שאל את הרב

תפילין

הרב אלדד יונה הרב אלדד יונה 26/10/18 14:31 יז בחשון התשעט

שאלה

אים ישנתי אחרי הנחת תפילין ותפילת שחרית בבוקר וקמתי במינחה ובא לי להניח תפילין וטלית גדול שוב פעם באותו יום בתפילת מינחה אני צריך לברך על ההנחת תפילין שוב פעם ולהגיד 4 פרשיות תפילין שוב פעם לפני מנחה או שלא חייב וזה רק רשות ומספיק לברך רק על ההנחת תפילין

תשובה

שלום,

משמח ומרחיב את הדעת לקרוא שאלות של יהודים קדושים שלא רק שלא מחפשים היתרים והקלות, אלא מחפשים לעשות יותר לכבוד ה'.

ראשית, אם אתה יכול לשמור על עצמך בקדושה גם במנחה, ואין בזה חשש יוהרא (וכגון שיש עוד שנוהגים כך באותו בית כנסת וזה לא ייראה חריג) מצווה גדולה וחסידות טובה להניח גם במנחה. כל רגע שהטלית והתפילין עליך זה כמה וכמה מצוות חשובות. והוא הדין אם אתה לומד תורה ויכול לשמור על כבוד וקדושת התפילין (לא להפיח, לא להרהר, לא להסיח את הדעת מזה שהם עליך ומהחובה להיזהר בקדושתם וכו') שמצווה להניחם גם במשך היום (בנוסף לבוקר).

לגבי ברכה בהנחה השנייה:

אם היה היסח הדעת מההנחה הראשונה מברך שוב על הטלית והתפילין.

היסח הדעת זה לאו דווקא שינה אלא הרבה פחות. למשל, אם עבר חצי שעה מאז שפשט את הטלית/תפילין (וכגון בכיפור בין מוסף למנחה), אף אם היה ער, מברך שוב על הטלית והתפילין.

אם נכנס לבית הכסא אפילו לחצי דקה- מברך שוב על התפילין אבל לא על הטלית (מפני שתיאורטית מותר להיכנס לבית הכסא עם הטלית, רק שזה לא נוח ויכול להתלכלך ולכן לא מומלץ ולא רצוי, ולכן זה לא נחשב היסח הדעת בפחות מחצי שעה. לעומת זאת עם התפילין אסור להיכנס לבית הכסא כלל כמובן, ואפילו שנייה אחת נחשבת להסח הדעת, ולכן מברך שוב).

אין חובה לקרוא שוב 4 פרשיות אם כבר קראת בבוקר. אם יש לך זמן תקרא, אבל לא חייב. אולם, את ה"לשם יחוד" והברכה (ופסוקי "וארשתיך לי לעולם לנוהגים לאומרם בכריכה על האצבע) יש להגיד שוב לפני ההנחה השנייה, אם היה היסח הדעת.

יהי רצון שתזכה להגדיל תורה ולהאדירה,

שבת שלום ומבורך

כתבות נוספות