סגור
חדשות כיפה

המחיצה בקיוסק במחנה סיירים - באשמתנו

ה'יוזמה המקומית' שהביאה להקמת מחיצה בתור לקיוסק במחנה סיירים איננה מקרית. ישנו פער בין עקרונות ההנהלה הארצית ובין מה שקורה בפועל בשטח. ריעות מרקוביץ-ונגרובר חושבת שהאחריות על חוסר הגיוון בתנועה בה כולנו גדלנו - היא עלינו

בני עקיבא. אילוסטרציה

בני עקיבא. אילוסטרציהצילום: פלאש 90

לפני שלושה שבועות העלתה אמא לחניך במחנה סיירים פוסט המתאר הפרדה בתור לקיוסק במחנה. תור לבנים, ותור לבנות ומי שלא יעמוד בתור הנכון, לא יוכל לקנות בקיוסק. לאחר שעה היא כתבה שהיא דיברה עם מזכ"ל התנועה, יאיר שח"ל, שאמר לה ש"הדבר נעשה ביוזמה מקומית ולא על דעת ההנהלה" וכבר יום קודם ניתנה הוראה להוריד את המחיצה.

בראשית דבריי אני רוצה להציג גילוי נאות: הייתי חניכה, מדריכה, קומונרית ועבדתי כרכזת בתנועת בני עקיבא. אני מכירה ומוקירה את התנועה. אני לא רוצה לעסוק כאן בהרחבה בעניין ההפרדה, אגיד רק כך: הפרדה בין בנים לבנות במקומות שאינם פרטיים (כגון שירותים, שינה וכו') מייצרת בועה מלאכותית שלא מלמדת ומחנכת את הדרך הראויה והצנועה בה ניתן לנהוג בחברה מעורבת.

ראשית, יישר כוח על התגובה המהירה והעניינית של המזכ"ל. זה לא דבר ברור מאליו שבאמצע תקופה עמוסה של מחנות קיץ המזכ"ל מקדיש את זמנו לכך. מאידך, זוהי תגובה שצריכה לכל הפחות לעורר אותנו למחשבה. מי היה אחראי על "היוזמה המקומית"? לאחר המחנה עלה פוסט של הרב דוד בן מאיר, שהיה רב מחנה הרא"ה שנים רבות. הוא כתב כי הוא נתן את העצה להפרדה למוכר בקיוסק כדי להכניס סדר לתור. המוכר שמע לעצה והמחיצה הוקמה.

הרבה פעמים אנחנו נוטים לזלזל באנשים שמקבלים את ההחלטות הקטנות, ואנחנו לא מבינים שאלו ההחלטות שמשנות מדיניות. חניכי התנועה לא נמצאים בישיבות הנהלה ולא מודעים לתהליכים הגדולים אותם מנסים להנחיל להם. במקום זה, הם פוגשים את המוכר בקיוסק במחנה, את המדריך בסניף ואת הקומונרית. בדברים הקטנים הם משפיעים עליהם הרבה יותר מאשר החלטת הנהלה כזאת או אחרת.
וכאן אני מביעה את הכאב הגדול שלי. חלק גדול מאד מחניכי בני עקיבא ומהציונות הדתית לא פוגשים רכזים/ות וקומנריות שהם יכולים להזדהות איתם. שדרת הרכזים/ות של התנועה לא מספיק מגוונת ולא מאפשרת להשמיע קול שונה מהמיינסטרים הקיים היום בתוך בני עקיבא. כרכזת עם עולם דתי-פתוח-פמיניסטי שהביעה את עמדותיה, קיבלתי לרוב תגובות מזלזלות בעומק המחשבה, במתינות הדתית. העולם הדתי-הפתוח נדחק לשולי התנועה והזלזול לא מאפשר מקום שניתן בו לצמוח ולגדול. 
ההשפעה של זה ניכרת בדברים הקטנים, כגון מי מגיע לדבר עם חניכים ומדריכים בסמינריונים? מה נמצא בראש סדר העדיפויות בימי העיון של הקומונריות? מי כותב את חוברות ההדרכה? אלה הדברים שמשפיעים על החניכים ועל האוירה בתנועה. 

ריעות מרקוביץ-ונגרובר

ריעות מרקוביץ-ונגרוברצילום: ללא

אני לא מעוניינת שכל רכזי בני עקיבא יחשבו כמוני, להיפך. אני מאמינה שהתנועה והציבור הדתי בכלל יכול להתפתח מתוך דו-שיח ולימוד משותף ופורה. העמקה בנושאים והתבוננות מתוך מספר נקודות מבט שונות שהן תוצר של בתי-מדרש שונים. ההבנה שאלו ואלו דברי אלוקים חיים מחוייבת המציאות כדי לאפשר לכל חניכי התנועה להרגיש שהם חלק, ושאינם "בנים חורגים". התנועה לקחה על עצמה בשנה האחרונה כמטרה להגדיל את התנועה. אני קוראת להגדלה לא רק בפן הפיזי ובמספר החניכים, אלא הגדלת השיח, הרחבת המושגים בהן התנועה מדברת על עולם דתי וערכי. 

