הרב אלי בן דהן בריאיון לכיפה: לא אוכל כשרות צהר, רפורמת הגיור לא תעבור

מנכ"ל בתי הדין הרבניים הנכנס, מתייחס לממשלה שבראשה עומד חברו לשעבר למפלגה, נפתלי בנט: "זאת לא ממשלת חלומותיי", מבהיר כי מינויו הוא לא "עלה תאנה" של השר מתן כהנא, ומסביר מדוע אינו אוכל במסעדות עם כשרות צהר

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 14/04/22 18:29 יג בניסן התשפב

הרב אלי בן דהן בריאיון לכיפה: לא אוכל כשרות צהר, רפורמת הגיור לא תעבור
הרב אלי בן דהן, "זאת לא ממשלת חלומותיי", צילום: חדשות כיפה

תקופה עמוסה עברה על הרב אלי בן דהן. אחרי שנתיים בהם העביר את זמנו בעיקר בלימוד תורה בישיבת מרכז הרב ובכולל סמוך לביתו בשכונת הר חומה בירושלים, הוא מונה לפני שלושה חודשים לראש המועצה הדתית בירושלים והשבוע אף נבחר לתפקיד מנכ"ל בתי הדין הרבניים, סגירת מעגל מבחינתו אחרי שכיהן בתפקיד לפני יותר מ-30 שנה.

עם מערכות הבחירות הרבות והסערות הפוליטיות בשנים האחרונות, קל לשכוח את הרקורד העשיר של הרב בן דהן, שבמשך 6 וחצי שנים כיהן כחבר כנסת במפלגות שונות בימין ואף שימש כסגן שר הדתות וסגן שר הביטחון בממשלות נתניהו. ממקומו הא-פוליטי הנוכחי הוא מתייחס לטלטלה הפוליטית האחרונה שיצרה פרישתה של חברת הכנסת עידית סילמן מהקואליציה. 

"לא יכול לומר שאני מכיר את כל הנסיבות. בשנתיים האחרונות, מאז שפרשתי, התנתקתי לגמרי מהפוליטיקה, לא הייתי מעורב בשום תהליכים פוליטיים, אז אני לא רוצה לשפוט אף אחד שאני לא קרוב אליו ולא יודע בדיוק את כל המהלכים. את עידית אני מכיר רק כפעילה, מעולם לא היינו ח"כים ביחד, כשאני פרשתי היא נבחרה כך שלא היה לי קשר הדוק אליה בכנסת", אומר הרב בן דהן.

אתה מרגיש בנוח עם הממשלה הזאת של נפתלי בנט?

להגיד שזאת ממשלת חלומותיי - וודאי שלא, הייתי שמח שהייתה ממשלה יותר ימנית אבל מצד שני זאת הממשלה ואנחנו צריכים לכבד אותה כל עוד היא קיימת. 

יש טענות על כך שהמינוי שלך הוא "עלה תאנה" של השר כהנא.

ממש לא. השר כהנא יודע היטב את דעותיי, גם בתחומים שהוא מקדם, דיברנו על כך ואין לזה שום קשר. ההיפך, אני ההוכחה שאפשר למנות אנשים גם לא מתוך שיקולים פוליטיים, הרי אין לי קשר פוליטי לשר כהנא, ואנחנו בשתי מפלגות שונות לחלוטין והיום אפילו קצת מתחרות. השר כהנא בחר בי רק בגלל הניסיון המקצועי שלי והוא הבין שצריך מישהו שיוכל להיכנס לעניינים ולנסות לקדם תהליכים במועצה הדתית בירושלים. שלא לדבר על בתי הדין הרבניים, שלצערי היו בהם קשיים בשנים האחרונות, היו חילוקי דעות ונתק בין המנהל לנשיא בית הדין הגדול. לפי מה שאני יודע, הוא התייעץ עם כל מיני גורמים, כולם המליצו ואמרו לו "קח את אלי בן דהן". 

לדעתי, רפורמת הגיור לא תעבור

איפה אתה נמצא בממשקי העבודה בין הרב לאו לשר כהנא? אתה מתווך ביניהם או שהם מתקשרים ביניהם?

"אני חושב שהם כן מתקשרים אחד עם השני, בוודאי בנושא בתי הדין הרבניים", ממהר לומר בן דהן, שייכנס לתפקידו כמנכ"ל בחודש הבא: "יש חילוקי דעות בין הרב לאו לשר הדתות ברפורמת הכשרות והגיור, אבל בבתי הדין הם כן משתפים פעולה, והראייה היא ששניהם הסכימו למנות אותי כי צריך את הסכמת שניהם. אני מניח שאסייע יותר לגשר ביניהם בנושא בתי הדין כי גם השר כהנא נותן בי אמון רב וגם הרב לאו. אני מאמין שאוכל בהחלט לקדם הרבה דברים ביחד עם שניהם לטובת בתי הדין הרבניים, ולטובת הציבור הרחב, זה העיקר. 

