אתר התנ"ך מדבר מהשטח

בשיתוף פעולה יוצא דופן בין מחלקת פיתוח האינטרנט של מכללת הרצוג והחוג ללימודי ארץ ישראל, הוצג אתר התנ"ך ככלי פדגוגי עכשוי גם בסיורים והדרכות בשטח

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/02/17 10:21 כז בשבט התשעז

אתר התנ"ך מדבר מהשטח
יחצ. מכללת הרצוג, צילום: יחצ. מכללת הרצוג

השבוע יצאו סטודנטיות מהמכללה לסיור לימודי בעקבות אתרים מקראיים בשפלת יהודה. במסגרת הסיור הוצג אתר התנ"ך והסטודנטיות התנסו בשטח, כל אחת עם הסמארטפון שלה.

הסטודנטיות מצד אחד ראו בשטח את נקודת המבט הארכיאולוגית של תל לכיש: השכבות השונות של התל והממצאים הייחודיים ובתוכם, חרסי לכיש. ומצד שני גלשו באתר התנ"ך כדי לראות את המפה של ארץ יהודה

בשלהי ימי הבית הראשון תוך כדי קריאת הפסוקים הרלוונטיים באתר ולחוות את השטח עם כלי החדשנות העדכניים ביותר.

הרב ד"ר שוקי רייס סגן ראש המכללה לפיתוח וראש החוג לתנ"ך במכללה יצא עם הסטודנטיות לסיור והציג בפניהן את אתר התנ'ך וכיצד ניתן להשתמש באתר לא רק בבית, בכיתה דרך המחשב אלא גם בשטח.

שוקי מציין "שכיום בעידן הטכנולוגי עלינו להראות חיבור והבנה של השטח, האתר מאפשר לנו להתחבר אל השטח בראיה טכנולוגית, האתר הוא כלי חדשני, מקיף וחווייתי המנגיש מאגר ידע עצום המוצב בקדמת הבמה הטכנולוגית.

הוא נותן לנו כלים טכנולוגיים של טקסט מקראי ופרשנות, מפות מקראיות, סרגלי תוכן, כלי חיפוש משוכללים, מאמרים ושיעורים וכן סביבה אישית על פי פשוטו של מקרא, והתייחסות לממד הריאלי (ארץ ישראל, מפה, תמונות ותרשימים)".

מדריך הסיור, ד"ר דורון שר אבי ראש החוג ללימודי ארץ ישראל טוען שבעולם של קידמה טכנולוגית, קל לשכוח עד כמה השטח והנוף מעצבים חוויה ותודעה. עם זאת הסמרטפון הוא עובדה קיימת בכיסו של התלמיד. היופי באתר התנ'ך הוא ביכולתו לקיים את שני הצירים ההפוכים: להביא את השטח אל תוך הכיתה ולהביא בקלות את החומר העיוני מן הכיתה על כף יד קטנה אל התל, אל הנחל ואל הנוף.