שאל את הרב

מצוות וטעמן

חדשות כיפה הרב חיים נבון 02/05/08 11:06 כז בניסן התשסח

שאלה

שלום רב,

יש נושא שקצת מטריד אותי מבחינה מחשבתית:

הלא מצוות רבות נועדו על מנת לחנך את האדם להשקפות נכונות, לשפרן ולקבען. אם נקח לדוגמא את מה שהגרי"ד כותב על המצוות הכרוכות בהתרחקות מן המת - נועדו לתת אישור לעוה"ז כדבר טוב. או האיסור לאכול עופות טרפות הוא לפי הרשר"ה על מנת להרחיקנו ממחשבה של גסות ואלימות דורסנית (כמו אותן עופות לא כשרות), וכן דוג' למכביר.

אם כך קשה לי להבין את מאן דאמר מצוות א"צ כוונה - הלא אם אין אני חושב על הרעיונות הנ"ל אז טעם המצווה לא התמלאה כלל ואין אני אלא כחמור העושה מעשה סתמי, ואפילו מ"ד מצוות צריכות כוונה - הלא רק צריך להתכוין שזה לשם מצווה, אך לא לרעיונות הנ"ל הכרוכות במעשה!? זה נשמע לי כאילו המצוות הם משהו קבלי - עשה מעשה וזה ישפיע אוטומטית על עולמות עליונים וכו' וכו'.ובקיצור -כמעט כל טעם רציונליסטי שיינתן לא יוכל לעמוד בביקורת, כיוון שא"צ לחשוב על כל הרעיונות היפים האלו ואין זה חייב להיות במודעות שלך כלל כשאתה עושה מצווה.

תודה מראש על התשובה,

ושבת שלום ומבורך

תשובה

שלום וטוב.
שמחתי מאוד על שאלתך המעניינת.
המענה לשאלתך הוא שבקיום כל מצווה מתקיימים שני טעמים: טעם פרטי לאותה מצווה, וטעם כללי של קבלת עול מלכות שמים. וראה את דבריו של רמח"ל: "והנה הוא מקיים חפצו יתברך שמו בזה בשני דרכים נמשכים זה מזה, והיינו כי הוא מקיים חפצו במה שציווהו שיעשה המעשה הזה והוא עושהו, ושנית, כי הנה במעשה ההוא הנה הוא משתלם באחת ממדרגות השלמות, שהיא תולדת המצווה ההיא" (רמח"ל, דרך ה', חלק א', פרק ד', ז). ובדומה כתב ר' יוסף אלבו: "ועל זה אמרו 'גדול המצווה ועושה, ממי שאינו מצווה ועושה'. כי המצווה ועושה, בעשיית המצווה כתקנה יעשה שני דברים: האחד, שיעשה הפועל הטוב או היושר באמת* והשני, הוא מכוון לעשות רצון אביו שבשמים. ומי שאינו מצווה ועושה, יעשה הפועל הזה מצד שהוא יושר בלבד, לא זולת זה" (ספר העיקרים, חלק שלישי, פרק כח).
כאשר אדם מקיים מצווה רק בכוונה לצאת ידי חובה, פשיטא שהוא מגשים את הטעם הכללי, של קבלת עול מלכות שמים. ובמקרים רבים הוא מקיים גם את הטעם הפרטי של אותה מצווה. כגון: אם הוא נותן צדקה, מגמת המצווה מתקיימת, בין אם הוא מתכוון ובין אם לאו. ברור שבמצווה כמו תפילה הטעם הפרטי אינו מתקיים אם אין כוונה משמעותית, ואכן ר' חיים מבריסק טען שאם התפלל בלי מודעות לכך שהוא עומד לפני ה' - לא יצא ידי חובת תפילה כלל.

כתבות נוספות