יש צורך להביט למציאות בעיניים ולהגיד ביושר כי חוסר הגיוון בדעות הקומונריות והרכזים/ות אינו אשמת התנועה בלבד. בעיני זהו תוצר גם של ציניות וחוסר אמון כלפי תנועת הנוער שקיימת בציבור הדתי-הפתוח. מכאן אני קוראת לכל חברותיי וחבריי שבני עקיבא חשובה להם, בואו והיו חלק בחינוך ובהעברת העולם הדתי והערכי שלכם לחניכי התנועה. 

לפני שבוע וחצי התחלנו את חודש אלול, מי בסליחות, ומי רק באמירת "לדוד ה'". זכינו שיש לנו "בילט-אין" בלוח השנה 30 יום להתכונן להמלכת ה' וליום הדין. כל יום אנחנו מתקרבים קצת, מנסים לתקן עוד משהו קטן לקראת הימים החשובים. אנחנו למודי תהליכים ויודעים שלא נגיע אל התיקון בבת אחת, יש צורך באיזונים ובפעולות קטנות. עוד רכזת, עוד קומונרית, עוד מוכרת בקיוסק שחושבים אחרת, שיביאו שפה שונה לתוך התנועה ואני מאמינה שנצליח ביחד לייצר מרחב שבו לכל חניך וחניכה בתנועה יש מקום.

בואו לבני עקיבא!

ריעות מרקוביץ-ונגרובר היא רכזת הצעירים של תנועת נאמני תורה ועבודה

עקבו אחרינו בטוויטר
יש לכם מה להגיד? שלחו מאמר דעה למערכת
22.08.2018

1. אולי במקום להרוס את התנועה פשוט תעברי לצופים (הדתיים?) (יהודי)

תשאירי את התנועה כתנועה שהולכת בדרך ההלכה ועל פי היהדות.

דווח על תגובה לא ראויה
22.08.2018

2. מה עם גילוי נאות ? (12345)

הכותבת עובדת ב"נאמני תורה ועבודה", כלומר המשכורת שלה נתמכת על ידי הקרן החדשה לישראל, אותה קרן שפועלת בכל הכוח למען הפיכת ישראל למדינת כל אזרחיה ופגיעה ביהדות.

דווח על תגובה לא ראויה
22.08.2018

3. לא שמתי לב שזה מצויין בסוף המאמר. כבר לא מתביישים לעשות את זה מראש המקפצה. (12345)

גברת, למה את מכתירה את דעותייך כ"מתונות " ? זאת אומרת שאחרים בעינייך קיצוניים. למה ההתנשאות ? אולי תכתירי את דעותייך כפשרניות, ואת האחרים כדרך האמצע.

דווח על תגובה לא ראויה
22.08.2018

4. נגמרו המשחקים!! גברת הקרן החדשה לישראל!! (יוני)

דווח על תגובה לא ראויה
22.08.2018

5. יישר כוח ! לא מכיר את הכותבת ולא את אף אחד בנאמני תורה ועבודה אבל מזמן לא קראתי מאמר מדוייק כל כך. (משה )

דווח על תגובה לא ראויה
22.08.2018

6. חכו מה נעשה לכם שנה הבאה (דוד)

שנה הבאה בעז''ה נקפיד יותר על ההלכה, הכל לשם שמיים. אין מצב שהריעות קופרשמידט אנגובר הזאת האמת מכוונת למען כבוד ה'.
אל תבלבלו
אל תבלבלו

דווח על תגובה לא ראויה
22.08.2018

7. העקרון פשוט - מי שמגיע משפיע (משה71)

נסיון שלישי לכתוב את התגובה...

בני עקיבא איננה תנועה חיצנית שבאה להשפיע את הערכים שלה על הציבור הדתי לאומי. בני עקיבא נראית כמו שנראים החניכים, המדריכים, הקומונריות והרכזים. הסיבה שההשפעה של האגף השמרני גדלה נובעת מכך שהם הולכים לתפקידים הללו יותר. וזה נכון גם בישיבות ובאולפנות.
אם הבנות הליברליות ילכו לצבא, והשמרניות ילכו להיות קומונריות, ההשפעה האדירה של הקומונריות על פני התנועה תשאר באגף השמרני, והן יהיו אלו שיבחרו את המדריכים, ויקבעו את ההתנהלות והדגשים בסניפים.
אם הבנים והבנות הליברליים ילכו ללמוד חשבונאות, הנדסה ומשפטים, והבנים והבנות השמרניים ילכו ללמוד הוראה ורבנות, רוב הסיכויים שרכזי המחנות יגיעו מהצד השמרני, וכך גם יראו הישיבות התיכוניות והאולפנות.

אפשר להתלונן על חוסר פתיחות, ולדרוש מהתנועה לתת יותר מקום לדעות שונות. אבל האמת היא שפתיחות אמיתית תהיה רק כשיהיו בפועל אנשים מכל הזרמים.

