ראיון כך תוודאו שהתמונה ששלחתם לדודה לא תפגע בילדים שלכם

אם פעם אנשים היו מתאמצים להסתיר את הילדים שלהם, היום תמונות של קטנטנים ממלאות את כל הפיד שלנו ברשתות החברתיות. אבל מה הם הנזקים שעלולים להיגרם לילד, ואיפה בדיוק עובר הגבול בין שיתוף לחשיפת יתר? יצאנו לבדוק

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/01/23 12:35 כד בטבת התשפג

כך תוודאו שהתמונה ששלחתם לדודה לא תפגע בילדים שלכם
צילום: shutterstock

פעם היינו רואים הרבה יותר אימוג'ים של חמסה ברשתות. כמעט על כל תמונה של תינוק או ילד בדרכו לגן, הודבק אימוג'י שנועד להסתיר את הפעוט, מחשש לעין הרע או לפגיעה בפרטיות.

מאז המצב השתנה, וילדים קטנים ממלאים את הפיד שלנו בכל הרשתות החברתיות: טיקטוק של בלוגרית מבשלת עם הקטנים, תמונות של ילדים ביום הראשון לבית הספר, מתיחות ויראליות ומשעשעות על קטנטנים, ואפילו עמודי אינסטגרם ופייסבוק לתינוק החדש. 

זה קיים אצל מפורסמים - סרטון של הילד שלהם יכול להגיע למליוני צפיות, אבל נפוץ גם בציבור הרחב שישתף בשמחה תמונה של הקטן אוכל פסטה אדומה או של התאומות עושות צמות אחת לשניה. התופעה הנרחבת מעוררת לא מעט שאלות: האם זה בסדר לפרסם תמונות של ילד קטן, שאין לו אפשרות להביע דעה או למחות? האם זה עלול לפגוע בו או להזיק לו בעתיד? או שמא אין כלל בעיה, ומדובר בעוד התפתחות של העולם המודרני הפתוח? פנינו לרעות בוצחק, מורה ומנחת הורים, שתעשה לנו סדר בשאלות.

האם לדעתך יש בעיה בפרסום תמונות של ילדים ברשתות החברתיות?

"הבעיה בפרסום ילדים ברשתות החברתיות היא שהילדים שותפים לחוויה אבל הם לא באמת יודעים מה יכול לקרות מהדבר הזה. ההורה הוא המבוגר האחראי, הוא יכול לראות את הסכנה בזה או את ההשלכות של זה, אבל הילד לא בחר בזה ונחשף בעל כורחו מכיוון שהוא 'שייך' להורה שלו, וזה שולל ממנו את אפשרות הבחירה". 

צילום: shutterstock

מה הנזק שעלול להיגרם לילד בעקבות תמונה או סרטון שלו שמתפרסמים?

"הרשת החברתית היא דבר מאוד גדול. אי אפשר לדעת לאן התמונות האלה מגיעות, מה עושים איתם, האם משנים אותם. אפשר לעשות איתן כל כך הרבה דברים. הרבה פעמים כשאומרים לי 'וואו, ראיתי את הילד שלך בתמונת וואטסאפ, איך הוא גדל', אני פתאום מבינה שאנשים מסתכלים על זה. אין לי דרך לדעת מי מסתכל, מי מגיע לתמונות האלה, אין לזה בקרה וסינון. כשאני שולחת תמונות שלי ושל הילדים שלי לרשת אני לא יודעת איפה זה יפגוש אותי בחזרה".

"הסרטונים האלה מתגלגלים לידיים לא נכונות"

האם המצב שונה כאשר הילד גדול יותר, ודוחף בעצמו לצלם תמונות וסרטונים?

"גם כאשר הילד גדול יותר ויש לו טלפון משלו, אני חושבת שהורה חכם צריך להסביר לו מה הסכנות וההשלכות של שליחת תמונות ברשת. ילדים לא תמיד מבינים לאן זה עלול להגיע וגם לא מבינים את רמת החשיפה. לפעמים ילדים גדולים יותר מעלים סרטונים בלחץ של החברים שלהם, ולא בגלל שהם רצו, ואחר כך הסרטונים האלה מתגלגלים לידיים לא נכונות ויכולים לעשות בזה שימוש לרעת הילד". 

צילום: shutterstock

"אדם צריך להסתכל על תמונה של הילד שלו כמו תמונה של עצמו"

עד איפה עובר הגבול בין מה משתפים ומה מוגזם מדי?

"גבול זה דבר שהוא מאוד דק. אני חושבת שאפשר להעלות תמונה אחת, אבל ברגע שכל חייו של בן אדם מסתובבים סביב העלאת תמונות והשארת רושם כזה או אחר על חברים, זה אומר משהו על אותו אדם. אני חושבת שאדם צריך להסתכל על תמונה של הילד שלו כמו שהוא מסתכל על תמונה של עצמו ולשאול את עצמו האם הוא היה מסכים שכל עם ישראל יראה את התמונה הזו, ואם התשובה שלילית אז לא להעלות את זה. פה עובר הגבול".