מאז נכנס השר כהנא לתפקידו הוא התחיל עם מהלכים רבים, רפורמת הגיור והכשרות. אתה הולך איתן יד ביד או שיש לך הערות?

יש לי הערות בהחלט, אני אמרתי אותן וכרגע זה לא רלוונטי. רפורמת הכשרות זה כבר חוק קיים, רפורמת הגיור לדעתי לא תחוקק, כמו שזה נראה כרגע במציאות הפוליטית הנוכחית, לא חושב שיש לזה סיכוי גדול להיות מחוקק ואת דברי אמרתי לו. 

אתה מסכים מבחינת רעיונית והבעיה היא המחלוקת עם הרבנים הראשיים?

באופן עקרוני, כל נושא שנוגע לכשרות ולגיור, שזאת הסמכות האינהרנטית של הרבנות הראשית, אם זה נעשה בלעדיהם אני חושב שזה לא נכון. 

נחכה לפרישת הרב עמאר ואז נבחר שני רבנים ראשיים לירושלים

בעוד שנה ושלושה חודשים צריך למנות גם שני רבנים ראשיים לישראל, יש תהליכים. ממה שאני יודע וביררתי, זה תהליך שצריך לקדם בשלב הראשון בין שר הדתות לראש העיר שיגיעו להסכמות. בעוד שנה הרב עמאר אמור לפרוש והכוונה היא להמתין מספר חודשים עד אז, ולבחור שני רבנים יחד. ירושלים היא עיר מורכבת ולא קלה, אז כשבוחרים שניים זה יותר קל מאשר רב ראשי אחד, במיוחד כשהמאמץ שצריך לרכז הוא גדול. 

אז יש סיכוי לשני רבנים מהציונות הדתית?

אני לא יודע. זה מותנה בסיכומים של שר הדתות עם ראש העיר. אני זכיתי למנות את הרב עמאר והרב שטרן, והיו לי הרבה דיונים עם ראש העיר דאז ניר ברקת. הגענו להבנה שאי אפשר לכוף על העיר שני רבנים ציונים דתיים וצריך לפחות אחד מהציבור החרדי. ניר ברקת אמר "אני ראש העיר של כולם, אני לא יכול להרשות לעצמי שיבחרו שני רבני עיר ציונים דתיים, צריך לכבד את הציבור החרדי". מה השקפתו של משה ליאון - אני לא יודע. למיטב הבנתי הם עוד לא התחילו לדון ביניהם על זה.

לא אוכל במסעדות עם כשרות צהר

בתקופה האחרונה וברקע רפורמת הכשרות של השר מתן כהנא, נראה כי מערך הכשרות של ארגון צהר תופס תאוצה עם עוד ועוד מסעדות ובתי עסק שנעזרים בשירותיהם. לטענת הרב בן דהן, שבחודשים האחרונים מכהן כמנהל המועצה הדתית בירושלים, המספרים קטנים בהרבה ממה שנראה.

"רבנות ירושלים נותנת כשרות ל-1,600 עסקים. למיטב ידיעתי, מספר העסקים להם כשרות צהר נותנת השגחה הוא קטן. אבל כרגע זה לא חוקי, אין סמכות לכשרות צהר לתת כשרות. למיטב ידיעתי גם במקומות שהם משגיחים בהם, לא כתוב 'כשר', אלא רק 'באישור צהר' או דברים כאלה. מה יהיה המצב בתחילת 2023 כשהשלב השני ברפורמה של מתן כהנא תיכנס? אנחנו לא יודעים".

אני מדבר עם בעלי עסקים, הם מאוד מרוצים מרבנות ירושלים ויודעים שהשם שלה הוא שם טוב, שם חשוב, לא נראה לי שבקלות הם יחלחיפ ואת השם הזה. 

אתה עצמך אוכל בכשרות צהר?

לא. 

למה?

"אני חושב שכשרות שהיא איננה על פי החוק אני לא יכול לסמוך עליה. יש חוקים במדינת ישראל ואני מכבד אותם, מלבד זה שאני חושב שיש מקום לרבנות הראשית וצריך לחזק אותה או את הרבנויות המקומיות", מסביר הרב בן דהן ומעביר ביקורת כלפי השר כהנא שהרפורמות שהעביר לא נעשות בתיאום עם הרבנות הראשית: "יש מה לתקן, אני בעבר הכנתי רפורמה לכשרות, אחרת לגמרי, אבל עם הרבנות הראשית ומתואמת איתה. היא לא התממשה כי הממשלה נפלה מהר מדי. לולא זה, ואם היא הייתה מתקיימת היינו יכולים לרומם את הכשרות הרבה יותר טוב והכל בהסכמת הרבנות הראשית".