שאל את הרב

ללא נושא

חדשות כיפה הרב שי פירון 20/09/02 11:15 יד בתשרי התשסג

שאלה

שלום לכבוד הרב,

ברצוני לשאול מספר שאלות:

1. ידוע לי שישנו זמן תפילה (בבוקר) עד שליש מהיום, האם זה נכון גם לגבי בנות, שעדיף לקום מוקדם יותר בבוקר על מנת להתפלל בזמן או שניתן להתפלל כשקמים בשעה כלשהי (לפני חצות היום, כמובן.)

2. מצוות כיבוד הורים מאוד חשובה, ויש בהלכה 'כללים' ממש ברורים, הענין הוא שכיום ה'דיסטנס' בין ההורים לילדים קטן ואבי היקר לא מעונין שאני אקום כאשר נכנס לחדר וכו'.

השאלה היא האם הוא יכול לוותר על כבודו?

יתרה מזאת ידוע לי שאסור לסתור את דבריו, מאוד קשה לקיים זאת, אם כי לא בחוצפה. אודה לרב אם יסביר לי את ההלכה למעשה, איך אני צריכה לנהוג.

תודה רבה,

חג שמח ושנה טובה.

תשובה

ב"ה


שלומות,

1. בעניין זמן תפילה אין הבחנה בין בנים לבנות ואם קבלת על עצמך להתפלל תפילת שחרית, ברוכה תהיי אלה שעלייך לעשות זאת בזמן!

2. התרגשתי לגלות את רגישותך העצומה לענייני כיבוד אב ואם. הלוואי וירבו כמותך.
יחד עם זאת, כללי ההלכה באים לבטא מסר הנוגע למהות היחסים בין הורים לילדיהם.
היחסים הללו מושתתים על שני עניינים יסודיים: חובת הכרת הטוב, על הבאתך לעולם, העובדה שהורייך כרתו ברית עם הקב"ה וחשו מחוייבים להמשכיותו של העולם. יש בכך פלא אלוקי גדול ועל כך אנו מודים.מעבר לחובת הכרת הטוב "הגדולה" יש גם חובת הכרת טוב "קטנה" הנוגעת להשקעה הגדולה של הורייך בך.
הסיבה השניה היא שרק כאשר נוהגים בכבוד מסוגלים להקשיב ולקבל מהזולת. לכן, חובת הכבוד שלנו כלפי ההורים באה מתוך הבנה שההורים הם המחנכים המרכזיים שלנו והם אלה שמונו להמשיך את שלשלת המסורת היהודית לדורות הבאים. אשר על כן, אנו מחוייבים בכבוד שיעמיק את הכבוד ההדדי.
שני הביטויים הללו באים לידי ביטוי באופן שונה בדורות השונים. אין ספק שבדורות הקודמים שיחה פתוחה בין הורים לילדים, ויכוחים ודיונים לא היו מבטאים כבוד אלא חוצפה. בימינו, הדיון והויכוח - כשהוא מתנהל בכללים של כבוד הנוהגים כלפי כל אדם - הם חלק מהתהליך החינוכי ואין בהם שום בעיה.

אם אביך מוחל על עמידה בפנייך - עשי כמצוותו.


בברכה,

שי

כתבות נוספות