שאל את הרב

הבטחה לשמור שבת בחלום זה נדר?

חדשות כיפה הרב יוסף אלנקווה 31/03/22 09:51 כח באדר ב'

שאלה

שלום.

אם הבטחתי בחלום שאשמור שבת מתוך פחד כל שהוא זה נקרא נדר? כי אני חושש שלא אצליח לעמוד בזה .אשמח לתשובה

תשובה

שלום לך.

שואל נכבד שאלה גדולה שאלת והיא מורכבת משני ענינים ראשיים

א. האם נדר חלום הוא נדר האם הוא מחייב והאם צריך להתיר אותו וכיצד

ב. אם מותר להדיר נדר שמזרז לקיים מצוה ולהמנע מעבירה.

ובכן כפי אשר הבנתי חלמת חלום ובו נדרת שאתה מקבל על עצמך לשמור שבת , הבטחת למישהו יקר לך מאוד אולי אבא אולי אמא וכשהתעוררת ונזכרת בחלום אמרת לעצמך נדר צריך לקיים אבל אולי לא אוכל לעמוד בשמירת השבת ואזי אעבור על הנדר

וכיוון שהנך חושש מאוד להכשל בעוון נדרים ושבועות אתה כנראה רוצה שנתיר לך את הנדר .

.

א. ובכן מסתבר שהגם שחלומות לא מעלים ולא מורידים ואין חלום בלא דברים בטלים בכל זאת אנשים חוששים או נבהלים או שמחים מחלומותיהם והראיה מספר השאלות הרבות שאנשים שולחים על פתרון החלומות.

ומסתבר שגם בהלכה יש מעמד לחלום ולנדרי חלום.

וכך נפסק בשולחן ערוך בהלכות נדרים :

"הנודר בחלום, אינו כלום ואינו צריך שאלה; ויש אומרים שיתירו לו עשרה דידעי למקרי (ויתירו לו בחרטה כאלו נדר בהקיץ) (תשובת הגאונים), ויש לחוש לדבריהם. (מיהו אי לית ליה בקלות עשרה דידעי למקרי, יתירנו בשלשה כשאר נדר) (רשב"א סימן תרס"ח). " (שו"ע יו"ד רי).

הסיבה לדעה הראשונה היא דעת הרא"ש בתשובה שאינו כלום כיוון שהנדר צריך להיות בפה ויהא פיו ולבו שווים , הסיבה לדעה השניה היא דעת הרשב"א בתשובה החוששת שאכן יש להתיר נדר בחלום היא שהרבה פעמים החלומות באים כתוצאה מהרהורי היום ואולי האדם באמת חפץ בקיום הנדר והוא חשב על כך בהקיץ רק הנדר היה בחלום ולכן יש להשתדל להתיר אותו ואפילו בפני עשרה איש וכמבואר בגמרא נדרים דף י בענין מי שנידו אותו בחלום שעליו לעשות התרת נידוי בפני עשרה.

אגב כיוון שכולם חוששים לנדרי חלומות לכן בכל פעם שאנו עושים התרת נדרים כללית למשל בערבי שבתות בערב ראש השנה ערב יום הכיפורים ארבעים יום לפני ראש השנה ארבעים יום לפני יום הכיפורים ועוד, אנו אומרים ומבקשים מבית הדין להתיר לנו את כל הנדרים "בין בהקיץ בין בחלום".

לכן באופן עקרוני כאשר אדם חולם שהוא נודר נדר בחלום אם זה נדר סתמי כגון אסע לירושלים כדאי שיעשה התרת נדרים בוודאי אם החלום הזה מטריד אותו , וזה חוץ מהטבת חלומות שעושים כאשר חלילה חולמים חלום לא טוב ועושים זאת בברכת כהנים.

ב. מה קורה כאשר אדם נשבע או נודר בחלום לקיים מצוה שהוא חייב בה גם בלי הנדר

הגמרא אומרת על הפסוק "נשבעתי ואקיימה לשמור משפטי צדקך" שאדם לא צריך בכלל לידור או להשבע לקיים מצוה למשל שמירת שבת כי כולנו עם ישראל מושבעים ועומדים כבר מהר סיני לשמור תורה ומצוות כך שבין אם אדם ישבע או ידור נדר לשמור שבת ובים אם לא ידור נדר הוא חייב לשמור שבת.

אלא שלפעמים אדם יודע שהוא חייב ללמוד תורה ובכל זאת נודר נדרי זירוז לזרז את עצמו לקיים את המצוות ולכך התכוין דוד המלך בפסוק נשבעתי ואקיימה לשמור משפטי צדקך.

אגב אם אדם נודר נדר לקיים מצוה וחלילה אינו מקיימה הוא נכשל בשני ענינים גם בכך שלא קיים את המצוה וגם בכך שלא קיים את הנדר.

