור: אנחנו צריכים להיות אסירי תודה לפמיניזם על גאולת הנשים ממעמדן, מצמצומן, מניתוקן מתלמוד תורה, ומעוד אין ספור מבוכים שהן היו שם; בד בבד, אנחנו צריכים להילחם בצללים של הפמיניזם, בהקשרים רבים. הדבר נכון בעיניי ביחס לכל דבר, והיחס הכפול הזה לפמיניזם אינו ייחודי דווקא לכך. עבודה גדולה היא להבחין בין זה ובין זה. לכן, גם אם התנועה הזו הביאה לצמצום מסוים בילודה – הצדדים המבורכים שבה מבורכים מאוד. 

"ג. אני מאמין בעיניים פקוחות. אני מסכים לחלוטין שצריך להציב את המראה המלמדת שפתיחת שערים של נשים מקטינה את הילודה, בשל העובדה שכאמור בעיני זו עובדה מוכחת. בד בבד, צריך להציב שהעמדה שזה רע (בעיני המתבונן) היא עמדה שיפוטית, שניתן לחלוק עליה. כך מציבים אמת

"ד. אני מסכים לחלוטין שמה שצריך לעשות הוא להתריע בפני משמעויות ולא לקבוע מה לעשות.

"ה. הדברים נגד הפחדים לומר את דעתך הם נכונים מאוד. רק להזכיר שהפוליטקלי קורקט תלוי בחברה בה אתה חי. ביעוץ המשפטי הפוליקטלי קורקט הוא לראות את עצמם כ"שומרי סף" (דבר שאני מסכים איתו חלקית מאוד), ועל כן אין שום אומץ לטעון זאת שם. לעומת זאת, נדרש אומץ גדול לטעון זאת בחברה אחרת. הדבר נכון ביחס לכל דבר. אומץ נבחן לאור החברה בה אתה חי, וכך גם פוליטקלי קורקט".

https://www.facebook.com/RabbiCherlow/posts/2037836166277841?__tn__=K-R