חשמלאי בלי רישיון כך תזהו אם המטפל של הילד שלכם מסוכן עבורו

לא הייתם מסתמכים על חשמלאי בלי רישיון, אז גם את גורל היקר לכם מכול אל תפקידו בידי אנשים לא מוסמכים. ישנם "מומחים" רבים חסרי השכלה מתאימה שנותנים עצות רעות להורים

חדשות כיפה שירן עמוסי 30/01/22 15:14 כח בשבט התשפב

כך תזהו אם המטפל של הילד שלכם מסוכן עבורו
צילום: shutterstock

ביום רביעי האחרון שודרה עדות חדשה בתוכנית "זמן אמת" על עמוס רולידר. נערה והוריה מעידים על טיפול אלים ומשפיל שחוותה במשך שנתיים, במהלכו פעם אחר פעם היא רותקה בכוח לרצפה, בביתה שלה, על ידי רולידר ועל ידי הוריה. ההורים כמובן לא אשמים, הם רק רצו לעזור לביתם ואפילו הוציאו מאות אלפי שקלים למענה, אבל הטיפול הזה גרם לכך שהילדה שלהם תחוש מאוימת ומותקפת מדי יום על ידי שני האנשים שמהם היא אמורה לשאוב את תחושת הביטחון שלה. מחקרים רבים מלמדים אותנו שמציאות חיים כזאת עלולה להסב נזק נפשי רב למי שחווה אותה.

זה מקרה מזעזע ומאוד קיצוני. אבל הצרה היא שישנם "מומחים" רבים חסרי השכלה מתאימה שנותנים עצות רעות להורים. ישנם מנחי הורים, מדריכי הורים, מטפלים, מאמנים, יועצים ועוד שמצהירים על עצמם כבעלי ידע ומציגים את עצמם כמי שיכולים לסייע לכם. תחומי הנחיית ההורים, הייעוץ והטיפול פרוצים מאוד במדינת ישראל. אין שום חוק שמגדיר מי יכול לעשות זאת ומי לא, וכל אחד יכול להציג את עצמו כמומחה. אומנם יש מנחי הורים מעולים שנותנים עצות מקצועיות ועוזרים מאוד, אבל יש גם כאלה שמסתמכים על גישות מסוכנות, לא אחראיות וחסרות בסיס, או כאלה שמתיימרים לייעץ בדברים שנמצאים הרחק מחוץ לגבולות הידע שלהם.

המחסור בהסדרה בתחום גורם לכך שהוא קרקע פורייה לשרלטנים רבים, והצרה היא שקשה מאוד להבחין בהם. כשאתם מחפשים איש מקצוע כזה, לא מספיק לשמוע המלצות חמות. יש הרבה אנשים כריזמטים שמשאירים רושם מאוד טוב למרות שהם מאוד לא מוצלחים.

כך נזהה מומחים מזויפים להורות 

כדאי לברר היכן אותו אדם רכש את ההשכלה שלו. יש הרבה מנחי הורים שלמעשה לא למדו שום דבר רלוונטי בשום מוסד מוכר. אנשים שמציגים את עצמם "אני אימא כבר עשרים שנה ולמדתי בחיים שלי ש..." – זה ממש לא מספיק כדי להדריך הורים. יש כאלה שעשו כל מיני תארים שהקשר שלהם להדרכת הורים חלש ביותר. וגם אם מישהו אכן למד הדרכת הורים, כדאי לבדוק האם זהו מוסד שמוכר על ידי משרד החינוך או המועצה להשכלה גבוהה. אתם תתפלאו לגלות הכשרות שלא מוכרות על ידי אף אחד, אבל מספקות תעודה.

בנוסף לכך, כדאי לשאול האם הגישה שאותו אדם מייצג היא גישה נתמכת מחקר. אם האדם מהעבר השני של הטלפון מתחיל לגמגם ונדמה לכם שהוא לא כל כך יודע לענות על שאלה כזאת, עשו לעצמכם ולילדים שלכם טובה וחפשו מישהו אחר.

השתדלו להימנע מאנשים שיש להם שיטה מסוימת שעל פיה הם פועלים. מטפל טוב צריך להיות גמיש, לנתח את התמונה שאתם מעלים, ולייעץ לכם את מה שמתאים לכם. אם אתם מרגישים שהוא לא מקשיב לכם ורק מנסה לכפות עליכם את האג'נדה שלו, התרחקו. אומנם יש מטפלים מעולים שעובדים עם גישה מסוימת, אבל הם לא יבטיחו לכם שהגישה שלהם היא פתרון לכל בעיה שתעלו, ויכירו בכך שהיא מתאימה למקרים ספציפיים.

לא הייתם מסתמכים על חשמלאי בלי רישיון, אז גם את גורל היקר לכם מכול אל תפקידו בידי אנשים לא מוסמכים. יש אנשי מקצוע מצוינים בחוץ, רק צריך לדעת למצוא אותם.

שירן עמוסי הוא פסיכולוג במכון להתפתחות הילד ובשירות הפסיכולוגי החינוכי.