אלו העקרונות שאי אפשר לוותר עליהם בבחירת מעון לילד

רגע לפני תום ההרשמה למעונות היום, אלו העקרונות החשובים שכדאי לעמוד עליהם בבחירת מעון עבור ילדכם, וזכרו, כשהילד חוזר מהמסגרת המעולה שבחרתם לו, הוא זקוק גם לטיפול שלכם

חדשות כיפה שירן עמוסי 23/02/22 11:49 כב באדר א'

אלו העקרונות שאי אפשר לוותר עליהם בבחירת מעון לילד
צילום: shutterstock

בחירת מעון יום לילד היא משימה שמעוררת חששות רבים. אחת לכמה חודשים אנחנו שומעים על מטפלת מתעללת אחרת, וחוששים מאוד לשלום הילד שלנו. כיצד נדע שהוא בידיים טובות? שדואגים לו? שמספקים את צרכיו? שלא פוגעים בו חלילה?

בשנים הראשונות לחייו של ילד, אינטראקציה עם דמויות מטפלות הינה משמעותית ביותר להתפתחותו. כפי שהתנהלותו של ההורה משפיעה על התפתחותו של הילד, התנהלותם של אנשי הצוות במעון משמעותית ומשפיעה גם כן. מחקרים מלמדים אותנו שמסגרת טיפולית טובה מקדמת את ההתפתחות של הילד בכל התחומים – רגשית, חברתית, קוגניטיבית, שפתית ומוטורית. ומצד שני, מסגרת טיפולית גרועה פוגעת בהתפתחות הילד. לצערנו, מעונות-יום רבים במדינת ישראל נמצאים באיכות ירודה, והורים רבים אינם יודעים לזהות זאת. אז מהם הדברים שחשובים בבחירת מסגרת טובה לילד? 

העקרונות החשובים בבחירת מעון לילד 

ילדים בגיל הרך זקוקים למסגרת שתספק את הצרכים האינדיווידואליים שלהם, ופחות למסגרת שמכתיבה לוח זמנים קבוצתי מוגדר מראש. ילד צריך לישון כשהוא עייף ולאכול כשהוא רעב, ולא להיכנע ללו"ז כללי של המעון.

כמו כן, כשילדים במצוקה הם צריכים מבוגר שיספק את הצורך שלהם ויעזור להם להירגע. במעונות יום רבים יש כמות תינוקות גדולה על מעט מאוד מטפלות, ואין אפשרות אמיתית לספק את הצרכים האישיים של כל ילד ולתת מענה מידי ומותאם. בילדים עד גיל שנה אנחנו מצפים ליחס של עד 3 ילדים לכל מטפלת. אם מטפלת במעון צריכה להחליף טיטול לילד אחד, להאכיל ילד שני ולהרדים ילד שלישי בו זמנית – הרי שרמת הזמינות שלה נמוכה, והיא לא תוכל להיענות בצורה מותאמת לילדים. אם אין בנמצא מסגרת עם יחס ילדים-מטפלת כפי המומלץ, יש לבחור מסגרת עם יחס קטן ככל האפשר.

בביקור במעון פשוט תקשיבו. האם האווירה רגועה? האם נעים לכם להיות במעון? במסגרות שבהן הילדים מקבלים טיפול ראוי, אתם צריכים לשמוע קולות צחוק והנאה, ולראות מטפלות שנהנות ומשחקות עם הילדים, פונות אליהם בצורה ידידותית ונעימה, ונמנעות מכעס, איומים, אמירות שליליות ועונשים. קולות בכי רבים או מטפלות רוטנות הם סימן רע!

  • לכל ילד צריכה להיות מטפלת קבועה שמתחלפת לעיתים רחוקות, שמקבלת אותו במאור פנים, מרבה לשוחח איתו בקול נעים (אפילו אם הוא מאוד קטן!) וזמינה כדי להשגיח עליו בשעות היום.
  • האכלה של תינוקות צריכה להיעשות בצורה סבלנית ומסודרת, כאשר הם מוחזקים על ידי המטפלת, ולא בלול או תוך כדי הליכה. פעוטות אוכלים בישיבה סביב השולחן. ודאו שהאוכל מזין ובריא.
  • המרחב הפיזי של המעון צריך להיות נקי ומתוחזק, בטוח לילדים, גדול דיו כדי לאפשר מרחב לילדים, עם חצר מרווחת.
  • ואיך נדע שהילד מוגן מהתעללות? כמובן שאין לנו דרך לוודא זאת, אך אנחנו יודעים שהסיכון לכך גובר כשיש הרבה ילדים, יחס ילדים-מטפלות גבוה, ומטפלות לא מוכשרות שאינן שבעות רצון מעבודתן. את כל הדברים האלה יש ביכולתנו לוודא מראש.

בסופו של יום, כשהילד חוזר מהמסגרת המעולה שבחרתם לו, זכרו שגם לטיפול ולתשומת הלב שלכם הוא זקוק. השתדלו להשאיר את ענייני העבודה וטרדות היום-יום מאחור, הניחו את הפלאפון בצד, שחקו עם הילד ושוחחו איתו ממש כפי שהייתם מצפים שהמטפלת במעון תעשה. 

שירן עמוסי הוא פסיכולוג במכון להתפתחות הילד ובשירות הפסיכולוגי החינוכי.