שאל את הרב

האם אני פטור מסוכה

הרב אלדד יונה הרב אלדד יונה 29/09/18 22:03 כ בתשרי התשעט

שאלה

שלום הרב,

אני במצב מוזר - אין לי סוכה.

יש סוכה של השכנים שלי במקום מגעיל ומחא ג'וקים וגועל מתחת לבניין, ואני יודע שאצטער אם אני אשן שם וגם לא נעים מהם. אני גם לא יכול כל פעם שארצה לאכול ללכת לסוכה שלהם... זה לא פרקטי ולא נוח.

מה אני אמור לעשות?

האם חובה ליטול לולב בסוכה?

האם אני חייב לאכול בסוכה?

תודה

תשובה

שלום, חג שמח, ומחילה על העיכוב בתשובה

נתחיל במה שפשוט וברור- על פי הפשט אין שום חובה ליטול לולב בסוכה וניתן ליטול לולב גם בבית או בבית הכנסת. זה נכון גם למי שיש לו סוכה מהודרת.

בקשר לאכילה בסוכה- שו"ע או"ח בסימן תר"מ סעיף ד' כתב: "מצטער פטור מן הסוכה, הוא ולא משמשיו. איזהו מצטער? זה שאינו יכול לישן בסוכה מפני הרוח או מפני הזבובים והפרעושים וכיוצא בהם או מפני הריח ודווקא שבא לו הצער במקרה אחר שעשה שם הסוכה אבל אין לו לעשות סוכתו לכתחלה במקום הריח או הרוח ולומר מצטער אני"

והוסיף הרמ"א בהגה: "ואם עשאה מתחילה במקום שמצטער באכילה או בשתייה או בשינה או שאי אפשר לעשות לו אחד מהם בסוכה מחמת דמתיירא מלסטים או גנבים כשהוא בסוכה אינו יוצא באותה סוכה כלל אפילו בדברים שלא מצטער בהם דלא הויא כעין דירה שיוכל לעשות שם כל צרכיו... מי שכבו לו הנרות בסוכה בשבת ויש לו נר בביתו מותר לצאת מן הסוכה כדי לאכול במקום נר ואין צריך לילך לסוכת חבירו שיש שם נר אם יש טורח גדול בדבר."

ראינו מכאן כמה דברים:

1) זבובים או גוקים אכן הופכים את האדם למצטער הפטור מן הסוכה.

2) כל זה דווקא כשהצער הגיע במקרה ולא שידע מראש שזה יהיה המצב. כלומר- הוא בנה סוכה במקום ואופן ראוי, ובאמצע החג התחילו להיות שם פרעושים, אז יהיה פטור.

3) אם בנה מלכתחילה במקום שמצטער באכילה או שינה הסוכה פסולה לגמרי גם לאותו תשמיש שלא מצטער בו, משום שאינה דומה לדירה.

4) אם בא לו צער במקרה לא מחייבים אותו לילך לסוכת חבירו, גם אם סוכת חבירו ראויה.

לכאורה, היית פטור מללכת לאכול אצל השכנים לו בנית סוכה לפני החג ואז פתאום באופן לא צפוי היא נהיתה לא ראויה. (ואף על פי כן מידת חסידות לאכול אצלהם, אבל לא חובה). אבל- אם לא בנית סוכה ויכלת לבנות (או עדיין יכול לבנות באמצע החג) אינני רואה דרך להתיר לאכול חוץ לסוכה.

בקשר לשינה- אם הסוכה ראויה לאכילה ולשינה, אלא שאתה איסטניס, ניתן לכאורה להתיר לישון חוץ לסוכה. וצריך עיון.

בקשר לאכילה- בהרבה מקומות בתי הכנסיות פותחים את סוכותיהם לציבור לאכילה או חבר שגר בבניין סמוך ולאו דווקא בבנין שלך, יכולים לפעמים להיות פיתרון. או שתאכל אורז וכד' שלא חייבים בסוכה, ובשבת ובחג הראשון שחייב פת תאכל בסעודות בסוכת בית הכנסת (ואחרי ברכת המזון תוכל לאכול את שאר האוכל, שאינו מכיל לחם או מזונות, בבית).

כאן ראוי לציין שמה שחייב מהדין בסוכה זה פת מעל כביצה או מזונות מעל כביצה. שאר המאכלים חסידות לאכול בסוכה, אבל לא חובה (גם למי שיש סוכה מהודרת).

כתבות נוספות