שאל את הרב

הפרשת תרומות ומעשרות בשבת

חדשות כיפה צוות בית ההוראה 26/08/02 18:00 יח באלול התשסב

שאלה

כיצד ינהג אורח בשבת בבית שאינו יודע אם הפרישו תרומות ומעשרות?

תשובה

השאלה נוגעת להפרשה ביום שבת כיון שאסור בעצם להפריש בשבת וצריך לדעת האם קודם השבת ניתן לעשות משהו כדי לתקן את האוכל שיקבל בשבת. יש להבחין בין שני מקרים, האחד שבו האוכל ספק טבל, והשני שהאוכל ודאי טבל.


א. אם האוכל ספק טבל:
יכול האורח ביום שישי להפריש מעשר ולומר "מה שאשאיר מהאוכל שאוכל - או בצד פלוני מהתפוח שאקבל - היותר מאחד ממנו יהיה וכו'". (ככתוב באורך ברמב"ם ובנושאי כליו בהלכות מעשר פרק ט' ה' ז' - י"א).

וזו לשון הרמב"ם "וכן המזמין את חבירו שיאכל אצלו והוא אינו מאמינו על המעשרות, אומר מערב שבת "מה שאני עתיד...'מפני שמותר לאדם להתנות תנאים אלו על הדמאי, אף על פי שאינו ברשותו, אבל בודאי אינו מתנה אלא על דבר שברשותו".


ב. אם האוכל טבל ודאי:
אי אפשר להפריש מעשר בדרך זו כיון שהאוכל עדיין אינו ברשות האורח שיוכל להפריש ממנו. ולכן יכול האורח להפריש בביתו מפירות שהם טבל ודאי מאותו המין על מה שיתנו לו לאכול בשבת.

ואמנם אין כאן הפרשה "מן המוקף" - מותר לעשות כן לצורך מצוה ולצורך שבת ויום-טוב (ועיין משנה למלך ה' תרומות פ"ז הי"ז שם האריך לבאר שיש להקל בתרומה בזמן הזה ולגר"א בשו"ע סי' של"א ס"ק קי"ח).

וכל זה כשמתארח בשבת וביו"ט אבל אם הוא מתארח ביום חול, אין לו בעיה ויכול להפריש במקום. בצלחת שהוא מקבל ישאיר בצד אך יזהר שלא יבואו לידי תקלה שחלילה אחרים יאכלו את זה.

ואין לו לחשוש שיאמרו עליו שאוכל אוכל שאינו מעושר, שהרי מי שיודע שצריך לעשר יודע גם שאפשר לעשר בדרכים דלעיל. (ועיין בחזון איש באורך בהל' דמאי ס' ט' ועיין בדעת כהן להראי"ה קוק).

הערה: ברור הוא שמדובר בבית שבו האוכל כשר בודאי ורק לענין תרו"מ יש לו בעיה.

כתבות נוספות