שאל את הרב

יש לי ייסורי מצפון ואני לא יודעת מה לעשות

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 25/03/24 19:04 טו באדר ב'

שאלה

פגעתי במישהו ברכב ברחוב. לא קרה כלום לאף אחד רק נזק לרכב (נזק רכוש) אבל נתקפתי בהלה ונסעתי מבלי לעצור ומבלי להשאיר פרטים. עכשיו מעבר לזה שאני מפחדת שעברתי על החוק יותר מדאיג אותי המעשה הנוראי שעשיתי כשנסעתי ולא השארתי פרטים. עכשיו אני מבוהלת מההשלכות של המעשה שלי, מזה שבהחלטה הטיפשית שלי הפכתי לאדם נוראי שבטח יישרף בגיהנום, מהאדם שהיה ברכב ובטח לא מפסיק לקלל אותי שהרסתי לו את היום או הכסף שהוא ייאלץ לשלם על ההחלטה שלי. עכשיו אני לא יודעת איך לתקן את זה ומה לעשות. אין לי את מספר הרכב שלו, אני מפחדת להגיש דיווח למשטרה כי למעשה ביצעתי עבירה שיכולה לגרום לשלילה של הרישיון שלי, כבר הודעתי לביטוח שלי שהרכב שלי נפגע אז אם עכשיו אשנה את הגרסה שלי הם לא יכירו בדיווח שלי ואני ייאלץ לשאת בנזק שלי ושל הצד השני שיכול לעלות הרבה מאוד כסף שבאמת באמת אין לי (וזו הסיבה שגם נסעתי משם). אני מרגישה נורא ואני ממש זקוקה לעצה טובה ולמישהו שיגיד לי איך לכפר על ההחלטה הטיפשית שעשיתי.

תשובה

שלום

אכן זה לא היה נכון לברוח מהמקום.

אחרי שנעשה המעשה, תירגעי. את לא בדרך להישרף בגהינום.

ב"ה שהקב"ה נתן לנו מתנה נפלאה שקוראים לה תשובה.

מהי התשובה?

אומר הרמב"ם: "ומה היא התשובה--הוא שיעזוב החוטא חטאו, ויסירנו ממחשבתו ויגמור בליבו שלא יעשהו עוד, שנאמר "יעזוב רשע דרכו, ואיש אוון מחשבותיו" (ישעיהו נה,ז). וכן יתנחם על שעבר, שנאמר "כי אחרי שובי, ניחמתי, ואחרי היוודעי, ספקתי על ירך" (ירמיהו לא,יח); ויעיד עליו יודע תעלומות שלא ישוב לזה החטא לעולם, שנאמר "ולא נאמר עוד אלוהינו, למעשה ידינו--אשר בך, ירוחם יתום" (הושע יד,ד). וצריך להתוודות בשפתיו, ולומר עניינות אלו שגמר בליבו."

ובלשון הרמח"ל: "שבהיות השב מכיר את חטאו ומודה בו ומתבונן על רעתו ושב ומתחרט עליו חרטה גמורה דמעיקרא כחרטת הנדר ממש שהוא מתנחם לגמרי והיה חפץ ומשתוקק שמעולם לא היה נעשה הדבר ההוא ומצטער בלבו צער חזק על שכבר נעשה הדבר ועוזב אותו להבא ובורח ממנו, הנה עקירת הדבר מרצונו, יחשב לו כעקירת הנדר ומתכפר לו".

אם מדובר במשהו שבין אדם לחבירו, צריך גם לבקש את סליחתו ולרצות אותו. תעשי את כל המאמצים מצידך לאתר אותו. אם תצליחי בע"ה, תתנצלי, תסבירי שנבהלת ולכן ברחת ושאת ממש מתחרטת, ותקחי אחריות על מה שעשית. גם אם זה יעלה הרבה, זה שווה את היושר הפנימי שלך ואת הנאמנות לערכים שלך (ואם צריך, תמצאי דרך לפרוס את התשלום. אולי הלוואה).

אם את לא מאתרת אותו, תתרמי את הכסף (ואת יכולה לפרוס) לצורך מטרה שהרבים נהנים ממנה (עדיף באותו אזור).

לאחר שעשית תשובה, חלילה מלשקוע בדיכאון, אלא תקומי ותצעדי קדימה, ותשמחי שזכית להיות בעלת תשובה.

בהצלחה (ומוזמנת לכתוב שוב)

כתבות נוספות