שאל את הרב

צבא (שמירת סודיות)

חדשות כיפה הרב אייל קרים 05/12/03 06:01 י בכסלו התשסד

שאלה

שלום וברכה,

אני נער הלומד בישיבה תיכונית, כחלק מתהליך הגיוס המשוער קיבלתי זימונים למבדקים שונים, בינהם מבדקים לטיס. כחלק מההתכוננות ומהסקרנות ניסיתי לברר על המבדקים:מה נערך בהם, כמה זמן הם אורכים ועד כהנה וכהנה.

בעת שהגעתי למבדקים התבקשנו אני ושאר הנבחנים לשמור על סודיות מוחלטת לגבי המבחנים ולא לספר מה נערך בהם וממה הם היו מורכבים.

לאחר המבדקים נשאלתי ע"י חברי לגבי המבדקים- מה נערך בהם וכו'. ראוי לציין כי לחברי היה ידוע כבר מרוב הפרוצדורה של המיונים מחבר שכבר עבר את המיונים וסיפר להם, הם רצו את דעתי בעניין. לאחר שעברתי שלב והגעתי לשלב שחברי לא היה בו בעבר החלו שוב השאלות שהפעם מטרתן היא ידיעה לגבי המבחנים.לגבי כל המבחנים ישנו מידע באינטרנט ולא בעייה להשיגו. אשמח לדעת את תשובתך לגבי השלות הבאות:

1.האם מותר לספר למישהו שכבר יודע?

2.האם מותר לספר לאדם שהמיונים לא נוגעים לגביו?

3.האם מותר לספר להורים?

4.האם מותר לפרסם באינטרנט את מהלך המבדקים?

5.האם מותר לספר למישהו שיכול לברר על הדברים באיטרנט ולהשיג מידע בלאו הכי?

6.האם מותר להפנות אדם לאתר מסויים בכדי להשיג חומר?

7.האם מותר לתת גושפנקא לחומר המפורסם באתר?

תשובה

חובת השמירה על סודיות נלמדת מן הפסוק במשלי (יא,יג) "הולך רכיל מגלה סוד ונאמן רוח מכסה דבר". הרי שהשוו עונשו של מי שמגלה סוד לעונשו של הולך רכיל. לעומת המגלה סוד ניצב ה"נאמן רוח" שהוא מי שיכול להעמיד עצמו מלגלות.
לא רק סוד אסור לגלות אלא הפסוק מציין לשבח גם את "המכסה דבר", שאפילו דבר גלוי אינו מגלה.
כך נפסק בספר חיים בהלכות רכילות (כלל ח' סעיף ה') ש"חייב אדם להסתיר הסוד אשר יגלה לו חברו דרך סתר אע"פ שאים בגילוי הסוד ההוא עניין רכילות, כי יש בגילוי הסוד נזק לבעליו וכו' וגם בזה הוא יוצא מדרך הצניעות והוא מעביר על דעת בעל הסוד".
ובהערה ז' הוסיף החפץ חיים שדבר זה חמור הרבה יותר מסתם אבק לשון הרע ורכילות.
אם כך יש שתי סיבות לאיסור גילוי סוד:
האחת משום נזק והשניה שאין זה מדרכי הצניעות.
ואם כך לגבי סתם סוד, כל שכן לגבי סודיות דברים הקשורים למערכת הצבאית ובעיקר זו הקרבית. שהרי אינו דומה מי שמודע למה שיעשה לו במבדקים, לזה שאינו מודע לכך. ונמצא שעשויים להתקבל בני אדם בלתי מתאימים ליחידות מובחרות, דבר שעשוי ברגע של אמת, בפעולה קרבית, להשפיע על גורל הקרב, או על אופן ביצוע משימה כלשהיא על כל המשתמע מכך.
ובגמרא במסכת סנהדרין (דף לא) מסופר שרב אמי הרחיק תלמיד מבית המדרש, משום שגילה סוד, אף שהיה זה 22 שנה לאחר המעשה, ומשום שסבר שאין לסמוך על אדם שמגלה סודות. אומנם ברש"י מבואר שהיה בגילוי סוד זה לשון הרע, מכל מקום הרחקתו של התלמיד מבית המדרש 22 שנה לאחר המעשה, מעידה על חומרת עצם גילוי סוד.
לכן אין לגלות מהו המתווה של כל מבקש וגיבוש הנערך בצה"ל ובעיקר כאשר הממונים על כך דורשים זאת.
ומה שניתן להשיג חלק מהמידע דרך אתר האינטרנט זהו עינינו של הצבא, מה גם שכפי הידוע לי (מהניסיון) לא ניתן להשיג את כל המידע דרך האינטרנט.

כתבות נוספות