הילד החליט להיות צמחוני? חמשת הדברים שאתם חייבים לעשות

תופעת הצמחונות הולכת וגוברת גם בציבור הדתי, אך כשזה מגיע לילדינו הנמצאים בגילאי הצמיחה וההתפתחות עלינו לשים לב לתזונה שלהם. תמר ידין, דיאטנית קלינית, חולקת מספר טיפים להתמודדות עם אורח החיים החדש

חדשות כיפה תמר ידין 14/08/23 14:45 כז באב התשפג

הילד החליט להיות צמחוני? חמשת הדברים שאתם חייבים לעשות
צילום: shutterstock

הצמחונות הפכה בשנים האחרונות לתופעה נפוצה במיוחד, גם בקרב הציבור הדתי. יותר ויותר אנשים מחליטים לזנוח את הבשר לטובת אורח חיים צמחוני, להחליף את השניצל בטופו ולמלא את התפריט בעדשים. ככל שהעולם מתקדם, כך גם הגיל יורד, והצמחונות מגיעה גם לעולמם של בני הנוער והילדים. בגיל צעיר, כאשר הגוף עדיין בצמיחה, המצב עלול להיות רגיש יותר והדאגה של ההורים מהתזונה של הילד מובנת מאליה. למרות זאת, ולצד הדאגה הבריאה, יש כמה דברים חשובים שתוכלו לעשות.

1. שימו לב לכמויות

כדי לוודא שהילד צורך מספיק קלוריות רצוי להיוועץ עם דיאטן. אם אין באפשרותכם, שימו לב להתנהגויות של הילד - אם תתרשמו כי הוא רעב לעיתים תכופות, פונה לחטיפים ולמשקאות ממותקים להשלמות, ככל הנראה יש להגדיל את נפח הארוחה, להוסיף תוספת או להגדיל את המנה.

צילום: shutterstock

2. הקפידו על סיבים תזונתיים

סיבים תזונתיים חשובים מאוד לבריאות, ובין השאר תורמים לתחושת השובע. אצל ילדים צמחונים, שאינם נוטים לאכילת יתר, יש להקפיד על צריכת סיבים שאינה גבוהה מדי, כזו שתקטין את צריכת המזון ובפרט החלבון בארוחה.

3. ארוחות ביניים בריאות

אם הילד ניזון מחטיפים ומתוקים כארוחות ביניים, מומלץ להמיר את אלו בארוחות ביניים בריאות: פירות ואגוזים או שקדים טריים, פרוסת לחם עם טחינה וסילאן, כאלו שיספקו את הטעם המתוק וימנעו רעב, ועדיין יספקו חלבון וערכים תזונתיים.

4. הקפידו על צריכת חלבון

צריכת חלבון מלא היא אחד האתגרים המשמעותיים של הצמחונות. חלבון מלא הוא בהגדרה חלבון מן החי (בשר, עוף, דגים, ביצים, מוצרי חלב). אם הילד הצמחוני כן צורך חלק ממזונות אלו, הקפידו על צריכה קבועה שלהם (לדוגמה, ביצה מדי יום). במידה ולא, יש להרכיב חלבון מלא. ניתן לעשות זאת משילוב של דגנים וקטניות (אורז ואפונה או עדשים, למשל) או ממוצרים מבוססי סויה, דוגמת טופו, אבקות חלבון מבוססות סויה ועוד. דרך נוספת היא תחליפי בשר, דוגמת סייטן, שטעמם דומה מאוד לבשר המקורי.

סייטן

סייטן צילום: shutterstock

5. הימנעו מחוסרים

ישנם מספר חוסרים שכיחים במעבר לצמחונות. יש להקפיד לצרוך מזונות העשירים בהם מן הצומח ולבדוק בבדיקת דם את הויטמינים והמינרלים שניתן לבדוק מדי שנה, דוגמת סידן, ויטמין B, ויטמין D וברזל.

  • מזונות המכילים הרבה ברזל: דגני בוקר ומוצרי חלב מועשרים בברזל, דייסות שיבולת שועל וכן דגנים מלאים, קטניות וביצים.
  • מזונות המכילים סידן: שקדים, טופו, שעועית לבנה, שומר ועוד. ההמלצה הרווחת, היא לצרוך כמויות לא גדולות של סידן, 2-3 ביום, לספיגה מיטבית.
  • ויטמין D הוא ויטמין מסיס בשומן, המסייע בספיגת הסידן. ניתן לצרוך אותו באופן טבעי, על ידי חשיפה מבוקרת ובשעות לא חמות לקרני השמש ללא קרם הגנה. כן ניתן לקבל אותו ממאכלים מועשרים, דוגמת דגני בוקר.
  • מקורות צמחונים טובים לאבץ: קטניות, גרעיני דלעת, אגוזים, דגנים מלאים, סויה, ביצים ומוצרי חלב.
  • ויטמין 12-B: המקור המרכזי של הויטמין הוא ממוצרים מן החי ולפיכך צמחונים ובוודאי טבעונים לא מקבלים מספיק ממנו ויצטרכו לקחת תוסף. ילדים שכן אוכלים מוצרי חלב וביצים צריכים לעקוב אחרי רמות הויטמין בבדיקת דם, ולפי הצורך וחוות דעת הרופא המטפל להחליט על תוסף או אף על זריקות.

צילום: shutterstock

הכותבת היא דיאטנית קלינית, יועצת לחברת הרבלייף.