שאל את הרב

מה מבינים הרבנים?

חדשות כיפה הרב חיים נבון 19/06/08 10:26 טז בסיון התשסח

שאלה

שלום רב.

אני כותבת את השאלה מתוך תסכול גדול, ולא חלילה מתוך רצון להתריס.

אני גולשת לעיתים באתר זה, ומידי פעם האתר עצמו "מקפיץ" שו"תים מעניינים, ולאחרונה גם עשיתי חיפוש עצמאי על נושא בו אני זקוקה לפסיקה, ומשהו מאוד הטריד אותי.

יוצא לי להתקל בתשובות של רבנים שאינן הלכתיות. אסביר את כוונתי.

במקרה אחד נתקלתי בתשובה של רב שמעבר לכך שניכר בו כי הוא סולד מהשואל, ענה על סמך עובדות שגויות בעליל, שקל היה מאוד לברר את נכונותם בחיפוש מהיר באינטרנט (ענייני תזונה).

במקרה אחר רב שנשאל על היתר הלכתי להליך כירורגי ענה תשובה בסגנון "איכ, זה ממש מכוער, למה שתרצי לעשות דבר כזה?!". תשובות אחרות בנושא ציטטו אמנם מהתורה, אבל לא טרחו להוסיף שום התייחסות לפרמטרים הלכתיים ברורים ובאופן כללי ענו ש"עפ"י רוח ההלכה כנראה שלא".

על אף שאינני תמימה וגילי אינו צעיר (כשהיה), אני חייבת להודות שהיה לי מאוד קשה לקרוא את התשובות הללו. בתפיסתי שלי, אם רב עונה לשאלה- חזקה עליו שהוא "יודע על מה הוא מדבר"... ושאלתי היא כזו- מתי מקבל על עצמו אדם את החובה העצומה של להכתיב את חייהם של אחרים? האם סמיכה מספיקה? האם יש פרמטרים הלכתיים, ואולי אף אישיים, שתחתם יכול אדם לא רק להיקרא "רב", אלא לקבל החלטות שישפיעו על התנהלותם של אחרים? (מאחר ופסיקה כידוע מחייבת את השואל).

תשובה

שלום וטוב.
שאלתך שאלה גדולה היא, ואפשר לחלק אותה לשלושה נושאים שונים.
א. הנושא הראשון הוא האם יש לרבנים מה לומר בתחומים שאינם הלכתיים מובהקים. התשובה היא פשוטה וברורה: כן. אך התמונה למעשה היא מורכבת יותר. רב איננו מספק רק נתונים הלכתיים. רב אמור גם להגיש סעד רוחני, עצות והנהגה רוחנית וערכית. מצד שני, רב אינו אמור להיות תחליף לפסיכולוג, לרופא או לעובד סוציאלי - זה אינו מקצועו, וזו אינה מומחיותו. יש קו דק בין הסתגרות בפורמליזם הלכתי לבין התיימרות לידע מקצועי שאינו בהישג ידינו, וצריך להישמר שלא לחצות קו זה.
ב. הנושא השני הוא אילו תכונות צריכות להיות לרב, כדאי שיוכל להתייחס לא רק להלכה, אלא גם למה שקראת (בצדק) "רוח ההלכה". ברור שאם אנו מאמינים שרב מעניק לא רק מהידע שלו אלא גם מאישיותו, צריך שתהיה לו אישיות מתאימה. ועל זה אמרו חז"ל, שאדם צריך ללכת רק אחרי רב שדומה בעיניו כמלאך ה', מבחינת תכונותיו הטובות.
ג. הנושא השלישי הוא ההיבטים המיוחדים של פסיקה באינטרנט. לעתים קרובות השאלות הנשאלות אינן שאלות הלכתיות, וגם לא שאלות תורניות. לפעמים יש אפילו שאלות שרק נועדות לקנטר. שאלות כאלו לפעמים מצליחות להרגיז את אחד הרבנים המשיבים, ולהוציא ממנו תגובה כעוסה.

כתבות נוספות