בחירות לרבנות הראשית

"הוועדה היא מהלך שיווקי של סמוטריץ' בדרך להעמקת השקר של מפלגתו"

למנהלי הוועדה נדמה שהיא מייצגת את הציבור, נדמה שהבחירה שלה תחייב מישהו, נדמה לה שהבחירה לא מכוונת על ידי שלל גורמים חיצוניים, נדמה להם שתהליך הבחירה ממצה ויעיל ונדמה להם שהמועמד שלהם אכן ייבחר

חדשות כיפה הרב שלמה הכט 02/06/23 10:26 יג בסיון התשפג

"הוועדה היא מהלך שיווקי של סמוטריץ' בדרך להעמקת השקר של מפלגתו"
צילום: Aharon Krohn/Flash90

העיסוק הדתי-לאומי השבוע הוא "ועדת הרבנים לבחירת מועמד הציונות הדתית לרב הראשי האשכנזי". לאור הסכם קואליציוני של מפלגת "הציונות הדתית" עם מפלגת ש"ס יש הסכמה הדדית (שלא ברור את מי היא מחייבת) שייבחר רב ראשי אשכנזי שהוא מועמד מפלגת ה"ציונות הדתית" ורב ראשי ספרדי שהוא מועמד ש"ס.

"הוועדה היא מהלך שיווקי של סמוטריץ' בדרך להעמקת השקר של מפגלתו"

נתחיל בטוב. בתוך תת הקבוצה המצומצמת שממנה נבחרו הרבנים, המבחר הוא רחב יחסית והנבחרים טובים וראויים (אינני ראוי לחלק ציונים, אני רק חולק את דעתי). בחירה בדרך של וועדת נכבדים טובה יותר מבחירה בחדר אחורי אפוף עשן (מטאפורי) על ידי הפוליטיקאים עצמם, בהנחה שלא מתבצעת בחירה נסתרת של הפוליטיקאים האמורים מאחורי הקלעים.

הרב שלמה הכט, 103 שנה בתנועה

הרב שלמה הכט, צילום: באדיבות המצולם

מנגד, ישנן מספר בעיות בוועדה. הבעיות מקיפות את מטרת הוועדה, הרכבה, אופן פעולתה, את התוצאות המקוות ואת העולם שבו היא חיה.  מטרת הוועדה היא לבחור את מועמדה של המפלגה, ובמשתמע – של הקואליציה כולה – לרב הראשי האשכנזי. זהו קודם כל מהלך שיווקי מבריק נוסף של בצלאל סמוטריץ בדרך להעמקת זיהוי השקר של מפלגת "הציונות הדתית" עם המגזר כולו.

"המשמעות של הכללת נשים בגוף הבוחר היא מתן הכרה לנשים כרבניותה"

מצד שני, אין בכוחה של הוועדה למנוע ממועמדים שלא התייצבו בפניה לרוץ באופן עצמאי. אין גם בכוחה לגרום למפלגות החרדיות (וגם לא לליכוד ולעצמה יהודית) להסכים למועמד שאותו הציגה. בנוסף, הגוף הבוחר את הרבנים אינו זהה בהרכבו לממשלה, והבחירות הן חשאיות. כך שגם ההכרזה ואפילו הסכמה כללית של הקואליציה לא מבטיחה הרבה.

נשים לומדות במדרשת לינדבאום. אילוסטרציה

נשים לומדות במדרשת לינדבאום. אילוסטרציה צילום: Gershon Elinson/Flash90

ארגונים רבים יצאו בזעקה על אי הכללת נשים בוועדה. זהו מקרה קלאסי שבו אפשר להוכיח את האפליה. הוועדה הזו אינה גוף בוחר רשמי. היא אינה עוסקת במהלך הלכתי. היא לא עוסקת בלימוד תורה או בדברם שבקדושה. גם לגבי רבנים שאינם מודרניים, המשמעות של הכללת נשים בגוף הבוחר היא מתן הכרה לנשים כרבניות ומתן הכרה לחשיבות הקול הנשי כקול נפרד (מקום סביב השולחן). לכן ההתנגדות העיקשת של "הנהלת הוועדה" באה ממניעים שמרניים שנמצאים, לדעתי, הרחק ממרכז השיח בציבור. ההחלטה הזו מחזקת את טענותינו לאפליה נגד נשים בכל התחומים.

