שאל את הרב

התלבטות לפני קניית סמארטפון לבן שלנו, מה לעשות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 07/09/20 22:44 יח באלול התשפ

שאלה

שלום וברכה!

אנחנו עומדים לקנות לבן שלנו (כמעט בן 15), סמארטפון עם הגנה. עד עכשיו הוא השתמש בפלאפון נוקיה 230 (שיחות+הודעות).

מבחינת ההגנה אנחנו מעדיפים לרכוש פלאפון של הדרן, אך הוא מאד רוצה נטספארק, כי יש לרוב החברים שלו בכיתה ובשבט והוא טוען שירגיש מאד לא בנוח עם פלאפון של הדרן...

האם ההגנה של נטספארק מספיק טובה ואנו כהורים יכולים לסמוך עליה?

כרגע מדובר על אפשרות של פלאפון עם וואצאפ ואפליקציות שימושיות אחרות שהוא יצטרך, ללא אינטרנט

תודה מראש!

תשובה

שלום וברכה!

שמחים שפניתם אלינו. יישר כוח על תשומת הלב והאחריות שלכם כהורים על המרחב הדיגיטלי שילדיכם נמצאים בו. זה לא מובן מאליו. הרבה הורים היום לא מודעים לאתגרים ולסכנות שיש ברשת, ולשמוע שיש הורים שכן מודעים וזה חשוב להם זה מאוד מחזק ומשמח.

ההתפתחות הטכנולוגית היא מבורכת והיא קידמה וממשיכה לקדם את העולם בהמון תחומים. הסמארטפון הוא הכלי הטכנולוגי המשמעותי ביותר שנכנס לחיינו בעשור האחרון, כלי שנמצא תמיד צמוד אלינו, בכיס או ממש לידינו. כלי שדרכו ניתן להגיע בלחיצת כפתור לכל מקום שנרצה, לקנות דברים או לקבל מידע על כל נושא או תחום שנבחר. הוא חוסך לנו המון זמן ומאפשר לנו להיות בהרבה מקומות בו זמנית.

העניין הוא שלצד היתרונות הרבים שלו, יש גם לא מעט אתגרים וסכנות שונות ברשת. החל מבריונות ברשת ועד לתכנים מיניים ואלימות. אך חשוב לציין שהסינון הוא רק כלי שמסייע בהתמודדות עם חלק משמעותי מאתגרי הרשת ויש עוד הרבה להתקדם בדרך אל שימוש ערכי ונכון במדיה. לשלוט בכמות הזמן שאנו משתמשים במכשיר, ולשים לב שאנחנו לא משתמשים בו כשאנו יושבים יחד עם המשפחה או עם חברים. חשוב מאוד שנהיה מודעים אל האתגרים והסכנות ונלמד קודם כל את עצמנו ואז את ילדינו היקרים איך להתמודד איתם.

הבחירה בסינון טוב היא הצעד הראשון בדרך לשימוש נכון וערכי בסמארטפון. הפתרון הטכנולוגי של הדרן עובד מעולה ואתם כבר מכירים אותו, אך הוא לא מציע סינון אלא חסימה ולכן הוא יותר מגביל בהשוואה לנטספרק ולא מאפשר לסנן בתוך האפליקציות והאתרים. לשאלתך, מניסיוני האישי, נטספרק נותנים פתרון טכנולוגי מצוין-בהתאמה אישית כל אחד לפי הצרכים שלו. אפשר לבחור בהתאמה אישית עד לרמת האפליקציה והאתר המסוים שאתם רוצים או לא רוצים לגלוש אליהם.

פתרון נוסף שקיים בשוק ומאפשר להוריד אפליקציות בסיסיות ללא דפדפן אינטרנט הוא סמארט-פליי. מורידים את האפליקציה מהגוגל-פליי, נרשמים ואז ננעלת החנות הרגילה ואופציית הדפדפן ונפתחת חנות חדשה שכוללת רק אפליקציות נקיות.

לסיום, אמליץ לכם להיות בקשר עם "מוקד אור" של ארגון "לוקחים אחריות-משנים מציאות ברשת", מוקד הסברה והתקנה חינמי שמציע פתרון טכנולוגי מותאם לצרכי השימוש בסמארטפון. הוא זמין בטלפון/ווטסאפ בין השעות 9:30-15:30 במספר- 0733212727.

לסיכום, הצעד הראשון בהתמודדות עם אתגרי הרשת והסמארטפונים הוא התקנת סינון איכותי. הצגתי לכם שתי אופציות לסינון שיתאים עבורכם-נטספרק וסמארט-פליי. אפשר לנסות להתייעץ עם המוקד בנוגע להתקנה והתפעול של שתיהן. בנוסף, להעשרה נוספת בנושאים הללו ניתן להצטרף לקבוצות הווטסאפ של "חזקים ברשת" להורים.

בהצלחה רבה! מוזמנים לפנות אלינו שוב בשמחה!

כפיר

כתבות נוספות