שאל את הרב

ברוך שם כבוד מלכותו – מה הכוונה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 10/10/02 21:18 ד בחשון התשסג

שאלה

שלום ותודה על ההקשבה.

מה פירוש 'ברוך שם כבוד מלכותו'?

בת חן.

תשובה

לבת חן שלום וברכה.
לשאלתך החשובה בענין פירוש המילים 'ברוך שם כבוד מלכותו' (מכאן ואילך אכתוב 'בשכ"מ' במקום ברוך שם כבוד מלכותו), שאנו אומרים בקריאת שמע בכל יום, אנסה להשיב בקצרה, אע"פ שאנו עוסקים כאן בענין עמוק מאד.
המילה הראשונה היא ברוך. בפרוש מילה זו יש כמה דרכים. יש מפרשים מהולל ומשובח, וכמו שנראה לכאורה מהפסוק 'ברוך בני לה' ', כלומר משובח ומהולל בני, אם כי ניתן יהיה להסביר את הפסוק הזה גם כהסבר הבא.
ההסבר הברור יותר במילה ברוך הוא גם עמוק יותר. לאדם יש כוחות רוחניים בהם הוא יכול להשפיע על המציאות הרוחנית שבעולם. ולמעשה האדם יכול בדיבורו להגדיל את הקשר שבין אלוקים והעולם. כשאנו אומרים 'ברוך' שמשמעותו להבנה זו ריבוי והוספה כמו בפסוק 'וברך את לחמך ואת מימיך'. (ע"פ חידושי אגדות של הרשב"א ברכות ז.).
כאן אנו צריכים לעמוד על נקודה חשובה שקשורה מאד גם להסבר המילים הבאות במשפט בשכ"מ. ה' הוא אינסופי. ואף על פי כן, בעולמנו הנמוך ה' מתגלה בתוך ההגבלות. למשל אע"פ שה' רוצה להיטיב לאדם טוב בלי גבול, מוכרח הדבר שיהיה לו גבול. לכן גם אצל העשיר הגדול ביותר, יש גבול לעושר שלו. גם ברוחניות שנמצאת בעולם הזה יש גבולות. יש גבול לשכל, ויש גבול להרגשות הלב וכו'. כשאנו אומרים 'ברוך אתה ה'', אנו מתכוונים שבדיבורנו נפעל ריבוי והוספה בהתגלות ה' בעולם, כלומר ריבוי והוספה בכל הטוב שבעולם, בטוב הגשמי, ובעיקר בטוב הרוחני.

המילים הבאות הן 'שם כבוד מלכותו'. לפני שננסה להבין את המשפט לעומק, יש לשים לב לתחביר במשפט. מדובר כאן על השם של הכבוד של המלכות של ה'. כלומר: לה' יש מלכות. למלכות של ה' יש כבוד, ולכבוד של המלכות שלו יש שם. על השם הזה אנו מדברים וגוזרים 'ברוך', כלומר (לפי הפרוש השני שהזכרנו ב'ברוך'): שיתרבה!
אל המושגים 'כבוד' ו'מלכות' אצל ה' יש להתייחס בזהירות, כמו אל כל מושג שבו אנו מדברים על ה', (למשל 'אצבע אלוקים', 'עיני ה' ', 'ותחת רגליו' וכו'). מצד אחד אנו צריכים לקבל את ההתרשמות הכללית מהביטוי, שהיא מקבילה במדת מה למה שאנו מכירים במלכים שבכדור הארץ, ומאידך עלינו להזהר שלא נעשה ח"ו טעות שתדביק בה' מידות שפלות של תאוה לכבוד וכדו'.
בכל אופן המציאות היא שיש למלכות ה' כבוד בארץ, מתוך כל האנשים שמאמינים בו, וגם מתוך מה שכל החיות וכל תופעות הטבע, כולם, בסופו של דבר, מופיעים ומגלים את רצונו של ה', שהרי הוא זה שרצה שיהיה אריה ושיהיה פיל וקוף וכו' ודווקא במיגוון הקיים בכדור הארץ. אנו גוזרים, כפי יכולתנו הרוחנית, שהכבוד הזה של שם מלכות ה' יתרבה, שיותר אנשים יכירו בכך ש'ה' אחד', שיותר אנשים יאמינו בה' ויהיו טובים וישרים כמו שה' רוצה ובקיצור: שירבה הטוב בעולם, כרצונו הטוב של ה'.
לעומת הסבר זה, רס"ג (שחי במצרים ובעירק לפני כאלף שנה) בספרו האמונות והדעות (סוף המאמר השני מהדורת הרב קאפח עמ' קט"ו) הסביר שבביטוי זה יש שימוש לשוני שבא להגדיל את הגדולה המיוחסת לה', ובכל אופן הכוונה היא ברוך שמו וכבודו ומלכותו (של ה'). כך הוא גם מסביר את הפסוק 'עושר כבוד מלכותו', שהכוונה היא לפי דעתו: עושרו וכבודו ומלכותו, וכך הוא מסביר פסוקים נוספים.

לסיכום: ברוך שם כבוד מלכותו משמעותו שאנו משתמשים ביכולת הרוחנית שה' העניק לנו לגזור שהטוב שבעולם (שהוא גילוי של שם ה') יתרבה ויגדל, והעולם הזה יהיה יותר טוב בכל המובנים, (כפי שבאמת ה' רוצה שיהיה, שהרי 'טוב ה' לכל'').
ולדעת רס"ג: שירבו שמו וכבודו ומלכותו של ה' בעולם.
עלי והצליחי,
ושנזכה כולנו לכוון בקריאת שמע ובתפילות,
מיכאל, חברים מקשיבים

כתבות נוספות