ולמעשה כיוון שאנו חוששים לנדרים שמא אדם ידור ללמוד כך וכך דפי גמרא בכל יום ולא יעמוד בכך לכן אומרים לו השתדל לומר בלי נדר.

ולמעשה כל מצוה שאדם חייב בה והוא נודר לקיים אותה או כל עבירה שאדם חייב לא לעבור והוא נודר שלא לעבור על העבירה הוא חייב להזהר בכך כי הקדוש ברוך הוא ציוה אותו לקיים את המצוה.

וזה מחייב בין אם אדם נדר בהקיץ ובין אם אדם נדר בחלום.

והנה אתה ואני וכל יהודי ויהודיה חייבים לשמור שבת כהלכתה אני מאמין שאתה גם שומר שבת בטח עושה קידוש ולא נוסע ולא מדליק אש אבל אולי אתה לא זהיר בשאר מצוות.

מסתבר שהנשמה שלך זועקת וצועקת יוסי תתחיל לשמור שבת כמו שצריך אגב גם יכול להיות שאתה יודע שאבא או סבא או אמא או סבתא שלך שמחים שתשמור שבת ולכבודם נדרת .

לכן לא זו בלבד שאין רב שיתיר לך נדר שקיבלת על עצמך לשמור שבת כהלכתה אלא גם אתה לא יכול לחפש מי שיתיר לך נדר כזה .

אגב לעונש של אי קיום נדרים אתה חושש ובצדק כי חלילה וחס יש עונש חמור מאוד למי שנודר ואינו מקיים ולא אכנס כאן לביטויי ההלכה הקשים מאוד בענין ומקורם בגמרא.

אז דע לך שגם לחילול שבת חלילה או למצוות קיום השבת אתה צריך לחשוש מאוד וככה כתוב איש אמו ואביו תיראו ואת שבתותי תשמורו ואנו מתייראים ממי שציוה על השבת.

הפתחי תשובה על השולחן ערוך מביא מקרה דומה לשלך שאדם נדר בחלום לפרוע חוב אמיתי שיש לו כלפי מישהו ושאל את הרדב"ז אם עליו לקיים את נדרו בחלום והנה דבריו :

" שאלה שאלת ממני ראובן היה חייב לשמעון מנה ונשבע בחלום לפרוע לו יום פלוני אם יש לו לחוש או דברי חלומות לא מעלין ולא מורידין?

תשובה דבר זה מחלוקת כי הרא"ש ז"ל כתב בתשובה כי אין צריך כלום דאפילו הנשבע בהקיץ בעינן פיו ולבו שוין כל שכן בחלום שאין כאן לא פה ולא לב והרשב"א ז"ל כתב בתשובה שמצא בתשובת הגאונים שצריך חרטה והתרה כדין נדרים ושבועה של הקיץ וכתב שראוי לנהוג כדבריהם וכן הורה הוא ז"ל הלכה למעשה.

ומיהו בנדון דידן אני אומר שאפי' הרא"ש מודה דכיון דפריעת ב"ח מצוה מן השמים מזרזין אותו לקיים המצוה ויש לו לחוש ולקיים שבועתו או שיאמר לו חברו התקבלתי לצאת ידי שמים והנראה לע"ד כתבתי:

(שו"ת רדב"ז חלק ד סימן צט (אלף קע).

כלומר מלמדנו הרדב"ז שלכל הדעות גם לדעת הרשב"א החושש לנדרי חלום ואפילו לדעת הרא"ש שאינו חושש לנדרי חלום בסתם חלום אם מדובר בנדר שאדם חולם ונודר בחלומו לקיים מצוה שהוא חייב בה הנדר הוא נדר ואסור לו לבטל אותו ומצוה גדולה לקיים נדר זה ומן השמים מעוררים אותו לקיום המצוה.

יקירי.

הנני מבין מאוד לחשש שלך שמא אולי וחלילה תכשל בשמירת השבת ובעמידה בקיום הנדר שחלמת

אין לך לחשוש אני בטוח גם משאלתך שרצונך לשמור שבת ואולי זה נראה לך קשה מאוד האמן לי שאין לך דבר קל יותר ומשמח יותר משמירת שבת .

הנני מציע לך לגשת לרב ולבקש ממנו שילמד אותך מה וכיצד שומרים שבת ותגיד לו שאמרתי שיגיד לך את ההלכות בלי להחמיר את החומרות של חסידים ואנשי מעשה

ובוודאי חזקה עליך ששכר שמירת השבת ושכר קיום הנדר הנפלא הזה יהיו לך מתנת חיים

ושמרו בני ישראל לעשות את השבת לדורותם

זו המתנה היקרה שנתן הקדוש ברוך הוא לעם ישראל

זו המתנה הנפלאה שכולם מרגישים את שכרה וטובה בעולם הזה ואשרי הזוכה לחיי העולם הבא נותנים לו נחלה בלי מצרים ישמח משה במתנת חלקו ברוך אתה השם מקדש השבת שלום.

כתבות נוספות