"יהיה מעניין לראות את הרב שמואל דוד מצהר לצידו של הרב דרעי"

נשמעו קריאות בקשר למרכיב העדתי, הן  בהיבט של החברים והן בהיבט העיסוק רק במועמדות לתפקיד הרב האשכנזי. כמובן שהצמצום בזהות המועמד נובע מההסכם הקואליציוני, שיש מה לומר בזכותו ויש מה לומר כנגדו. מנגד, את הרכב הוועדה היה ראוי לגוון מבחינה עדתית כשם שהוא גוון מבחינה תת מגזרית.

באופן מעניין, אולי כדאי לוועדה לבחור מועמד ספרדי (כדוגמת הרב שמואל דוד או הרב שמואל אליהו, חברי הוועדה) לתפקיד הרב  האשכנזי. כבר כתבתי מספר פעמים שבחוק אין הגדרה מיהו אשכנזי ומיהו ספרדי. אם ההסכם הפוליטי כעת מזהה את הרבנים באופן מגזרי דווקא, יהיה מעניין לראות את הרב שמואל לצידו של הרב דרעי, על דרך משל.

הרב שמואל דוד

הרב שמואל דוד צילום: ויקיפדיה CC BY-SA 3.0

מראשי הוועדה נמסר שעבודתה תהיה בדרך של מפגש של כלל החברים עם כל המועמדים, חצי שעה כל אחד, ואחר כך הצבעה. לא ברור לי לגמרי מה לוח הזמנים שמחייב עבודה כל כך מזורזת וחלולה. אם יש הכרח אובייקטיבי, ייתכן שאין מנוס. אבל אם אפשר לייצר תהליך נרחב קצת יותר, שיכלול למשל מפגשים ארוכים עם תתי וועדות, מודל של הערכה, ואפשרות לשיח אישי או במעגל מצומצם, התוצאות יכולות להיות טובות הרבה יותר.

"התחכמות דתית לאומית קלאסית שמזכירה את ימי המפד"ל הטובים"

מעל עבודת הוועדה מרחף בכבדות נושא מגבלת הגיל. מטעם הרב יעקב שפירא שליט"א מתנהל מסע עיקש לקידום חקיקה שתסיר את מגבלת הגיל. שינוי החוק בשלב זה מזכיר את הניסיונות, שנדחו בבוז בסבב שעבר, לשנות את הרכב הגוף הבוחר חודשיים לפני הבחירות. במקרה הזה מפלגת הציונות הדתית מתנגדת בעקביות ובאומץ להיכנס לתהליך ובמקרה זה אני מסכים לדעתם.

הרב יעקב שפירא, יוכל להתמודד?

הרב יעקב שפירא, יוכל להתמודד? צילום: Yonatan Sindel/Flash90

למרות זאת האפשרות הקלושה הזו מפריעה לעבודת הוועדה. רבים מהחברים מציינים שהבחירה היא רק על תנאי שהחוק לא ישתנה. בחלק מהציבור עשויה להתקבע תחושה שהבחירה היא מראש בינונית ולא מיטבית, וייתכן שחלק מהחברים עשויים לבחור במועמד פחות מתאים כדי להמריץ את תהליך שינוי החוק.

בנוסף, ובהתחכמות דתית לאומית קלאסית שמזכירה את ימי המפד"ל הטובים, הרב אברהם נחשון שליט"א, רב הקהילה הדתית לאומית באלעד הגיש את מועמדותו. הרב נחשון יחגוג בשעה טובה שבעים שנות חיים בכ"ו בסיוון, ונברך אותו שיזכה עד מאה ועשרים שנים טובות ומאושרות. מנגד, הטיעון המפותל בדבר יכולתו להגיש מועמדות למרות גילו המבורך מזמין מראש בעיות ותקלות.

מדובר לדעתי בוועדת "נדמה לי"

סוף דבר, מדובר לדעתי בוועדת "נדמה לי". למנהלי הוועדה נדמה שהיא מייצגת את הציבור, נדמה שהבחירה שלה תחייב מישהו, נדמה לה שהבחירה לא מכוונת על ידי שלל גורמים חיצוניים, נדמה להם שתהליך הבחירה ממצה ויעיל, ונדמה להם שהמועמד שלהם אכן ייבחר. אשמח מאד אם כל העניינים יסתדרו על הצד הטוב ביותר, אבל נדמה לי שהניסיון מלמד שהבחירות לרבנות הראשית אינן מתנהלות בדרך שנדמה לנו שצריכה להתרחש.