שאל את הרב

אמונה - משבר קשה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 26/05/20 15:00 ג בסיון התשפ

שאלה

שלום הרב,

אני בן 36, נשוי +4, דתי כל חיי, מהנדס בהכשרתי.

ואני כבר לא מאמין. בכלום.

הסיבה שאיני מאמין היא משום שלמרות מה שהסבירו כל חיי, *יש* סתירה בין דת למדע.

אין איך ליישב את גיל העולם עם הממצאים המדעיים המוכחים. בשנים האחרונות הסברתי לעצמי שגיל העולם ביהדות הוא בעצם ההיסטוריה הידועה לנו. אבל זה נימוק חלש. מאוד.

אין איך ליישב את "וייצר את האדם עפר מן האדמה" מול תיאוריית האבולוציה שמוכיחה מעל לכל ספק שהאדם ושאר החיות התפתחו במקביל, מאב קדמון אחד.

אין איך לישב את כל הסיפור של פרשת נוח, שככל הנראה לקוחה מאגדת עם ממסופטמיה. המבול התרחש לפני ~4000 שנה, שזה אתמול בבוקר מבחינה מדעית, ואין שום הוכחה מדעית לכך שכל העולם וכל החי נכחד אז. הרי רק צוואר הבקבוק הגנטי (רק 2 פילים, 2 ג'ירפות וכו') לא היה מאפשר המשך חיים.

הטענה של הכוזרי, כאילו עצם הטענה ש 600 אלף איש היו במעמד הר סיני מוכיחה את עצמה, סותרת את המסופר בספר עזרא בו הוא "מגלה" לעם שהיום ראש השנה. איך כולם שכחו? איך הם לא חגגו את סוכות מימי יהושע עד תחילת בית שני?

יש לי עוד שאלות על ההסיטוריה של עמינו, שנראה כאילו הוא שרד למרות האמונה (2 מרידות ברומאים), ולא בזכותה.

אשמח אם תענה בהקדם. הייתי יותר מאושר כשהאמנתי, ואני גם לא רוצה לפרק את המשפחה שלי.

תודה

תשובה

שלום וברכה

אני מבין היטב את המקום בו אתה נמצא.

כך היא דרכה של אמונה: יסודות אמונה שביססו דברים בעבר אינם תקפים עוד בעולמו של האדם, ועולמו אמונתו נופל, ועתה הוא ניצב בפני הצורך לחפור יסודות עמוקים יותר, ולבנות דברים עוצמתיים יותר.

זהו מסע שאתה נמצא בה. כמו בכל מסע, אף אחד לא יכול להכתיב לך לא את כיוון המסע, לא את דרכי ההתגברות על המכשולים, ולא את המחיר שיגבה ממך אם תחליט בכלל לא לצאת אליו.

במה אני יכול לעזור ?

בלומר לך שאתה צודק בחלק גדול מהדברים שכתבת, ואף על פי כן – האמונה לא בהכרח תלויה בהם.

האם אפשר ליישב את התיאוריה המדעית עם גיל העולם היהודי ? הדבר תלוי בכיוון המסע שאתה רוצה ללכת בו. חלק מהמאמינים טוען שכן, בשל העובדה שהמדע הוא רק תיאוריה מדעית ולא עובדה שיכולה לסתור את התורה; חלק מהמאמינים טוען שכן – בשל העובדה שגם התורה מכירה באפשרות שהעולם קיים הרבה יותר מ5780 שנים, ונכתבו על כך ספרים רבים; חלק מהמאמינים טוען שכן – בשל העובדה שהתורה בכלל אינה מספרת עובדות מדעיות על גיל העולם, אלא קובעת קביעה רוחנית: אנחנו נתייחס לעולם כקיים 5780, ואנחנו נתייחס לאדם כאל ברוא בצלם אלוהים. הרב קוק כתב על כך איגרת שלמה, איגרת צא. זו דוגמה לכך שיש דרכים שונות שניתן ללכת בהן.

ובאותה דרך – מה אנו עושים עם הדמיון בין עלילות גלגמש ובין סיפור המבול ? שוב, חלק מהמאמינים טוען שההבדל כל כך גדול, שהשאלה לא קיימת; חלק מהמאמינים טוען שסיפור המבול אינו סיפור היסטורי, אלא סיפור רעיוני; ועוד ועוד.

ואתה גם צודק בכך שהטיעון של נוכחות 60 ריבוא בני אדם במעמד הר סיני אינה מהווה ראיה לכלום.

בקיצור, אכן איני חושב שניתן להביא הוכחות אובייקטיביות לאמיתותה של האמונה. כמובן שאיני הראשון שכתב כך.

עולם האמונה בנוי על מקום אחר לגמרי. הפרשנות של העובדות השונות יכולה להיות תמיכה מסוימת בעולם האמונה, אולם היא מבוססת על ההכרעה הפנימית העמוקה של האדם, בדיוק כפי שהאהבה כך. כתבתי על כך מאמר ארוך בסוף ספרי ״אחריך נרוצה״, ואם תרצה תוכל לקרוא אותו כאן:

https://docs.google.com/file/d/1bCn5RetxKzgyWSldu8e81JYuVwmWvU2w/edit?usp=docslist_api&filetype=msword

בגירסה מקוצרת: https://www.ypt.co.il/beit-hamidrash/view.asp?id=6176

ואשמח להמשיך.

כל טוב

כתבות נוספות