שאל את הרב

ברכה אחרונה

הרב אלדד יונה הרב אלדד יונה 28/02/19 18:24 כג באדר א'

שאלה

שלום רב!

1. האם כאשר אוכלים ארוחה ומברכים המוציא, ורוצים אחר כך לאכול קינוח, חייבים תמיד לברך ברכת המזון ורק אחר כך לאכול את הקינוח (לפעמים פירות או מזונות) כיוון שיש ספק אם הקינוח נחשב לחלק מהסעודה?

2. אם התחלתי לאכול תוך כדי שאני לומדת או עושה פעולה אחרת, כשאני גומרת לאכול אני חייבת להפסיק וישר לברך או שאפשר לחכות עד לסיום העיסוק ואח"כ לברך?

תודה

תשובה

שלום וברכה,

1) יש צורך להשאיר את הקינוח לאחר ברכת המזון רק אם הקינוח הוא אחד משני אלו

א) דבר שקיים לגביו ספק הלכתי אם ברכתו מזונות או המוציא ושמברכים עליו בדרך כלל מזונות רק בגלל הספק, אז מצריכים להשאירו לאחר ברכת המזון כדי לא להיכנס לספק שמא הוא נפטר כבר בברכת המוציא או לא. למשל- מצייה או ביגלה. להרחבה ניתן ללמוד את סעיף ז' בסימן קס"ח בשולחן ערוך אורח חיים.

ב) דבר שיש ספק אם הוא טפל לסעודה ואז בתוך הסעודה (=לפני ברכת המזון) אין לברך עליו, או שאינו טפל לסעודה ואז יש לברך עליו. בכדי לעקוף את הספק משאירים אותו לאחרי ברכת המזון ואז מברכים עליו לכל הדעות.

אולם דבר שלכל הדעות חייב לברך עליו בתוך הסעודה או שלכל הדעות אין לברך עליו בתוך הסעודה, אין צורך להשאירו לאחר ברכת המזון.

2) אם יש חשש שהמזון יתעכל לפני שתברכי יש לברך בהקדם, שהרי ברגע שהמזון יתעכל לא ניתן לברך יותר ויוצא שביטלת את מצוות הברכה. כמו כן אסור לך להסיח דעתך מהאכילה ואז לאכול שוב כי אז את נכנסת למחלוקת אם לברך שוב ברכה ראשונה או לא, וכן יש חשש שתשכחי בסוף לברך. לכן עצה טובה להתרגל לברך מיד תמיד.

כתבות נוספות