שאל את הרב

מעשה יהודה ותמר

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 24/02/20 12:10 כט בשבט התשפ

שאלה

שלום כבוד הרב,

רציתי לשאול לגבי מעשה יהודה ותמר. אני משער שבוודאי שאלה זו נשאלה בעבר, אך התשובות לא הניחו את דעתי.

יהודה כידוע בא על תמר, בתור זונה שהייתה בדרכים. לא מובן לי איך זה תקין? שמעתי הסבר שמדובר במשהו משמיים שדחפו אותו לעשות את זה, וכדי לא ליצור מקטרגים אז זה בא כביכול בצורה שהיא לא תקינה ואז "מרע לא יצא טוב" וכן הלאה.

התשובה הזו לא מניחה את דעתי כלל. בורא עולם לא זקוק להסתיר ולעשות דברים על מנת "להתחמק" ממקטרגים או כל דבר שהוא. זה להבדיל מזכיר מעט בנצרות את המלחמה של האל נגד השטן. הקב"ה הוא ריבון כל העולמים, אין לו מלחמות עם מלאכים למיניהם, הוא לא צריך לתרץ את מעשיו ובטח שלא לעשות תחבולות כדי להוציא טוב ממעשה רע.

באופן כללי, הנושא הזה של זנות היה קיים בתקופה ההיא, וגברים היו באים על נשים בצורה הזו. לא ברור לי אם זה תקין או לא, ולמשל מדוע גבר לא יכול לבוא על אישה שהיא גם ככה לא בתולה (ולא נשואה)?

אני בהחלט מבין ומסכים עם הנושא של שמירת טהרת המשפחה, אבל מצד שני קוראים במפורש נושאים כאלו והתירוצים שמתקבלים על כך הם בהחלט בגדר תירוצים לצערי.

אשמח להסבר שיניח את דעתי בנושא.

תודה רבה, וחודש אדר שמח

תשובה

שלום וברכה

אחד הדברים הבולטים בספר בראשית היא העובדה שאין התורה עוסקת בשיפוט של מעשי האבות, לא לזכות ולא לחובה: אין אנו יודעים האם נהג אברהם כשורה כשגירש את הגר ? כשירד למצרים ברעב ? האם נהג יעקב כשורה בלקיחת הברכות ? בעמידה מול לבן ? בהתנגדותו למעשה שכם ? ועוד ועוד. העובדה שאין התורה עוסקת בשיפוטיות מונכחת בעובדה שעל כל אחת מהשאלות האלה ורבות רבות נוספות – יש מחלוקת ראשונים קוטבית.

מעשה יהודה ותמר נמצא אף הוא ברשימה ארוכה זו, אם כי רוב מוחלט של הראשונים לא עסק כלל בשיפוט מעשהו של יהודה.

אתה צודק לחלוטין שברמה הראשונית של הפרשנות אין להכניס את הקב״ה לתמונה הזו. השאלה עוסקת במעשה יהודה, וצריך לדון בה בהקשר של יהודה. בדיוק כפי שהקב״ה נמצא מאחורי מכירת יוסף, אבל כשאנו דנים במעשי האחים – אנו חייבים להתייחס למעשה האחים, וכשאנו דנים ביהודה אנחנו צריכים לדון ביהודה.

קשת האפשרויות גדולה – למן העובדה שאכן מעשהו של יהודה אינו תקין, כחלק מכל התנהגותו במעשה תמר גם לפני שהתנהלה כקדשה, וגדולתו של יהודה הנובעת ממעשה התשובה, התיקון וההודאה שעשה, ועד הצדקת מעשהו, כדבר שהיה מקובל וראוי, והיו צורות שונות של אישות (פילגשות, אמה, זנות וכדו׳) שהיו חלק מהתרבות של אז.

זהו עולם הפרשנות האפשרי.

אני קרוב יותר לאפשרות הראשונה. לכך שיהודה עמד על סף התהום הגדולה של חוסר מוסריות כלפי תמר, גם בכך שנמנע מלתת לה את בנו השלישי, גם בהליכתו אליה כקדשה, וגם בהוצאתה להורג. גדלותו הבלתי נתפשת של יהודה, ומה הוא קבע לדורות, והפיסגה הגדולה שטיפס אליה – ההודאה הציבורית, התיקון וקבלת האחריות.

תוכל לקרוא על כך בדיון על דוד המלך:

https://www.ypt.co.il/beit-hamidrash/view.asp?id=4527

כל טוב

כתבות נוספות