מסתמן: חאן אל אחמר יפונה - ויבנה מחדש במרחק 300 מטרים

פינוי המאחז הלא חוקי שמתעכב מזה שנים, יגיע בתחילת חודש מרץ לדיון נוסף בבג"ץ, ונראה כי יש פתרון. המאחז יפונה על ידי המדינה ויוקם מחדש 300 מטרים מהמיקום הנוכחי על אדמות מדינה | בשנה שעברה הוצע מתווה דומה שנפל לבסוף

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 25/01/22 20:54 כג בשבט התשפב

מסתמן: חאן אל אחמר יפונה - ויבנה מחדש במרחק 300 מטרים
בנט ברקע המאחז הלא חוקי, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

לפני כשלושה חודשים אישר בג"ץ דחייה נוספת של חצי שנה להצגת המתווה לפינוי חאן אל אחמר ואנשי שבט הג'האלין. הערב (ג') נראה שוב, כי אחד מהאתגרים הגדולים ביותר שהוריש ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו לממשלת בנט, בדרך לפתרון: המאחז הבדואי הלא חוקי שיושב מזרחית לירושלים בדרך למעלה אדומים - יפונה בקרוב, אבל עם כוכבית קטנה בצד. 

הפתרון שמתגבש לקראת הדיון בבג"ץ בתאריך ה-6 במרץ, ועולה גם בדיונים מערכת הביטחון וגם במועצה לביטחון לאומי - הוא שהמאחז הלא חוקי יפונה ויבנה מחדש 300 מטרים מהמיקום הנוכחי על אדמות מדינה. על פי הדיווח, כפי שפרסם הערב עמית סגל, הפתרון המוצע אמור להגיע בקרוב מאוד לישיבת הקבינט. 

ראשי שדולת א"י בכנסת חברי הכנסת יואב קיש ואורית סטרוק אמרו כי "מדובר בפייק פינוי עם השלכות רוחב מסוכנות ביותר". לטענת השניים, "הנזק בהכשרת חאן אל אחמר הינו עצום, המשמעות בפועל שמדינת ישראל מאשררת את תכנית ההשתלטות הפלשתינית על השטח האסטרטגי הזה. את חאן אל אחמר צריך לפנות כפי שנקבע על ידי בית המשפט ולא לקבוע במו ידינו מאחז פלשתיני בלב מישור אדומים. אנו קוראים לכל מי שארץ ישראל חשובה לו למנוע את האיוולת והעוול הזה".

ח

חאן אל אחמר | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

תנועת רגבים העותרת בפרשת חאן אל אחמר: "פייק פינוי"

בתנועת רגבים שהגישה את העתירות לפינוי חאן אל אחמר במהלך העשור האחרון, הגיבו הערב לתכנית המוצעת. מאיר דויטש מנכ"ל התנועה, תקף בחריפות את הפיתרון: "זוהי תכנית הזויה של משרד הביטחון, המבקש לקבע ולהלבין את מאחז הדגל של הרשות הפלשתינית ביהודה ושומרון. לא לחינם נבחר האזור הזה, המחבר בין בית לחם, רמאללה ויריחו בו אין התיישבות ערבית לצורך פרויקט ההשתלטות הפלסטינית וכיבוש דה פקטו באמצעות רשת מאחזים בתמיכה אירופית. הקמה והכרה של יישוב ערבי במרחב הזה היא איוולת אסטרטגית וביטחונית עצומה". 

דויטש הוסיף כי "מדינת ישראל כבר הכשירה מגרשים לתושבי חאן אל אחמר על אדמות מדינה ביישוב ג'אהלין, אך הסיבה שלא ביצעה זאת עד היום היא התקפלות בפני הלחץ האירופאי. זה הזוי שגורמים בממשלה שתקפו את נתניהו השכם והערב, ובצדק, שלא מפנה את חאן אל אחמר, כעת יהיו אחראים למהלך גרוע הרבה יותר".

המגרשים שפותחו עבור תושבי המאחז הלא חוקי

המגרשים שפותחו עבור תושבי המאחז הלא חוקי באזור אבו-דיס | צילום: רגבים

הצעה דומה הונחה בשנה שעברה

"ח'אן אל אחמר יפונה, זו החלטת בית משפט, זו המדיניות שלנו והיא גם תתבצע. אין לי כוונה לדחות את זה עד להודעה חדשה, בניגוד לפרסומים, אלא למועד קצוב וקצר. משך הזמן שנתן לנסות לפנות את זה בהסכמה יקבע על ידי הקבינט שאכנס היום. זה יהיה קצר", כך אמר ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו באוקטובר 2018, וכך פסק עוד לפני כן בית המשפט העליון באותה שנה. 

מאז, רכבים רבים חלפו על כביש מעלה אדומים ירושלים, שבסמיכות אליו יושב המאחז הבדואי הבלתי חוקי, אך הוא טרם פונה. בעבר כבר הסכימו תושבי הכפר להתפנות תמורת פיצוי גדול, קבלת קרקע חלופית ושדרוג תשתיות הכפר. המדינה הכשירה שטח לצורך כך, אולם הרשות הפלשתינית התנגדה והטילה וטו, ונתניהו החליט שלא לפנות את הכפר באופן חד צדדי בשל שיקולים מדיניים.


(נתניהו על פינוי חאן אל אחמר)

בתחילת 2021 ניסו לגבש גורמים מטעם המדינה הצעות פשרה מסוגים שונים לאנשי שבט הג'האלין, כאשר אחת מהן היא להשאיר את תושבי הח'אן באותו תא שטח שבין ירושלים למעלה אדומים, אך להעביר אותם אל מעבר לכביש למתחם רחב יותר. כך פורסם בידיעות אחרונות. המתחם המדובר ממוקם במרחק של כ-200 מטרים ממקומם הנוכחי.

בגלובס פורסם במרץ 2021 כי במהלך 2019 החליטו תושבי ח'אן אל אחמר להתעלם מהרשות הפלשתינית וניהלו משא ומתן חשאי עם ממשלת ישראל על פינוי אפשרי מרצון. במסגרת ההסדר אליו הגיעו, יונפקו תעודות זהות כחולות לכל תושבי הח'אן והם יקבלו מעמד של תושבי מזרח ירושלים. כמו כן, על פי הפרסום, בהסדר הקבע יקבלו התושבים קרקעות בנגב והתשתיות יוכשרו על ידי המדינה עבור בני הכפר.

ראש הממשלה נתן הוראה לבחון את הנושא ועוזר שר הביטחון דאז קובי אלירז ואנשי מתאם פעולות הממשלה בשטחים, בחנו אותו. לשיטת אלירז, מהלך שכזה  היה שובר את ה"מונופול" של הרשות הפלשתינית. אולם, לאחר בחינה היקפית של הנושא, המליץ אלירז שלא לקדם את ההסדר. לטענתו, קבלת הצעה שכזו הייתה עלולה להביא לתקדים ולהוביל למצב בו יגיעו דרישות דומות של עוד כ-5,000 בני שבט הג'האלין המתגוררים באזור.

בחודש יולי, תושבי המאחז היו מוכנים להתפנות בשני תנאים מיוחדים: התנאי הראשון הוא לקבל אזרחות ישראלית והשני קבלת קרקע אחרת בתמורה, בתוך שטח ישראל באזור מצדה. התושבים אישרו את המתווה שלא יושם לבסוף.