מפולין ועד מרוקו מאכלים שאתם חייבים להכיר לכבוד חג הפורים

אוזן המן היא ממש לא המאכל הבלעדי של פורים, בעדות ישראל נהגו להכין מאכלים מיוחדים לכבוד משתה החג. בואו להכיר איזה מאכל הפולנים מקפידים לאכול בחג, המעדן הפורימי של העיראקים, וכמובן אי אפשר בלי משהו מפרס

חדשות כיפה שני שרמן, חדשות כיפה 23/02/21 19:36 יא באדר התשפא

מפולין ועד מרוקו מאכלים שאתם חייבים להכיר לכבוד חג הפורים
צילום: shutterstock

אנחנו היהודים מחפשים כל הזדמנות לאכול. כל חג מלווה במאכלים המייחדים אותו וכל עדה לוקחת את זה לכיוון שלה. פורים זה חג עם מאכל די מבאס יש לומר. יש למאכל המסורתי של פורים טעם של עוגיית חנק עם קצת שוקולד ושם של אוזנו של אויבנו. ובכל זאת החג הזה הוא חגיגה אחת גדולה. זהו חג שבו מתחפשים, שותים עד דלא ידע ומרפדים את הקיבה בסעודת מצווה.

איזה מאכל חייב להיות על שולחן סעודת פורים בכל עדה, ומה המקור של כל מאכל:

גונדי (פרס)

בראש ובראשונה החג זהו החג השייך ליהודי פרס ולכן המאכל המתבקש ומנת הדגל של המטבח הפרסי זהו הגונדי. גונדי הוא למעשה מאכל העשוי מכופתאות עגולות ואווריריות של בשר טחון וקמח חומוס. הגונדי מוגש בתוך מרק ולצידו מונח האורז הפרסי במלוא הדרו. איך זה קשור לפורים? ובכן מלבד שאחשוורוש היה מלך פרס וכל העלילה של מגילת אסתר מתרחש באיזור זה, חומוס זהו אחד המאכלים שאסתר אכלה בכדי להסתיר את יהדותה. היא למעשה אכלה בעיקר מאכלים טבעוניים ובינהם קטניות כדי לשמור על כשרות ולא לעורר עניין בשל היותה יהודיה בסביבה שלא ממש אהבה את היהודים. נו מילא, אנחנו רגילים לזה.

גונדי

גונדיצילום: מאת amimqj - אני צילמתי, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=79784249

ברקוקש (מרוקו)

טרם הוחלט לאיזה עדה שייך הקוסקוס, אך זהו מאכל חובה בכל ארוחה חגיגת של שבת או חג. ברקוקש זה למעשה מעדן קוסקוס חלבי מתוק. מקור השם של קינוח זה הוא במרקש שבמרוקו. בבוקר מיד לאחר קריאת המגילה אוכלים את הברקשוש כי אין כמו לאכול מאכל טעים ומזין אחרי שהוצאנו מרץ ברשרוש הרעשן, ברקיעת רגליים וצעקות בכל פעם שאומרים את המילה "המן" בקריאת המגילה או לאחר שרדפנו אחרי הילדים כדי שיפסיקו לזרוק נפצים על רצפת בית הכנסת.

ברקוקש

ברקוקשצילום: דניאלה מלול

זנגולה (עיראק)

העיראקים נחשבים המשקיעינים של החג. אם קיבלתם משלוח מנות מעיראקים הרווחתם. תוכלו למצוא במשלוח מאכלים כמו בעבע תמר (עוגיות ממולאות בתמרים), חלקון - (רחת לוקום), סמסבוסק בג'בן (כיסונים ממולאים בגבינה), סמסובק בשקר (כיסונים ממולאים באגוזים) והמאכל החשוב ביותר זנגולה- סופגניות עירקיות בצורת ספירלה מטוגנות בשמן עמוק עם סירופ סוכר ודבש. כי אומנם חנוכה הוא חג הסופגניות אך פורים הוא חג שבו מרבים לשתות וחשוב לאכול מאכלים עתירים בשמן ובצק בשביל להקל על החמרמורת של יום המחרת.

זנגולה

זנגולהצילום: shutterstock

מקרוד (טוניסיה)

מקרוד- עוגיית סולת ממולאת תמרים. מקור השם מהעיר קוראן שבמרכז תוניס. ניתן להכין את העוגיות בשמן עמוק או בתנור בשלל מילויים- עם תמרים, עם אגוזים ואניס ירוק, או עם שקדים וסירופ סוכר. לטריפוליטאים יש עוגייה מקבילה והיא מקרוט בצורת אונת כבד ויש אומרים שזה מסמל את 'הכבד של המן הרשע'. כך או כך זאת עוגייה טעימה -  נהדרת בתור קינוח אחרי סעודת פורים כבדה או בתוך משלוח המנות.

מעקוד

מעקודצילום: shutterstock

קרעפלאך (פולין)

אחרון החביב זהו הקרעפלאך- כיסוני בשר או תפוחי אדמה המבושלים במים רותחים או במרק עוף. מקורם במטבח האשכנזי. זהו מאכל חגיגי שנהוג לאכול בשלושה מועדים חגיגיים: ערב יום כיפור, הושענא רבה ובפורים- אלו חגים הסובבים סביב נושא הכפרה. בגלל הכפרה ניצלנו מגזרות הפרסים בימי מרדכי ואסתר.

קרעפלאך

קרעפלאךצילום: shutterstock

אוזני המן (הקלאסיקה)

בכל זאת במשלוחי מנות אנחנו מקבלים אוזני המן והמאפיות מתהדרות באוזני המן בשלל סוגים וטעמים, אז אם כבר המאכל הזה מאפיין את החג בואו נגלה אחת ולתמיד את מקור השם. מקור השם הוא ביידיש מאן טאש - כיס פרג. המילה מאן ככל שעבר הזמן הפך להמן טאש והחלו לאכול מאכל זה בפורים.הסבר נוסף: נוגעים לכובע הקצינים המשולש, כמו זה שחבש נפוליאון, וישנה אפשרות שכובעו היה דומה היה להָמָן בֶּן הַמְּדָתָא הָאֲגָגִי, בכיר יועצי מלך פרס אחשוורוש.

אוזני המן

אוזני המןצילום: shutterstock

זה לא משנה האם אתם פרסים, אשכנזים או עיראקים מה שחשוב הוא לחגוג את הניצחון שלנו על המן הרשע. מי יתן ובשנה הבאה נזכה לשים מסכות רק בפורים ונחגוג את הניצחון שלנו על הקורונה בן המדתא הגיגי צוררת השמחות.