דווח על תגובה לא ראויה
22.08.2018

8. "אשמנו בגדנו", מזל שיש על מה לחזור בתשובה באלול (מרקוס)

אולי נרגיע? שמו מחיצה, במקום שהיו הרבה בנים ובנות ולא רצו שיידחקו אחד על השני/ה.
איפה כאן הבעיה? איבדתם את הראש לגמרי.

דווח על תגובה לא ראויה
22.08.2018

9. התנהלות בריונית ותוקפנית במסווה של בכי ודמעות (ענת)

גברת יקרה , נכנסת לתנועת נוער דתית, שומרת תורה ומצוות . יש לך השגות על שמירת מצוות? צאי החוצה, יש מספיק תנועות נוער שיתנו לך מענה לצורך שלך ל"חופש".

דווח על תגובה לא ראויה
22.08.2018

10. נאמני תורה ועבודה, אין לכם על מה להלחם? אתם כבר בדיחה מהלכת (מיכל)

שאלה יהיו הצרות שלנו. התור במחנה סיירים.
תבחרו את המלחמות שלכם ואת האויבים שלכם. אתם ממש עושים צחוק מעצמכם.

דווח על תגובה לא ראויה
22.08.2018

11. דברים נעימים ורהוטים, אבל. .. (קרית הרצוג)

ברור מי הגוף העומד מאחוריהם ומה האג'נדה שהוא מבקש לקבוע. הם לא יגידו "בואו נקעקע את ההלכה" אלא "בואו נהפוך את השיח לפלורליסטי". הם לא יגידו "אנחנו בעד חיזוק שמירת ההלכה" אלא יתלוננו על "הקצנה". כלומר יש כאן זאב בעור של כבש, רפורמיות במסווה של פלורליזם, קעקוע איטי והדרגתי של שמירת הלכה במסווה של מאבק בהקצנה כביכול( ברור, הרי תמיד יש צד אחד שמקצין..).
נאמני תורה ועבודה הם הכי מסוכנים, כי התנועה שבשמה הם מדברים באה להשמיד אותנו מבפנים, תנועה שלא מרימה ידיים אך הורגת את הנשמה.

דווח על תגובה לא ראויה
23.08.2018

12. רצית פרסום כמו האמא של 'המדריכה' (דוד)

לא מבין למי יש כח לכתוב מאמר המתאים לפרסום על עניינים כל כך מטופשים, וסותרים את מה שהתורה מחנכת?! הם ביקשו הפרדה בתור, זה מצויין! זה תורה! זה הלכה!
תשובה - רק מי שמשלמים לו...

דתיים לייטים, מושפעותכם מהסביבה ידועה ונראית לעין (הביטו בתמונה). הפסיקו להפריע ליהודים

דווח על תגובה לא ראויה
23.08.2018

13. בדיוק בגלל אנשים כמוך ו"רבנים" בסגנון שלך אני לא בבני עקיבא (אביתר יעקב מיכלשוילי)

אלא באריאל

דווח על תגובה לא ראויה
23.08.2018

14. נמאסתם (רוני)

אתם הקיצוניים. אתם עושים צחוק מהמחוייבות להלכה. החניכים עדיין אנשי אמת ובוחרים בה, בשונה מהמבוגרים המבקשים לאחוז בחבל משני קצותיו. ב

דווח על תגובה לא ראויה
23.08.2018

15. אהה היא מהתנועה שממומנת ע"י הקרן החדשה (עכשיו הבנתי למה היא נגד הגדלת הטוב והקדושה בבני עקיבא)

עצתי לך-אולי כדאי שתעברי תנועה. כי בני עקיבא זאת תנועה דתית.

דווח על תגובה לא ראויה
24.08.2018

16. אנחנו נהפוך את כולכם לאירופאים ונתחיל מבני עקיבא (הקרן לישראל חדשה)

דווח על תגובה לא ראויה
04.09.2018

17. אתם מפספסים את הנקודה (יהונתן)

במקום להתייחס לטענת הכותבת אתם רק זורקים את טענתה הצידה בטיעון שהיא רק "רפורמית" או "דתייה לייט". הנפנוף הכל כך קל הזה לא מועיל לאף אחד, ורק חוסם אותנו מלקיים דיון על נקודות אמיתיות וחשובות.
היא לא תמכה בתנועה מעורבת לגמרי, היא דיברה על תור לקיוסק, בדיוק כמו שהתור במכולת או בסופר בשכונה שלכם אינו פועל על פי חלוקה מגדרית.
בסופו של דבר היא העלתה כאן נקודה ששווה התייחסות. מה צריך להיות אופייה ויחסה של תנועה המייצגת את הציבור הדתי- הלאומי כלפי עירוב והפרדה של בנים ובנות? כנראה שהתשובה אינה כל כך פשוטה.
בכל אופן הזלזול בטענות כאלה לא מקדם אותנו לשום מקום ערכי ומחושב, וכדאי לנסות להבין את העמדה של הצד העומד בצד השני, אולי יש בו שמץ של אמת. אם השיח בציבור שלנו נתקע ברמת ההעלבות אישות, המצב רע. בואו נדבר

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

חיים כץ צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

השר חיים כץ התפטר. ח"כ חוטובלי: מצפה שרוה"מ ימנה אותי שרה

קרא עוד