שאל את הרב

בין אדם לחברו

חדשות כיפה צוות בית ההוראה 26/08/02 18:04 יח באלול התשסב

שאלה

האם חייב אדם לפייס את חברו או להשיב לו את הגזילה בכל ימות השנה או רק בערב יום הכיפורים, והאם חייב לומר לחברו שחטא כלפיו בדברים, ואם גזל את חברו ולא ידע, האם יכול להשיב את הגזילה בצנעא?

תשובה

מעיקר הדין חייב אדם להחזיר את הגזילה או הגניבה מיד ולקיים מצות עשה דאורייתא והשיב את הגזילה. ואין לזה שום קשר עם יום הכיפורים. וכן אם חטא כלפי חברו בדברים טוב שירצהו לא בשעת כעסו, אלא לאחר שעת כעסו. אך יש הבדל בין גזילת כספים לפגיעה בדיבור.

פגיעה בדברים, אם אין לאדם זמן במשך השנה יכול להשאיר זאת ולבקש סליחה לפני ראש-השנה, עשרת ימי תשובה או ערב יום הכיפורים. אך לענין גזילה, מכיון שיש מצות עשה להשיב - חייב לעשות זאת כמה שיותר מוקדם, אף אם הדבר כרוך במאמץ (עיין כה"ח תר"ו ס' ושעה"צ שם אות ב').

נחלקו הפוסקים אם חייב אדם לפרט את הדברים שפגע בחברו ואם חייב הוא בעצמו לעשות זאת או יכול לשלוח שליח.

יש אומרים שחייב בעצמו לעשות זאת וחייב לפרט את החטא, ויש אומרים שאם מתבייש לספר לחברו מה שדיבר כנגדו, או שחושש שמתוך שיספר לו, יגבר כעסו עליו וכן אם חושב שע"י שליח שיתווך ביניהם יתרצה חברו יותר מהר - מותר לעשות כן. וכן אם לא רוצה לספר לחברו שגזלו כיון שמתבייש בכך, יכול לשלוח לו כסף ע"י המחאות דואר או דרך אחרת.

וזאת כשהנגזל לא יודע שפלוני גזלו (עי' כה"ח שם סק"ו וי"א ולפוסקים שהביא ומשנב"ר שם ב' י"ג).

וכל שכן שאפשר לבקש סליחה בטלפון אם קשה לו להגיע אליו. במקרה ואדם גנב או גזל את חברו ולא יודע היכן נמצא, יכול להפריש את סכום הגזילה ולהניחו בצד ועדיף שיאמר לאדם אחר תזכה בכסף זה עבור פלוני ולכשיראהו - יתן לו.

כתבות נוספות