הרב מדן: "עוקרים מהבנות בכוח את תפקידיהן המסורתיים"

בפאנל שהתקיים בחודש מאי בישיבת הר עציון, ועסק בענייני תורה וצבא, אמר ראש ישיבת הר עציון כי יש מחסור בחיילים קרביים, והוא שהמחסור יתגבר בגלל ירידה בילודה. "אני האחרון שיגיד לבנות מה לעשות, אבל צריך לדעת שיש מחיר דמוגרפי לשירות קרבי לנשים"

חדשות כיפה יהונתן קליין 08/11/18 09:54 ל בחשון התשעט

הרב מדן: "עוקרים מהבנות בכוח את תפקידיהן המסורתיים"
הרב יעקב מדן, ראש ישיבת הר עציון, צילום: פלאש 90. אורן נחשון

מיישר קו עם רבני עלי? הרב יעקב מדן, ראש ישיבת ההסדר הר עציון שבאלון שבות, התייחס ביום עיון שהתקיים בחודש מאי האחרון בישיבה, לזכרו של ראש הישיבה, הרב אהרון ליכטנשטיין ז"ל, לנושא השירות הקרבי לבנות בצה"ל. הדברים מתפרסמים היום (ה') בעיתון 'שביעי'.

"אני לא מאמין לחלומות האלה של עודף בחיילים. אנחנו נמצאים במצב של מחסור בחיילים, בעיקר ביחידות השדה. כל זה קרה בין השאר כי לפני 20-18 שנה הייתה פחות ילודה." אמר הרב מדן בנושא היקפי הגיוס בשנים הקרובות.

יום העיון לזכרו של הרב ליכטנשטיין עסק ביעדים ובאתגרים של ישיבות ההסדר. בפאנל בו אמר הרב מדן את הדברים השתתפו גם האלוף (מיל') ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) - לשעבר ראש אכ"א, פרופ' סטיוארט כהן מאוניברסיטת בר-אילן, והרב שלמה ברין ר"מ בישיבת הר עציון. הפאנל עסק בין השאר באורך השירות של חיילי ההסדר והקשרים שבין תורה לצבא.

לוחמות באימון

לוחמות בצה"ל. סכנה דמוגרפית?צילום: פלאש 90 , אביר סולטן

הרב מדן אמר בפאנל: "אני רוצה לומר משהו לא פוליטיקלי קורקט; צריכים לזכור, כשעוקרים בכוח, ואני אומר כמעט באלימות, מבנות את תפקידיהן המסורתיים של בניין המשפחה, יוצרים מכוח זה מצוקה בדור הבא מחמת דילול המתגייסים. כולנו היינו רוצים שהבנות תהיינה גם וגם, אבל זה לא עובד עד שיוכח אחרת. אנחנו מכירים את התפקידים המסורתיים במשפחה רק בציבור הערבי, שם האישה נמצאת במקום המסורתי, וזה מחסל אותנו דמוגרפית. אני מקווה שזה לא יחסל אותנו כמו שזה חיסל את אירופה. גם החרדים, מרוב רצון ללמוד תורה, הטילו על האישה את עול הקריירה והפרנסה, והם ישלמו על זה דמוגרפית ביוקר. רק עכשיו הם מתחילים להבין את זה".

בתגובה לדברי ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד), כי עמדתו דומה לדברים שפורסמו לאחרונה בשם רבני מכינת עלי ביחס לגיוס בנות, אמר ראש ישיבת הר עציון: "ההבדל בין מה שאומרים בעלי למה שאני אומר הוא, שבעלי אומרים שבנות לא צריכות ללכת לא לכאן ולא לכאן ולא לכאן, כדי שיוכלו להקים משפחות גדולות. אני סבור שכל בת יכולה וזכותה לעשות מה שהיא רוצה. הן ודאי יכולות להגיע לקריירה אקדמית וכדומה. יש מקומות טובים מאוד לבנות, כמו יחידות טכנולוגיות שיש שם מקומות מצוינים לבנות."

הרב מדן הוסיף כי "אני גם לא נאבק ברצון של בנות ללכת ליחידות קרביות. שיהיו אריות הירדן, לביאות הבקעה, מה שהן רוצות, בתנאי שהיחידות נפרדות. אני לא נותן לאף בת הוראה מה היא צריכה לעשות. תדעו להביט בעיניים פקוחות על המחיר שאנחנו משלמים לגבי המחיר הדמוגרפי, כי המחיר הזה קיים. "אני יודע ש'אסור' לומר את הדברים האלה בציבור שלנו. אבל זה מחיר שכולם יודעים שהוא קיים. זה כתוב במאמרים מדעיים אינספור. אל תיתנו לי דוגמה על אישה כזו או אחרת שעשתה תואר פרופסור, הייתה מפקדת קורס וילדה 16 ילדים. אני מדבר על הרוב. ושוב, אני האחרון שיגיד לבנות מה לעשות, שיעשו מה שהן רוצות. אבל אני רוצה שכולנו, גם הבנות, יידעו מה המחיר."